Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en god sælger ?.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 30. Mar 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Har siddet her til morgen og læst en del tråde i salg og marketing. Baseret udfra hvad jeg har læst, og hvad jeg har oplevet i den virkelige verden (skal siges jeg har 12 års erfaring med salg, startende med den lille iværksætter virksomehed til nu at være ansat som senior excecutive i en STOR US baseret koncern).

Men.. jeg e rnysgerrig efter at høre folks meninger om emnet " hvad er en god sælger per definition".. I forhold til mine oplevelser er der nogle typiske arketyper inden for salg.

1. Den MEGET snakkende sælger.. der snakker og snakker.. den er ofte forsøger at blive midtpunkt ved festlige lejligheder og sociale sammenkomster. ( Ofte er der fokus på produkt og funktioner)

2.  Den Mere lukkede sælger, den som bruger en masse fine ord.. gerne engelske.. eller højt profilerede fagudtryk... Går i fint tøj ( forsøger med værdibaseret indgang til salget)

3. Den smarte.. den som fører sig frem.. bruger pengene før de er tjent.. STOR bil.. Dyrt UR....( fokus på økonomien i salget)

4. Den mere overvejede sælger.. der skyder for at dræbe.. kan virke som en tør personlighed.. men har sistuationen i sin hule hånd.. Taller ikke meget. stiller få men hårde spørgsmål. (vil lukke salget for enhver pris)

Ja det er bare mine indtryk.. men hvad er definitionen på den bedste sælger, kan man sætte nogle konkrete personlighedstræk på ?..

Kom frisk !.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 08:52

Det kommer jo i den grad an på hvad du sælger og til hvem.... Så hvis vi skal tale generelt må det vel være en sælger, der kan tilpasse sig situationen og kunden.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Holstebro
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 08:54

der er lige så mange typer sælger som der er farver - men en god sælger er da en der lukker meget - og en rigtigt dygtige sælger er en der bliver ved selv om han ikke lukker nok.

www.Goweb.dk Webdesign Hjemmesider total løsninger eller dele af den,så  længe det er på nettet laver vi det.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 08:58

Emil :
en god sælger er da en der lukker meget

ABC! ;)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 09:11

Vi skal da lige have tilføjet sælgeren som tager det stille og roligt. Mærker hvordan situationen er og derefter fremtræder som en af de fire ovenstående, hvilket han mener passer til den kunde som han står overfor!! :)

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 09:17

Fama:
ABC! ;)

Coffee's for closers only Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:37

Jeg vil mene en god sælger er en sælger der formår at tilpasse sig til kundens behov, ikke kun produkt mæssigt men også personligt. Min erfaring siger mig at en kunde har mest tillid til en der liner ham/hende selv, rent psykologisk.

Er kunden snaksaglig og åben - så snak med kunden omkring det kunden har brug for at snakke om og tilbyd måske et ekstra produkt der kan løse kundens andet problem.

Er kunden lige på og ved han/hun lige hvad han/hun vil have - så vær selv lige på og sørg for at få de relevante datas og luk salget.

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 09:53

Når der tales om salgsteori, taler man ofte om "the gardener" and "the hunter".

"Gardener" er god til at så en masse frø og skabe lange relationer. Denne sælger har som regel helhedssyn for virksomheden.

"Hunter" er det provisionssælgeren, der er sin egen lykkes smed.

Tilmeldt 18. Jul 08
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 10:08

Hej Jens

Skide interesant emne.

Det er så heldigt med det erhverv at når du er ansat som sælger....så er det lige ud af landevejen: du er ansat til at sælge og ikke en døjt andet. Så definationen på din overskrift er vel blot: en dygtig sælger er ham som opfylder arbejdsgiverens behov og leverer det der skal til.

( jeg postede en gang et indlæg vedr Danmarks bedste sælger:Skype-BigSmile)

http://www.butiksmotivation.dk/?p=475

Men det hele er jo ikke så ligetil at svare på når du nævner arketyper.

Det du beskriver er selvfølgelig en vis form for salgsstil men jeg vil mene at det det du har beskrevet er en uerfaren sælger og/eller en sælger som tilpasser sin personlighed til det repræsenterede firma/produkt.

Altså er det en personlighed du har beskrevet.

Og nej det handler absolut ikke om bare at lukke kunden for alt i verden. Det hele er en tillidsproces og der er forskellige vinkler til dette.

som DAniel siger handler det om at skabe tillid ved at ligne kunden- relationsteori etc.

Der findes mange eksempler på sælgere som er i den forkerte produkt kategori fordi deres personlighed skinner så meget igennem at denne skal bruge et produkt som passer bedre. Således har jeg mødt sælgere som ikke kan sælge et simpelt håndklæde men til gengæld er komplicerede it løsninger mega let.

Dermed ikke sagt at det afhænger af produktet for det gør det ALDRIG, men er du i salgsbranchen og en af de typer som du nævner så får du problemer.

Hvorfor: At sælge handler om at mestre evnen til at tilpasse sig situationen. Nogle af de bedste sælgere er faktisk skuespillere. De har en fantastisk indlevelses evne og via deres evne til at forstå og kode mennesker formår de at skabe tillid til kunden i løbet af meget kort tid.

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:59

aha! så blev jeg lidt klogere :) men jeg har alligevel lige et par spørgsmål.

altså nu er jeg selv sælger og når en potentiel kunde ringer og spørger om vores produkter starter jeg altid med at lytte til hvad hun (ja, det bliver "hun" så "han/hun" ikke optager tiden ;) ) er ude efter. det nytter ikke noget at sælge hende en motorcykel hvis hun kun har brug for en cykel. MEN!, så er det jeg bliver lidt ligesom den første type beskrevet, altså den der snakker meget og begynder at forklare, og prøve at sælge selvfølgelig ;) , om vores ekstra produkter hvilke vil være meget ideelle når hun køber en cykel.

jeg har dermed lyttet til hendes ønske, men jeg har også været den "en del snakkende sælger", som måske er lidt irriterende - skræmmer det den potentielle kunde når man begynder at forklare om noget hun egentlig ikke har spurgt om, mere end det fanger hende?

jeg er af natur nok den der bedst kan sammenlignes med type 1 beskrevet øverst, uanset om det er jobbet eller privat, så det med pludselig at skulle opføre sig som en af de 3 andre typer vil for mig umiddelbart virke unaturligt og dermed nok heller ikke sælge særlig godt, da jeg ikke vil virke troværdig... eller hvad?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)