I min verden smelter de to begreber ofte sammen, men hvis man piller ordene ud for sig selv tænker jeg at en iværksætter er en der sætter noget i gang og en selvstændig er en der "blot" driver noget der er sat i gang.
Så man kan fint starte med en idé og være iværksætter og når ideén så har taget form og det bliver "dagligdag" i forretningen er man vel blot selvstændig.
Men de fleste iværksættere stopper jo ikke med at få gode ideér efter kun en enkelt idé
En selvstændig er en person, som erhvervsmæssigt arbejder for sig selv, i modsætning til at være ansat hos andre. Jeg opfatter begrevet selvstændig som betegnelsen for personens hovedbeskæftigelse.
Iværksætteren er en person, som sætter noget i værk - starter noget op - sætter noget igang.
Som Anders også siger, smelter de to begreber ofte sammen, når den selvstændige sætter noget i værk.
Som selvstændig kan jeg sige: "Jeg er iværksætter, og jeg er stolt af det!" [Her var da i øvrigt et slogan til et Amino klistermærke - i Aminos merchandise shop.]
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn