Inden for min branche (telefoner) gælder også skrappe EU regler som skal overholdes. Producenten skal have en overensstemmelseserklæring fra et godkendt prøvningssted. Dokumentet er et bevis for at produktet overholder reglerne i EU.
Når der er sådanne regler, skal de naturligvis overholdes.
Der er naturligvis ikke acceptabelt at man selv vælge hvilke regler og love man vil overholde.
Hej Henrik.
Det er da flot med så stærk en moral, husk at bede din fadervor og afvent din belønning når fårene skilles fra bukkene ved dommedag !
Jeg mener at den omtalte lovgivning i denne konkrete sag er af skadelig karakter. Cigaretter er bevist dødsensfarlige gang på gang. E-cigaretter kan erstatte cigaretter for mange og er de som antaget forholdsvis harmløse kan de spare mange slemme skæbner, og en masse penge for sygehusenes vedkommende.
Når der nu er begrundet "mistanke" om at e-cigaretterne er better-of-two-evils, bør der slet ikke være blandet økonomi ind i det - systemet skal selv igangsætte en undersøgelse og åbne for handlen. Det kan ikke passe at man skal punge ud med 3mio euro (ingen kilde andet end tidligere indlæg i denne tråd) for at få lov at udbrede dette alternativ - det er så stort og vanvittigt et beløb at en investering i så lille et marked vil være ren hazard.
Finder de ikke ud af det for mig, foretager jeg selv en vurdering efter bedste evne, og gør som det passer mig.
Måske er e-cigaretter ligeså dødsensfarlige eller værre end de alm. cigaretter - men det vil jeg anbefale at de skynder sig at finde ud af inde i EU eller på Christiansborg så det kan blive afklaret en gang for alle.
Det kan godt være jeg er ude på et moralsk skråplan, men kan jeg nedsætte min risiko for lungekræft betydeligt og spare min familie for en sådan tragedie, så bryder jeg gerne en lille tåbelig lov - koste hvad det vil.
Jeg kan godt se at der er visse tilfælde, f.eks. indenfor telefoni at det kan være fornuftigt at telefoner skal godkendes - og endnu mere fornuftigt at de får godkendelse til hele eu på en gang så der kun skal investeres i en godkendelse til hele det europæiske marked. På den måde undgår vi de værste kinabras-telefoner med alt for meget radioaktiv stråling, batterier der eksploderer og lign.
Hvad er det egentlig vi har at gøre med her? E-cigaretten ER lovlig !
Det drejer sig om den lille gule flydende nikotinholdige væske ved navn tabak. Hvad skade skulle den kunne gøre kontra cigaretterne som flår dine lunger og klistrer dem til med tjære og andet lort?