Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har i oplevet snyd ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 07
Indlæg ialt: 279
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg betalte engang en programør ca 5000 + moms. Han fik lavet en hjemmeside til mig, som var meget begynder agtigt. Men eftersom programmøren havde fået sine penge, gad han ikke lytte til mig.

Har i andre også oplevet at bliv snydt for penge eller har fået dårlig kvalitetesarbejde ?

¤¤ Lad os tage en lille snak om dit helbred og det problemer du har **
Skriv pm

Fra Odense
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 07:26

Dit problem er langt fra enestående.

Her handler det om at få lavet en nøje udspecificeret aftale, om hvad din bestilling skal kunne til punkt og prikke. Så du har det på papir.

Har du ikke det så er det påstand vs. påstand - desværre.

Mickey Gee, SPECIFIC RADIO. Mail: m [at] sr [dot] dk

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 07:41

En anden gang kan du blot betale ved levering, eller alternativt betale et mindre depositum.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:45

Det jeg plejer at gøre (erfaringer den anden vej) er, at få lavet en krav-spec. i samarbejde med kunden. Kunden fortæller hvad han vil have - jeg laver et dokument med de ting i punktform som han godkender. Det dokument bliver et bilag til den kontrakt vi indgår - og så er der ikke så meget at komme efter.

Begge parter skal jo helst føle at de har fået en god oplevelse ud af samarbejdet.

Med venlig hilsen
Kim Bang

Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 07:56

Kim Bang:

Det jeg plejer at gøre (erfaringer den anden vej) er, at få lavet en krav-spec. i samarbejde med kunden. Kunden fortæller hvad han vil have - jeg laver et dokument med de ting i punktform som han godkender. Det dokument bliver et bilag til den kontrakt vi indgår - og så er der ikke så meget at komme efter.

Begge parter skal jo helst føle at de har fået en god oplevelse ud af samarbejdet.

Med venlig hilsen
Kim Bang

Som Kim siger, er det vejen frem. :-)

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 08:42

Ja, jeg er ofte blevet snydt men det har været den anden vej omkring.

Jeg leverer ikke længere noget før jeg får betaling, men kunden har mulighed for at se hvad der betales for.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg ved godt at jeg potentielt sparker til et hvepse-bo, but here goes:

Jeg syntes jeg oplever flere og flere (bl.a. herinde) som siger, at de har bestilt webdesign, tryksager eller andet grafisk som så efterfølgende så ikke levede op til deres forventninger. Men omvendt, så ser jeg også nogle priser som er presset helt ned under gulvbrædderne. Nu er jeg selv i den grafiske branche, så det er nok også derfor det primært er disse områder jeg ser det inden for, men jeg er ikke i tvivl om at det også gælder mange også brancher.

Men jeg undrer mig altså når jeg f.eks. ser en person skrive noget i stil med "Skal bruge billig webshop". Og så et halvt år senere skriver et nyt indlæg der lyder "Jeg er blevet taget i r...ven af webprogrammør" fordi personen har købt en webshop til 2.000 kr. fra en eller anden som har slået på stortromme med at de store bureauer tager ågerpriser og vedkommende kan gøre det for 1/10 af deres priser. Og nu har personen så fået en webshop som ikke lever op til vedkommendes forventninger, som måske er baseret på hvordan en konkurrents 50.000-100.000 kr. webshop ser ud. Men set ud fra prisen, så burde personen realistisk set heller ikke kunne forvente noget tilsvarende.

Det siger sig selv at hvis man f.eks. køber en webshop til 2.000 kr., så er det meget begrænset hvor meget tid der er indregnet i prisen til "bløde ydelser" så som diverse telefonsamtaler, emailkorrenspondancer, justeringer og tilpasninger m.m. - og ikke mindst dokumentation og udarbejdelse af projektplan. Og det er lige præcis specifikt de to sidste punkter som jeg ser rigtig rigtig mange af de helt små billige bureauer springe let over.

Og det er så det som skaber roden til det problem du står med nu. Hvis jeg skal komme med et gæt ud fra den pris du har skrevet, så har du formentenlig ikke været præsenteret for kravspecifikation, designlinie, projektbeskrivelse og funktionsudkast?

Det er ikke ment som at det din skyld, men omvendt, så er det heller ikke din webprogrammørs skyld. Han har formentenlig leveret det som han mente du ville have og det som han nu en gang kunne finde ud af at lave.
Hvis der havde været udarbejdet en kravspecifikationer og designlinie, så ville en god webprogrammør allerede på dét tidspunkt kunne have sporet sig ind på hvad du ville have - og om det overhovedet var realistiskt set ud fra den ønskede budgetramme. Men igen; sådan noget koster også penge at få lavet. De store tunge bureauer inden for det felt vil ikke komme med et tilbud, kun et estimat, før de to ting er udarbejdet, så de ved 100% hvad det overhovedet er kunden vil have.

/Jesper

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 09:07

Ja desværre er der mange "rådne kar" i bunken af programmør

Undersøg hvad de har lavet af arbejde 

Og aftalt med dem at de får evt. 50 % ved påstart, og de sidste når de har leveret det aftalte ud fra kravspecifikationen 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 09:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg vil langt hen ad vejen give Jesper Norbøll ret: Man får som ofte, hvad man betaler for...

Men for at komme tilbage til emnet, så har vi alle vel oplevet snyd/mangler blandt både kunder og leverandører, i en vis grad.

Mine ti år på arbejdsmarkedet, har da budt på sine sjove/underlige/ubehagelige oplevelser. Men jeg kan kun støtte op omkring andre indlæg, med at være velforberedt når der handles professionelt. Men tag ikke det billigste tilbud!

Mvh Thor Mønsted

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har før betalt 40.000 kr. og aldrig fået så meget som én kodelinie leveret. Skylden lå både hos mig, og hos programmøren i det tilfælde.

Jesper Norbøll fortæller 100% hvad jeg gerne vil råde dig til. Når man taler om websites i omegnen af 5.000 kr., så må du ikke forvente at få leveret et professionelt stykke arbejde. De firmaer og personer som sælger løsninger til de priser, har ikke mange timer at bruge på din hjemmeside, så der må tages nogle hurtige beslutninger.

Designet kan derfor ofte være et kompromis, da der ikke "er råd" til at lave det rigtigt.

Som alle andre nævner, så er det utroligt vigtigt at få opgaven beskrevet i en kravspcifikation, så både du og leverandøren er klar over hinandens forventninger til resultatet. Men selvom man har skrevet stolpe op og ned, så vil der altid være områder, som man ikke kan beskrive i detaljer (især på så billige opgaver), og der må man som kunde stole på, at leverandøren kan (og vil) levere en god løsning.

Som tommelfingerregel kan du dog tage en ca. timepris (forvent ikke under 500 kr.) og gange op med antallet af timer du forventer at ydelsen skal løses på.

Din hjemmeside (til 5.000 kr.) skulle altså designes, udvikles og installeres på 10 timer eller derunder. Umiddelbart lyder det af meget få timer, og man må i en sådan situation som kunde altså forvente, at der tages nogle hurtige beslutninger i designfasen, som i sidste ende kan påvirke designet til at se "uprofessionelt" ud.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)