Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skæreplotter...hvad skal vi vælge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Vi står og skal til at købe en skæreplotter til mindre grafisk produktion...og hold op hvor er det en jungle, især når ingen af os har den fjerneste anelse om, hvad der er godt og dårligt.

Vores spørgsmål går derfor på følgende:

- Er der mærker indenfor skæreplotter-verdenen, som vi skal holde os langt fra?

- Har nogen af jer hørt om eller har I egen erfaring med et bestemt mærke?

- I det hele taget, er der nogen som har lidt ekspertise indenfor dette område?

Med Venlig Hilsen

Maria & Martin

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:54
  Vi har to skæremaskiner stående her i MediaMouse.

Begge maskiner er fra Roland.

Som du selv skriver, så findes der et hav af producenter. Men det er primært Roland som sidder på det scandinaviske marked.
Jeg har ikke erfaring med de andre mærker, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om dem.

Men jeg kan da fortælle lidt om dem vi har og erfaringerne omkring dem. Det kan jo være I kan bruge det til noget .

Vi har som sagt to Roland-maskiner - den ene er lidt over 4 år gammel og den anden er knap 2 år. Begge maskiner er valgt ud fra stabilitet. En Roland er for skæremaskiner hvad Volvo er inden for biler - den kan ikke slås ihjel. Ingen af vores skæremaskiner (7-9-13) har været i decideret stykker. Det største sammenbrud var I haft var fordi den server som styrer dem begge besluttede sig for at brænde strømforsyningen af og tage bundkort og ram med sig i døden. Men skæremaskinerne som var tilkoblet overlevede.

Når I nu er nye inden for folie-området, så vil I nok også hurtigt finde ud af at det mindste problem var at købe skæremaskinen. Det er først når I skal til at finde ud af hvilke folier I skal køre med, at den virkelige udfordring kommer. Der findes en masse producenter og de laver allesammen den bedste type folie (siger de ihvertfald). Men i mange tilfælde bliver I nødttil at gøre Jeres egne erfaringer - og de koster penge i form af spildt tid og spildt folie. Det er ikke ligegyldigt hvilken folie man vælger til hvad. Vi har pt. en 9 forskellige folie-serier fra 4 forskellige producenter. Det er dog kun fordi vi netop arbejde med så brede og specielle opgaver som vi gør. Til normalt gennemsnitligt behov kan man nøjes med mindre - især hvis man får fundet frem til én producent som har alt det man har brug for.

Omkring selve skæremaskinen, så sørg for at vælge en med variabelt skæretryk. Skæretryk at det pres som kniven trykkes ned imod folien med. Nogle af de helt små skæremaskiner har ikke variabelt skæretryk, men skal derimod have justeret trykket ved at man skal dreje på en eller flere skruer på den holder som kniven sidder i. På de større maskiner kan det ændres enten på skæremaskinens panel eller fra den software som styrer skæremaskinen. For lavt tryk, så skærer kniven ikke rigtigt igennem folie. For højt tryk og kniven begynder også at skære i baglinéren, hvilket gør det rigtig svært at pille ordentligt op bagefter. Trykket skal typisk ændres hvis man skifter fra en serie til en anden. Det samme gælder også efterhånden som kniven bliver sløv - så skal trykkest en tand op.

Størrelsen af maskinen skal vælges ud fra hvad I selv mener der kommer til at skulle køres i den. Jo større jo bedre, men omvendt, så er større også lig med dyrere. Og der er ingen fidus i at købe en skæremaskine i f.eks. 120 cm. bredde, hvis I aldrig kommer over 60 cm. i bredden. Så kan man lige så godt spare pengene. Og hvis der så i værste fald skulle dukke en opgave op i et større format, så kan I jo altid sende opgaven ud i byen.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 22:23
Hejsa

Vil da også gerne give et par erfaringer...

Vi har PUMA skæreplotter som nu er opgraderet til at hedde Bobcat. Skærebredde på 59 cm. Det er hvad jeg ved den billigste på markedet men vi har kun haft gode erfaringer med den. Vi har haft den i 2½ år og har kun måtte skifte kniv 2 gange. (kniv koster ca. kr. 100,-)

Softwaren er et program der hedder SignPal som også er ganske effektivt. Kan bla. importere fra Illustrator.

Du kan finde den hos www.kontorprestige.dk . Vi har lidt rabatter på deres varer så hvis du vælger at købe der vil vi da godt give dig nogle af vores procenter.

Mvh

Brian

Imageprint

Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:12
Tusind tak for guldkornene, dem vil vi gå videre med!

Det er første gang vi bruger Amino, og må sige at vi er meget positivt overraskede.

Tænk at folk kan være så uselviske og faktisk bruge tid på at hjælpe andre uden at

tage penge for det, fantastisk!

Håber selv at kunne hjælpe andre når vi selv har gjort os nogle erfaringer i iværksætter-

verdenen!!!

M&M

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:29
Jeg har også en GCC Puma skæreplotter. Den kostede kun kr. 10.000,- eks. moms, og er en ganske udmærket maskine.

Der er et par problemer, som jeg er kommet i tanker om, hvorfor jeg også har købt endnu en skæreplotter - mere om dette om lidt.

Puma'en er en god, hurtig maskine. 60cm / sek. Problemet er desværre, at den ikke rammer samme punkt, som den startede i en lukket polygon, hvilket kan gøre det lidt svært at pille især små tekster op. Samtidig er dens grid-rollers ikke stærke nok til at trække en tung folierulle, hvorfor den trækker skævt ved for stor belastning. Og endelig, så skal du slukke og tænde maskinen, hver gang du skifter knivtryk.

Men alt ialt en god begyndermaskine.

Selv har jeg købt en Graphtec-maskine (Jesper-> Det er den anden stor spiller i Skandinavien). Den har pasmærkelæser og kan derfor også bruges til at konturskære printet folie. Dens knivtryk er tilstrækkeligt til at klare selv tynde kartonner, og maskinen er i sig selv meget solid og stærk.

Jeg blev faktisk så glad for maskinen, at jeg blev forhandler af Graphtec generelt, så hvis du er tændt på en god skæremaskine, som kun koster ca. 1½ gang så meget som PUMA'en, så kan du evt. kontakte mig. Jeg vil naturligvis ALTID give aminorabat!

En anden ting, du skal være opmærksom på: Maskinens bredde. Vælg en 60cm maskine. Det er sjældent at du får brug for de 120cm, som er "storebroderen". Men kommer du under 60 cm, så bliver du alt for begrænset.

Folier: Mange leverandører. Du bør selv undersøge hvilken, der virker bedst for dig. Enkelte leverandører leverer i løbende meter og fragtfri forsendelse, andre vil hellere sælge volumen og giver dermed rabat ved større mængder.

Vh
Peter

EDIT: Kan se, at I tilbyder Brevpapir A4
200 stk. i jeres startpakke...? Hvilken trykteknik bruger i til dette?

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:51
  Uha. Digitalttrykt brevpapir - laserprinter og kopimaskine dræber......

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:37
Dato: 23-11-2006 07:50:59
Forfatter: Jesper Norbøll
  Uha. Digitalttrykt brevpapir - laserprinter og kopimaskine dræber......

Jeg ville nu først have ringet til firmaet og "advaret", før jeg smed det offentligt... Derfor spurgte jeg kun om trykteknik til at starte med. Well.. For sent nu.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:33

Hej Jeg har en skæreplotter bordmodel Roland camm 1 flat bed 1m x0,65 og jeg er meget glad for den der har ikke været noget i vejen med den i de 14 år jeg har haft den men nu har jeg brug for en reservedel , er det noget du evt ved hvor man kan få det Roland har ikke reservedel på lager, da det er en gammel maskine, men den er ellers fin og ok og ellers ikke slidt. øv øv øv. 

Crying

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:17

Det er en super gammel tråd du har skrevet i...

Men du bliver nødttil at gå ud og søge på nogle af de udelanske forummer for skiltebranchen.
Det kan være at der er nogen som har en defekt stående, som der er noget andet galt med og du derved kan få den for ingen penge.
Hvis Roland selv ikke har længere har reservedelene på lager, så er det ikke meget andet at gøre.

Ellers så prøv at tage et kig på bl.a. eBay. Der er meget af brugt udstyr - også de ældre modeller - som er i salg.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)