Håber der er nogen jurakyndige som kan give mig et svar på nedenstående som er en situation som en af mine bekendte er kommet ud for...
Han er Selvstændig maler og arbejder for flere boligforeninger, med at renovere deres flyttelejligheder. Nu har han erfaret via nogle af beboerne i den ene forening at der har været en anden maler og lave nogle flytte lejligheder.
Dette er der som sådan jo ikke noget galt i, da de må vælge hvem de vil til at renovere deres lejligheder, der hvor vi syntes "problemet" er at der næsten lige er kommet ny vicevært i denne boligforening og den ny maler er et familiemedlem til ham, og min bekendte er kommet i besiddelse af den ny malers prisliste, og den er nøjagtig magen til den som han har lavet til dem sidst han gav dem tilbud. Dvs. at viceværten må have udleveret min bekendtes priser til hans familiemedlem/ et konkurrende firma og valgt dem selvom de ikke har været billigere.
Er det lovligt at udlevere prislister eller diktere priserne, og sige hvis du gør det til samme pris som den anden så vælger jeg dig fordi du er min svoger.
Håber der er nogen jura/konkurrencelovs kyndige der kan svare på dette.
Det er ikke et spørgsmål om kvalitet, han har "overlevet" 3 viceværter uden at have klager over kvaliteten. Så der er tale om en vicevært der dikterer priserne overfor et familiemedlem og giver så ham arbejdet istedet. Men det er måske bare et spørgsmål om firmapolitik.
Det kunne være man skulle kontakte selve firmaet og høre om det er korrekt at man er blevet skiftet ud til fordel for en af den ny viceværts familimedlemmer, som ikke er billigere og heller ikke leverer en bedre kvalitet (ved at han har været nødt til at lave reparationer flere gange på det arbejde han har lavet indtil videre) ????
Man kunne også lige høre viceværten om hvorfor han ikke ønsker at bruge en mere... Der er ingen grund til at piske en stemning op - det får din makker ikke flere kunder i butikken af.
Se om problemet ikke kan løses med almindelig "markedsføring"...
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Se her din konkurrent kan give mig dette tilbud, hvad kan du ?
Så kan man presse folk langt mere ned i pris end den der er på papiret:-)
Hvis det er en opgave som er lagt i udbud - dvs. hvis ordregiver/bestiller tilbyder flere at byde ind på samme opgave må ordregiver IKKE oplyse de afgivne priser til andre før udbuddet ER givet.
Er det lovligt at udlevere prislister eller diktere priserne, og sige hvis du gør det til samme pris som den anden så vælger jeg dig fordi du er min svoger.
Ja, da!
Så længe han ikke bliver valgt fordi han er neger, rødhåret eller pygmæ, så bestemmer viceværten hvem der skal lave arbejdet, - og hvis han ikke gør er det en sag mellem boligselskabet/bestyrelsen og viceværten.
Din ven har derfor ikke noget at skulle have sagt, medmindre han naturligvis vælger at sende bestyrelsen i ejendomsselskabet et bedre tilbud, - nu ved han jo hvad hvilke priser han skal matche.
Hvis der er tale om et privat firma/bolig selskab har de fuldstændig ret til selv at bestemme hvem de bruger og hvad de betaler for det. Mener kun at lov om udbud og licitationer gælder for offentlige virksomheder og institutioner.
Der hvor der kan være et måske mere etisk dilemma er hvis han er valgt ud fra at han er i familie med viceværten. Men der er som sådan ej heller noget ulovligt i det....kun dårlig moral
Kan ikke rigtig se problemet, når du en dag skal have dit kontor malet ringer du vel også til ham.
Og du skal ikke bilde mig ind at han ikke selv har givet et ekstra godt tilbud til noget af hans familie.
Det eneste sted jeg kan se et problem er hvis han har en kontrakt med boligforeningen, så er den ikke så god, men ellers står det vel alle frit for at vælge det bedste, billigeste eller nemmeste.... ellers kan de jo bare opsige samarbejdet med ham og give den anden alt arbejdet.... så er den jo ikke længere