Jeg har fået tilbudt et køkkenredskab, som jeg godt kunne tænke mig at sælge i Danmark. Produktet findes ikke i Danmark. Findes der en måde at forhindre at de firmaer som jeg viser produktet til, bare selv går ud og kopiere det og så skærer mig fra som mellemled? Såvidt jeg kan se på ip-guiden, kan jeg ikke få patent på ideen. Hvad så med brugsmodel eller noget andet? (Rent juridisk skal det sandsynligvis ske gennem det firma der har tilbudt mig det, men det finder vi nok ud af) |
Hej og held og lykke med projektet.
Det firma/person du får produktet fra, kan sandstynligvis lave en designregistrering (Hvis ikke de allerede har det). Det beskytter deres produkt mod direkte kopiering indenfor et vist geografisk område og i en bestemt periode. Dette er en udmærket form for beskyttelse, MEN hvis produktet har eksisteret i mere end en afgrænset periode (mener det er 12 måneder) er det for sent at søge om det nu.
Brugsmodelbeskyttelse findes jo også, men den gælder primært produkter af en teknisk karakter. Hvis det produkt du vil tilbyde er det, kunne det måske være en vej. Det ville ikke kun sikre mod efterligninger og kopiering, men kunne også bruges til at holde andre fra fadet.
For begge modeller gælder dog, at når du hverken er designer eller ejer af rettighederne til produktet, kan du ikke ad denne vej sikre dig mod ad blive "skåret væk" som mellemled. Det er efter min ydmyge mening kun en rigtig god ´mellemhandleraftale´ der kan det, hvor du får f.eks. producenten eller det firma du køber produktet fra til at skrive under på at de ikke vil sælge det igennem andre mellemled i Danmark. Men hvor sandsynligt er det at det lykkedes, og kan det måske være i strid med "god markedsføringsskik"?
Skal lige nævne, at jeg er på ingen måde expert på området. Har arbejdet lidt med designregistrering, men ikke ud i ekstreme detaljer.