Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-Cigeretter - Elektroniske cigaret er ikke omfattet af rygeloven?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Henrik:

Inden for min branche (telefoner) gælder også skrappe EU regler som skal overholdes. Producenten skal have en overensstemmelseserklæring fra et godkendt prøvningssted. Dokumentet er et bevis for at produktet overholder reglerne i EU.
Når der er sådanne regler, skal de naturligvis overholdes.

Der er naturligvis ikke acceptabelt at man selv vælge hvilke regler og love man vil overholde.

Hej Henrik.

Det er da flot med så stærk en moral, husk at bede din fadervor og afvent din belønning når fårene skilles fra bukkene ved dommedag  !

Jeg mener at den omtalte lovgivning i denne konkrete sag er af skadelig karakter. Cigaretter er bevist dødsensfarlige gang på gang. E-cigaretter kan erstatte cigaretter for mange og er de som antaget forholdsvis harmløse kan de spare mange slemme skæbner, og en masse penge for sygehusenes vedkommende.

Når der nu er begrundet "mistanke" om at e-cigaretterne er better-of-two-evils, bør der slet ikke være blandet økonomi ind i det - systemet skal selv igangsætte en undersøgelse og åbne for handlen. Det kan ikke passe at man skal punge ud med 3mio euro (ingen kilde andet end tidligere indlæg i denne tråd) for at få lov at udbrede dette alternativ - det er så stort og vanvittigt et beløb at en investering i så lille et marked vil være ren hazard.

Finder de ikke ud af det for mig, foretager jeg selv en vurdering efter bedste evne, og gør som det passer mig.

Måske er e-cigaretter ligeså dødsensfarlige eller værre end de alm. cigaretter - men det vil jeg anbefale at de skynder sig at finde ud af inde i EU eller på Christiansborg så det kan blive afklaret en gang for alle.

Det kan godt være jeg er ude på et moralsk skråplan, men kan jeg nedsætte min risiko for lungekræft betydeligt og spare min familie for en sådan tragedie, så bryder jeg gerne en lille tåbelig lov - koste hvad det vil.

Jeg kan godt se at der er visse tilfælde, f.eks. indenfor telefoni at det kan være fornuftigt at telefoner skal godkendes - og endnu mere fornuftigt at de får godkendelse til hele eu på en gang så der kun skal investeres i en godkendelse til hele det europæiske marked. På den måde undgår vi de værste kinabras-telefoner med alt for meget radioaktiv stråling, batterier der eksploderer og lign.

Hvad er det egentlig vi har at gøre med her? E-cigaretten ER lovlig !

Det drejer sig om den lille gule flydende nikotinholdige væske ved navn tabak. Hvad skade skulle den kunne gøre kontra cigaretterne som flår dine lunger og klistrer dem til med tjære og andet lort?

Hvis E-cigaretten som indeholder nikotin er lovlig, så kan jeg slet ikke se problemet, men jeg fik den opfattelse at der ikke findes godkendte elektriske cigaretter på markedet.
Og jeg er da fuldstændig enig i at 3mio EUR for en godkendelse er et stort beløb, men jeg aner ikke om det er en fast pris, eller om det er en anslået pris.

Inden for telefoni er der forskellige godkendte prøvningssteder til forskellige priser. Måske er det samme tilfældet her.

Tilsyneladende er elektriske cigaretter langt mindre skadeligt alternativ til at ryge, det kan vi godt blive enige om.
Men jeg forstår ikke din holdning til at telefoner skal overholde EU kravene, mens de ikke behøver at blive overholdt for andre produkter.
Hvor tror du at elektriske cigaretter bliver lavet?
-sikkert ved siden af en fabrik i Kina som laver telefoner…

vh
Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:54

Henrik:
Hvor tror du at elektriske cigaretter bliver lavet?
-sikkert ved siden af en fabrik i Kina som laver telefoner…

Jeps - og det kan da godt være det var fornuftigt om de blev godkendt - det bliver nok indført hvis der er nogen der kommer til skade ved benyttelse af e-cigaretter.

Og e-cigaretten som indeholder nikotin er ikke lovlig, men e-cigaretten er.

Det er den gule nikotinholdige væske man fylder i der er ulovlig. Eller hvis man køber engangs-cigaretter hvori der er påfyldt nikotin.

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 19:33

Godaften

Jo den er god nok med prisen på godkendelsen. Der findes ikke en fast pris, men den koster ihvertfald over 20 millioner. I skal jo tænke på det skal godkendes som et lægemiddel, og skal derfor igennem en masse programmer. Lægemiddelstyrelsen har estimeret en pris på 3 millioner euro pr. telefon.

Jeg fandt en gammel artikel.

http://www.presswire.dk/default.asp?o=1&pid=30865

"5 maj 09 stadfæstede ministeriet lægemiddel styrelsens afgørelse om at refiller med nikotin til e-cigaretter var at betragte som et lægemiddel, og derfor ikke må sælges uden en markedsførings tilladelse samt en, godkendelse, som normalt koster over 20 millioner kr."

Vi kan være glade for at have sluppet af med Jakob Axel, han har nemlig altid været i mod de elektroniske cigaretter. Lad os nu håbe på at, vore kære Bertel Haarder er fornuftig. Han kommer iøvrigt med afgørelse inden for en måned, om refiller fortsat skal klassificeres som lægemiddel.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 19:42

Bastian:

Godaften

Jo den er god nok med prisen på godkendelsen. Der findes ikke en fast pris, men den koster ihvertfald over 20 millioner. I skal jo tænke på det skal godkendes som et lægemiddel, og skal derfor igennem en masse programmer. Lægemiddelstyrelsen har estimeret en pris på 3 millioner euro pr. telefon.

"5 maj 09 stadfæstede ministeriet lægemiddel styrelsens afgørelse om at refiller med nikotin til e-cigaretter var at betragte som et lægemiddel, og derfor ikke må sælges uden en markedsførings tilladelse samt en, godkendelse, som normalt koster over 20 millioner kr."

Vi kan være glade for at have sluppet af med Jakob Axel, han har nemlig altid været i mod de elektroniske cigaretter. Lad os nu håbe på at, vore kære Bertel Haarder er fornuftig. Han kommer iøvrigt med afgørelse inden for en måned, om refiller fortsat skal klassificeres som lægemiddel.

Med venlig hilsen

Bastian

Lyder fandme fedt med sådan en afgørelse. Som regel er afgørelser baseret på "argumenter", så uanset hvad glæder jeg mig til at følge udviklingen.

Tusind tak for linket - jeg kvitterer lige med nogle stjerner. Det går lidt langsomt her i lille eu det hele, men vi skal sgu nok nå det, og når vi ikke at komme på rette køl gør vores børnebørn måske :)

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 12:11

Jørgen Olsen:

Bastian:

Godaften

Med venlig hilsen

Bastian

Lyder fandme fedt med sådan en afgørelse. Som regel er afgørelser baseret på "argumenter", så uanset hvad glæder jeg mig til at følge udviklingen.

Tusind tak for linket - jeg kvitterer lige med nogle stjerner. Det går lidt langsomt her i lille eu det hele, men vi skal sgu nok nå det, og når vi ikke at komme på rette køl gør vores børnebørn måske :)

Det ser desværre sort ud Angry

Bertel Haarder har stadfæstet nikotin forbudet af e-cigaretten.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 12:22
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 20:00

Med venlig hilsen

Bastian

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det drejer sig ikke om en generel godkendelse af e-cigaretter, men om en godkendelse af hvert enkelt produkt. De 20 mio er et greb i luften, det kan ligesågodt være 10 og 100 mio. Lægemiddelstyrelsen har vurderet at siden de indeholder nikotin og dermed har en virken på kroppen, skal de godkendes som lægemidler. Det er de samme regler, der gælder for nikotin tyggegummi, inhalatorer etc.

Jeg ved det virker voldsomt, men nikotin er faktisk sindssygt farligt. 1 mg/kg er dødeligt.

Jeg mener absolut lægemiddelstyrelsen har taget den rette beslutning.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 20:40

TM2Byg:
Jeg ved det virker voldsomt, men nikotin er faktisk sindssygt farligt. 1 mg/kg er dødeligt.

Er du sikker på det? I så fald må man vel kunne risikere at falde død om ved et enkelt sug på en e-cigaret hvis der er doseret en dråbe for meget fra producentens side?

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 23:37

TM2Byg:

Det drejer sig ikke om en generel godkendelse af e-cigaretter, men om en godkendelse af hvert enkelt produkt. De 20 mio er et greb i luften, det kan ligesågodt være 10 og 100 mio. Lægemiddelstyrelsen har vurderet at siden de indeholder nikotin og dermed har en virken på kroppen, skal de godkendes som lægemidler. Det er de samme regler, der gælder for nikotin tyggegummi, inhalatorer etc.

Der er jeg ikke enig med dig. I følge hvad lægemiddelstyrelsen har fortalt mig skal man regne med ca. 3 mio. Det har ikke noget med pr. produktet. For den elektroniske cigaret er lovlig! Det er selve cartomizer eller cartidgates som ikke må indeholder Nikotin.

TM2Byg:

Okay.

Så du mener simpelthen at vi heller skal have folk der dør af tjære, kulilte og af 4000 andre skadelig stoffer?

Ved du overhoved hvad en elektronisk cigaret er?

Du kan sikkert også svare mig på hvorfor lægemiddelstyrelsen ikke har krævet godkendelse af tobaksprodukter. Så vidt jeg er bekendt indeholder det også Nikotin.?

Utroligt at der findes folk som stadig lever i år 1900, og som ikke tør at nytænke.

Nok er nikotin afhængighed et problem, men lungekræft er et meget større problem!

Med venlig hilsen

Bastian

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)