Vi er blevet kontaktet af en producent som søger en distributør i Danmark
til sine produkter som er billigt alternativ til vores egne kvalitetsprodukter
(dvs. lignende de produkter som vores største konkurrent allerede sælger).
Derfor overvejer vi om vi skal gå ind og etablere en konkurrent til os selv,
udfra en filosofi om, at vi hellere vil sælge de billigere/ringere produkter
selv, end at vores konkurrent løber med det hele.
Konkret ville vi lave en
”discount-webshop” med et discount-koncept med no-name produkter, ligesom vores
konkurrent har gjort. Vi vil selvsagt ikke lægge navn til disse produkter, men
starte op i nyt regi. Vi kan købe produkterne så billigt at vi vil kunne sælge
10% billigere end hovedkonkurrenten og fortsat bevare vores avance.
Hvis vi
ikke sælger producentens produkter er vejen banet for en anden seriøs
konkurrent som kan blive endnu værre end de vi allerede har. På den anden side
så kender vi ikke den nye leverandør, og hele projektet kan måske give bagslag…
Prøv en gang at lyt Thorborgs nyeste talkshow, hvor en gut fra UnoEuro snakker om netop det dilemma. Lidt forskellig branche, men meget af det samme. Konklussionen der er at det er bedre at midste kunder til sig selv, og at den stor-(eller i hvert fald større)drift det nødvendigvis må give er konkurencemæssig fordel.
Jeg har ikke selv den vilde erfaring med handel, men jeg synes at det var interessant lytning, så du kan måske også hente noget der :-)
God dag!
Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.
Vi har lidt samme dilemma. Vi sælger Amerikanske el løbehjul af høj kvalitet. Vi mister rigtig mange kunder til dem der sælger billige kinesiske modeller. Vi har dog valgt kun at satse på kvaliteten. Hvis vi skulkle til at sælge de billige modeller, så ville det blive fra et seperat site.
Teleselskaberne gør det jo i stor stil. 3 har lavet Oister for at sikre sig at de beholder markedet, TDC og Telenor har opkøbt alle de små selskaber, netop fordi det er bedre at miste kunder til sig selv.
Jeg tror bare at det er vigtigt at du holder det meget adskilt, som du selv er inde på.
Så jeg ville bare køre på. Uden at kende til dine produkter, er det snadsynligvis en ny målgruppe du får, som du ellers ikke ville have solgt noget til.
har i lave SWOT eller alle de info du har er bare gæt ? kommer an på også produkt . lad mig sige det på denne måde ....i Danmark ville folk ikke ændre deres vaner så hurtige ..hvis i har solgt længe med kvalitiets produkt du ville kun miste kunde 1 gang til `made in china `og så kommer de tilbage.
Jeg køber børnetøj fra netto( på tilbud) føtex (fordi de havde noget speciale) på englæsk webside`babycity`fordi de har rigtige god kvalitiet til pris . min næste køb bliver fra babycity( circa 1000 kr køber jeg for næste gang på grund af fragt besparelser) da jeg ønsker deres kvalitiet , netto(circa 100 kr dårlige kvalitiet) var kina lavede , føtex(circa 500 kr ok kvalitiet kan ikke huske oprindelse lande) var ok ikke noget specia