Hej aminoer. Har siddet her til morgen og læst en del tråde i salg og marketing. Baseret udfra hvad jeg har læst, og hvad jeg har oplevet i den virkelige verden (skal siges jeg har 12 års erfaring med salg, startende med den lille iværksætter virksomehed til nu at være ansat som senior excecutive i en STOR US baseret koncern). Men.. jeg e rnysgerrig efter at høre folks meninger om emnet " hvad er en god sælger per definition".. I forhold til mine oplevelser er der nogle typiske arketyper inden for salg. 1. Den MEGET snakkende sælger.. der snakker og snakker.. den er ofte forsøger at blive midtpunkt ved festlige lejligheder og sociale sammenkomster. ( Ofte er der fokus på produkt og funktioner) 2. Den Mere lukkede sælger, den som bruger en masse fine ord.. gerne engelske.. eller højt profilerede fagudtryk... Går i fint tøj ( forsøger med værdibaseret indgang til salget) 3. Den smarte.. den som fører sig frem.. bruger pengene før de er tjent.. STOR bil.. Dyrt UR....( fokus på økonomien i salget) 4. Den mere overvejede sælger.. der skyder for at dræbe.. kan virke som en tør personlighed.. men har sistuationen i sin hule hånd.. Taller ikke meget. stiller få men hårde spørgsmål. (vil lukke salget for enhver pris)
Ja det er bare mine indtryk.. men hvad er definitionen på den bedste sælger, kan man sætte nogle konkrete personlighedstræk på ?.. Kom frisk !.
|
Det kommer jo i den grad an på hvad du sælger og til hvem.... Så hvis vi skal tale generelt må det vel være en sælger, der kan tilpasse sig situationen og kunden.