Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer eller virksomhed - hvad gør jeg!?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Som nogen måske er klar over fik jeg travlt her i sidste uge.

Jeg indsendte derfor en ansøgning til Erhvervs & Selskabsstyrelsen om et CVR nummer, og idag blev jeg så ringet op. Damen var rigtig flink og fortalte mig, at hvis jeg ikke opkrævede moms, så kunne jeg ikke få et CVR nummer.

Nå.

Sagen er den, at det arbejde jeg laver, er momsfritaget ifølge SKAT's retningslinjer. Men af samme årsag må jeg ikke oprette en virksomhed, ikke opkræve moms, og kan heller ikke slippe afsted med at betale 25% skat af det jeg tjener - jeg skal nemlig ikke hæve pengene.

Jeg er på SU og har to jobs, og er i forvejen for tæt på indtjeningsloftet. Damen fortalte mig, at skal jeg arbejde som freelancer, så skal jeg opgive hele min indtægt som B-indkomst - og at jeg som sådan vil blive personligt beskattet af alt, hvad jeg tjener.

Det er ikke optimalt, for det betyder i praksis, at jeg ikke kan være på SU. Og når jeg ikke er det, så er jeg tvunget til at arbejde fuld tid i min virksomhed, før det kan løbe rundt, når jeg studerer. Alternativet er jo helst, at jeg stadig kan arbejde i min virksomhed som jeg har lyst, hvor overskuddet så opspares til senere vækst.

Spørgsmål er nu til eksperterne: Hvad gør jeg? Kan jeg kalde mine ydelser noget andet, og opkræve moms? Er det et frivilligt valg jeg tager, at jeg ikke vil opkræve moms?

Et momsregnskab medfører selvfølgelig en ekstra administrativ byrde, men det bliver opvejet i form af fordele som skat af opsparet overskud, diverse fradrag og den slags.

På forhånd tak for hjælpen!

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan godt starte et firma og få dit nummer uden skal skulle moms registeres.

Taxi vognmænd, læger mv. er heller ikke moms registeret og de har jo CVR nummer.
(eller læger har splitmoms, så en del af deres omsætning er på lagtmoms)

Så hende damen har ikke haft helt styr på det.

Du skal derimod registeres med lønsumsafgift.

Mvh

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Skrevet kl. 12:55

Hej Kristian,

Nu har jeg talt med hende og hun siger, at lønsumsafgift og alt det der er forbeholdt de fag, du nævner. Altså læger, taxachauffører og den slags. Jeg kan ikke snige mig under samme paraply som "freelance journalist".

Den eneste udvej jeg umiddelbart ser er at kalde mine ydelser noget andet.

Du ved jo hvad jeg laver - måske tolker du SKAT's retningslinjer anderledes end mig?

Du kan se dem her: SKAT: Momspligt for freelance journalister, fotografer m.fl.

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Skrevet kl. 14:44

Ovenstående indlæg opdateret med link til de retningslinjer, jeg henviser til.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:56

SEO konsulent med speciale i tekster :o)...

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41

Hej

Der er ingen tvivl om, at din virksomhed skal registreres.

Hvorvidt den skal registreres efter momsloven eller lønsumsafgift må være en vurdering, idet den reelt også kan registreres efter begge love.

Hilsen

Tonny

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Skrevet kl. 15:42

Godt forslag, Casper!

Nu er problemet løst. Jeg deler lige svaret her, så andre kan drage fordel af det.

SKAT siger, at jeg SKAL ligge moms på mine opgaver. Jeg har nemlig ingen redaktionel frihed, idét jeg arbejder indenfor nogle rammer, som andre (kunden) fastsætter for mig.

Hvis arbejdet skulle være momsfritaget skulle jeg være freelance journalist i den forstand, at jeg selv havde FULD frihed til at skrive mine opgaver, og ikke, som jeg gør, udforme artikler ud fra andres krav.

Tak for svarene og de henvendelser jeg har fået.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)