Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridiske dokumenter, International handel med digitale produkter

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Mar 10
Indlæg ialt: 139
Fra  Freewebsite-service.com Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa :-)

Jeg har forsøgt at finde viden om dette ved forskellige lejligheder, primært forskellige former for advokat rådgivning også ved væksthusets arrangement, men jeg har ikke kommet nærmere en afklaring af hvordan jeg bør gå frem.

Jeg forsøger at fremstille det så enkelt som muligt,

Jeg har en gratis hjemmesideservice som er under internationalisering, samtidig er jeg ved at få udviklet en lang række digitale produkter der skal sælges med, det betyder at jeg om kort tid har en Shop med international betalingsgodkendelse fra PBS og produkter der kan købes fra hele verden, da alene oversættelsen til engelsk gør produkterne tilgængelige for rigtigt mange lande.

Jeg skal naturligvis have udviklet brugsbetingelser, abonnementsbetingelser og handelsbetingelser i Danmark, som sikrer mig herhjemme og hvad så, skal jeg have dokumenterne behandlet juridisk i samtlige lande for at en bruger og/eller en kunde ikke kan komme efter mig?
Jeg kan godt logge hvorfra produkterne bliver købt, men jeg kan ikke styre det... jeg tænker bare at der må være en måde at håndtere det på,
Kan man sige at en service og nogle produkter udbydes på baggrund af et lands eller europæisk lovgivning og at det er de betingelser man indgår under?

Min kontrakt med den Indiske virksomhed jeg har outsourcet en stor del af min produktudvikling til, den siger at aftalen er baseret på Indisk lovgivning, selvom jeg som kunde sidder i DK, så jeg spekulerer på om det er måden..

MEN, forskellen på denne og en anden slags webshop er indholdet, brugere overalt i verden kan uploade til hjemmesiderne og  have internt indhold i hemmelige/låste sociale netværk.
Det betyder at folk overalt i verden kan bryde lovgivningen f.eks. ulovlige fotos, temaer eller bryde copyrightlovgivning, og på det område er jeg i tvivl om det vil være tilstrækkeligt at dække det under EU lovgivning, kunne man ikke forestille sig at hvis man tillader noget som i et andet land er groft brud på nogens rettigheder, at de så kan gøre et eller andet?

Jeg ved ikke om mit spørgsmål er indlysende dumt eller noget i den boldgade, jeg kan ikke få overblik over det.

Jeg håber at der er nogen derude der har enten styr på deres internationale Lov, eller som har erfaring med salg af digitale produkter internationalt og gerne også nogen der har erfaring med udbydelse af services som muliggør brugeres tilføjelse af ulovligt indhold.

Mange venlige hilsner

Lykke

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lykke

Dit spørgsmål er interessant og relevant for alle danske iværksættere og små virksomheder, der driver virksomhed med handel udover Danmarks grænser, hvad enten der er tale om fysiske eller digitale produkter.

Svaret er kompliceret og afhænger af en række faktorer, herunder faktiske forhold om din forretning, som du ikke beskriver. Jeg starter med konklusionen først:

• Få udarbejdet dine juridiske dokumenter i overensstemmelse med dansk lov
  • Inkludér en lovvalgsbestemmelse, der peger på dansk ret og en værnetingsbestemmelse, der peger på en dansk domstol eller dansk eller international voldgift
  • Supplér eventuelt – og kun hvis størrelsen af din forretning kan bære det - med juridisk rådgivning fra ”high-risk”-jurisdiktioner, hvorfra du har et overvejende antal kunder (fx USA), som kan tænkes at have et andet forhold til serviceudbyderes ansvar for brugernes krænkelser eksempelvis

Det er et grundlæggende træk i de fleste lande verden over, at landenes lovgivning respekterer to parters valg af en bestemt lovgivning. Det vil sige, at hvis du inkluderer dansk ret i dine juridiske dokumenter, så vil et fremmed lands ret domstol i de fleste tilfælde acceptere det. På samme måde som en dansk domstol vil acceptere din og din handelspartners aftale om indisk ret.

Der kan dog være undtagelser, særligt indenfor EU, når der er tale om forbrugere, særlige produkter eller retsområder. Eksempelvis er det normalt ikke muligt at aftale, at ansvaret for potentielle immaterialretskrænkelser (fx ophavsretskrænkelser) skal følge et bestemt lands lovgivning, fordi aftalen også ville binde rettighedshaveren. Dog har fx EU-landene ens regler på netop det område, hvilket også vil være tilfældet i størstedelen af de vestlige lande.

De fleste landes domstole vil også acceptere en værnetingsklausul, dvs. en aftale om, at en eventuel tvist skal løses ved danske domstole eller ved voldgift, og dermed afvise sagen. Der kan dog også her være undtagelser, særligt ved forbrugeraftaler, visse produkter og retsområder. 

Hvis du ved eller kan forudsige, at du kommer til at have særligt mange kunder fra et særligt land, kunne du overveje at indhente juridisk rådgivning om dette lands lovgivning. Det vil dog formentlig blive dyrt og skal underkastes en cost-benefit-analyse, der som oftest viser, at det ikke kan betale sig. Hvis en tvist skulle opstå har du altid muligheden for at indgå forlig og selv hvis en kunde skulle få en dom over dig fra et fremmed land er der ingen garanti for, at en sådan dom kan eksekveres i Danmark.

Konklusion er, at det er en umulig opgave at gardere sig imod enhver lands lovgivning. Derfor er du bedst stillet med at fokusere på dansk ret kombineret med sund fornuft når dokumenterne udformes. Dog kan det spille en rolle hvem dine kunder er, hvor de kommer fra og hvilket produkt, du sælger.

Der er langt flere detaljer i ovenstående end jeg nævner og du skal være velkommen til at stille spørgsmål.

Mvh.

Simply Law

V. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)