Mit spørgsmål lyder - Har i nogen frist på jeres reklamationer og i så fald, hvad er fristen? Vi har ikke angivet nogen frist i vores handelsbetingelser, da vi som udgangspunkt har forventet, at de fleste kunder pakker emballagen ud, når de får den og mangler der noget, ringer de vel indenfor et par dage.. Men i andre sager kan det være større beløb - Det sker selvfølgelig heldigvis sjældent, emn derfor er det alligevel godt at være på forkant med det. Hvad søren gør man - ville det ikke være rimeligt at sætte en frist på? Og må man overhovedet det i følge lovgivningen - eller skal man bare altid lade tvivlen komme kunden til gode, hvis man ikke selv kan bevise det? |
Ja går den, så går den...
Jeg har selv oplevet kunder der har henvendt sig i forbindelse med deres årlige lageroptælling i december for at fortælle mig at der manglede noget i en leverance i august og derfor passer deres lager ikke...
Jeg plejer at læne mig op ad loven omkring distancehandel (internethandel og postordre) hvor kunden er sikret 14 dages fortrydelsesret da de ikke har fysisk mulighed for at bedømme produktets egenskaber og stand på købstidspunktet.
Jeg vil derfor anbefale dig at:
1. Angiv tydeligt i dine handelsbetingelser, at der er f.eks. 14 dages reklamationsret og at transportskader omgående skal meldes til transportør. Husk: reklamationsret er ikke det samme som garanti.
2. Vej altid dine forsendelser på en digitalvægt. Selvom de fleste transportører (Postdanmark, DPD m.v.) har inddelt deres pakketakster i vægtintervaller, vil det være en fordel for dig at lave denne interne kontrol. Notér på din kopi af følgesedlen eller i dit erp-system at pakkens faktiske vægt f.eks.er 2,62 kg. Derved kan du altid "gendanne" pakken ud fra din følgeseddel og vægt og skal ikke forlade dig på dine medarbejderes hukommelse.
Jeg brugte selv proceduren med at veje alle udgående pakker. Selvom vi sendte over 35.000 pakker om året, blev alle pakker vejet individuelt. Hovedparten af disse pakker var godt nok modems eller routere, men da vi vidste hvad en sådan pakke skulle veje, kunne vi eliminere fejl som: manglende kabel, manual, cd og så videre, inden vi sendte pakken til kunden.
Nu ved jeg ikke hvor stort dit lager er, men hvis der er min. 2 personer ansat, kan den ene plukke og den anden kontrollere og pakke. Det er også med til at sikre dig imod fejl. Bare husk at dokumentation er gud.
De fleste gode lagerstyringsprogrammer kan faktisk beregne både vægt og volumen for dig i forbindelse med pluk/pak af ordrer. Jeg plejer at anbefale Mamut til dette formål. Det er et komplet program til styring af hele virksomheden. Og nej, jeg er ikke forhandler af Mamut.
Venlig hilsen
Bent Jensen
Optimeringskonsulent