Hej alle. Vi står og skal til at købe en skæreplotter til mindre grafisk produktion...og hold op hvor er det en jungle, især når ingen af os har den fjerneste anelse om, hvad der er godt og dårligt. Vores spørgsmål går derfor på følgende: - Er der mærker indenfor skæreplotter-verdenen, som vi skal holde os langt fra? - Har nogen af jer hørt om eller har I egen erfaring med et bestemt mærke? - I det hele taget, er der nogen som har lidt ekspertise indenfor dette område? Med Venlig Hilsen Maria & Martin |
Begge maskiner er fra Roland.
Jeg har ikke erfaring med de andre mærker, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om dem.

Vi har som sagt to Roland-maskiner - den ene er lidt over 4 år gammel og den anden er knap 2 år. Begge maskiner er valgt ud fra stabilitet. En Roland er for skæremaskiner hvad Volvo er inden for biler - den kan ikke slås ihjel. Ingen af vores skæremaskiner (7-9-13) har været i decideret stykker. Det største sammenbrud var I haft var fordi den server som styrer dem begge besluttede sig for at brænde strømforsyningen af og tage bundkort og ram med sig i døden. Men skæremaskinerne som var tilkoblet overlevede.
Omkring selve skæremaskinen, så sørg for at vælge en med variabelt skæretryk. Skæretryk at det pres som kniven trykkes ned imod folien med. Nogle af de helt små skæremaskiner har ikke variabelt skæretryk, men skal derimod have justeret trykket ved at man skal dreje på en eller flere skruer på den holder som kniven sidder i. På de større maskiner kan det ændres enten på skæremaskinens panel eller fra den software som styrer skæremaskinen. For lavt tryk, så skærer kniven ikke rigtigt igennem folie. For højt tryk og kniven begynder også at skære i baglinéren, hvilket gør det rigtig svært at pille ordentligt op bagefter. Trykket skal typisk ændres hvis man skifter fra en serie til en anden. Det samme gælder også efterhånden som kniven bliver sløv - så skal trykkest en tand op.
Størrelsen af maskinen skal vælges ud fra hvad I selv mener der kommer til at skulle køres i den. Jo større jo bedre, men omvendt, så er større også lig med dyrere. Og der er ingen fidus i at købe en skæremaskine i f.eks. 120 cm. bredde, hvis I aldrig kommer over 60 cm. i bredden. Så kan man lige så godt spare pengene. Og hvis der så i værste fald skulle dukke en opgave op i et større format, så kan I jo altid sende opgaven ud i byen.