Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms regnskab - Et par spørgsmål?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er 

• Købsmoms (indgående moms) er det der man skal angive hvis man skal trække momsen fra på vare køb?
  • Moms indberettes hvert kvartal, men hvad med skat er det kun 1 gang om året?
  • Hvis man tager 25 i fast fragt så skal der kun betales moms af beløbet ud over de 25 ikke?, men hvad så hvis fragten nu koster 38 hvad gør man så?

Mvh Lasse 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 23:36

Hej Lasse.

Det er korrekt købmoms er moms af dine varekøb og øvrige udgifter.

hvis du arbejder i selskabsform skal du tilmelde dig A-skat hos SKAT.

Hvis du kører enkeltmands virksomhed og hæver dine private udgifter på en konto kaldet f.eks. privatforbrug skal du betale B-skat der ansættes foreløbig ud fra forventet overskud af virksomheden.

Der er ingen der kan fortænke dig i at forvente et nul resultat og dermed ikke betale B-skat. Men forventer du overskud vil jeg anbefale at du i det mindste lægger penge til side til betaling af restskatten ved årets udgang.

Angående fragt kan den del du betaler til post Danmark betragtes som porto, der er momsfri. Beregner du dig mere i fragt end du betaler til Post Danmark, skal den del der ligger ud over porto beløbet momses.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 17:44

Anders Mikkelsen, Nr1:

hvis du arbejder i selskabsform skal du tilmelde dig A-skat hos SKAT.

Hvis du kører enkeltmands virksomhed og hæver dine private udgifter på en konto kaldet f.eks. privatforbrug skal du betale B-skat der ansættes foreløbig ud fra forventet overskud af virksomheden.

Der er ingen der kan fortænke dig i at forvente et nul resultat og dermed ikke betale B-skat. Men forventer du overskud vil jeg anbefale at du i det mindste lægger penge til side til betaling af restskatten ved årets udgang.

Hvad skal jeg betale af skat hvis jeg har enkeltmands virksomhed? 

Har lige 2 spørgsmål mere:

Hvis jeg har købt nogle vare den 10 februar og først har fået mit cvr-nr.  20 marts  kan man så trække momsen fra?

Fragten fra de vare jeg har købt trækker man kun fra når man opgøre skat ikke?

Nogle der har en regnskabs skabelon til Excel?

Mvh Lasse

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Skrevet kl. 23:37

Hej Lasse.

Din skat vil afhænge af hvor stort et overskud du får og hvilke skattemæssige fradrag du har, så det kan jeg desværre ikke svare på uden at vide noget mere om din virksomhed og dit regnskab.

hvis du bruger varerne i virksomheden kan du godt gtrække dem fra selv om de er indkøbt inden du har fået dit CVR nummer.

Du skal løbende fratrække dine udgifter til fragt i dit regnskab.

Du skal føre en daglig kassekladde, hvor du indfører alle indtægter og udgifter.

Jeg vil fraråde dig at køre regnskabet i en excel fil. Brug istedet et online regnskabsprogram som f.eks. e-conomic.

Jeg vil anbefale dig at få lidt gratis rådgivning hos en kompetent bogholder / regnskabskyndig / revisor. Du kan også sende mig en personlig mail og så hjælper jeg dig gerne nogle timer uden beregning.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12

Anders....lovgivningen giver ikke hjemmel til fradrag før momsregistrering er sket.

I princippet kan SKAT nægte fradrag...at SKAT ikke gør det, er en anden sag.

Jeg mener ikke, at du nok så flot kan skrive, at der er fradrag!

Har haft en sag, hvor SKAT med rette nægtede fradrag.

MvH

Peter

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Skrevet kl. 08:14

Hej Peter.

Det har du helt ret i, men jeg har nu aldrig oplevet at SKAT har nægtet fradrag såfremt der er rimelighed i den udgift man fratrækker.

derfor ville jeg uden betænkelighed fratrække beløbet, men jo, du har tret, SKAT kan nægte fradraget.

Helt enig.

de bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bare for god ordens skyld: registreringen i sig selv har ingen betydning for pligten til at afregne moms eller retten til momsfradrag.

Retten til momsfradrag følger den afgiftspligtige person og er overordnet defineret i ML § 37 som udgifter der anvendes til at udføre virksomhedens leverancer af momspligtige varer og ydelser. Momsfradragsretten gælder også forberedende udgifter.

Der skal foretages en samlet vurdering af udgiftens art og dens tilknytning til aktiviteterne. Der er ikke hjemmel til at nægte fradrag alene med den begrundelse, at der ikke er sket momsregistrering.

Naturligvis er momsregistreringen en parameter i den samlede vurdering, men denne parameter kan ikke stå alene.

I vurderingen skal bl.a. indgå:

• Om de indkøbte genstande har kunnet anvendes (og er blevet anvendt) privat
  • Om der er foretaget salg inden registrering - og hvordan disse salg momsmæssigt er håndteret (om det er tillagt moms eller ej)
  • Planer for virksomheden, markedsføring og andet der indikerer, om den pågældende havde etableret virksomhed (men måske bare ikke haft salg) på tidspunktet for indkøbet.
  • Perioden (længden på denne) fra indkøb til registrering foretages.

Så summen af det hele er, at I begge, Anders og Peter kan have ret, men også at tingene er mere nuancerede.

Hvis der var en principiel mulighed for at nægte momsfradrag alene som følge af manglende registrering, ville dette jo betyde, at overtrædelsessager, hvor der drives uregistreret virksomhed, ville kunne afsluttes alene med opgørelse af den skyldige uafregnede salgsmoms. Men sådan er det jo ikke. I disse sager opgøres altid - og endda ofte skønsmæssigt - et tilhørende momsfradrag.

Vh
Lars

PS: Eksemplet med uregistreret virksomhed er ikke hæftet på trådstarter - slet ikke. Det er blot for at synliggøre essensen af mit indlæg.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54

Hej Lars

Du har helt ret i dit indlæg omkring fradrag m.v. før en evt. momsregistrering.

Dog er det desværre sådan, at et er teori og et andet er praksis, hvilket er kan være et stort problem indenfor såvel skat og moms.

Det afhænger derfor, ikke så meget af lovgivningen, men mere af, hvem man i givet fald får kontakt med hos SKAT. Jeg har derfor den helt klare overbevisning, at der er nogen sager, som man bare ikke kan få medhold i hos det en skattecenter, men derimod i det andet skattecenter er der ingen problemer.

Som jeg ser det, så levner hele skatte- og momslovgivningen alt for megen plads til fortolkninger og skøn, så derfor er jeg selv meget påpasselig med visse skattemæssige forhold, i hvert fald indtil jeg finder ud af, hvilket skattecenter kunden tilhører. Sørgeligt men sandt.

Pointen er netop baseret på de kriterier, som du har opstillet omkring vurdering af moms m.v. før en registrering

Lars Gosvig:

I vurderingen skal bl.a. indgå:

• Om de indkøbte genstande har kunnet anvendes (og er blevet anvendt) privat
  • Om der er foretaget salg inden registrering - og hvordan disse salg momsmæssigt er håndteret (om det er tillagt moms eller ej)
  • Planer for virksomheden, markedsføring og andet der indikerer, om den pågældende havde etableret virksomhed (men måske bare ikke haft salg) på tidspunktet for indkøbet.
  • Perioden (længden på denne) fra indkøb til registrering foretages.

Denne er jo faktisk en gang vrøvl, idet SKAT jo kan vælge præcis den holdning, som det nu passer den pågældende medarbejder hos SKAT.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Denne er jo faktisk en gang vrøvl, idet SKAT jo kan vælge præcis den holdning, som det nu passer den pågældende medarbejder hos SKAT.

Jeg for min del har aldrig haft problemer med at få en grundig sagsbehandling i de sager jeg har været involveret i.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:46

Lars Gosvig:

Tonny Skov Pedersen:

Jeg for min del har aldrig haft problemer med at få en grundig sagsbehandling i de sager jeg har været involveret i.

Vh
Lars

Jo Jo, men igen afhænger det jo af udgangspunktet fra SKAT. En grundig sagsbehandling får man som regel altid, men resultatet er som sagt ikke givet på forhånd, da det ikke er sort og hvidt.

Hilsen

Tonny

PS. Det er desværre også sådan, at det er de færreste som ønsker at bruge en masse tid og penge på rådgivning i denne slags sager, så skal der ligesom være større beløb i betragtning.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)