<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="https://www.amino.dk:443/utility/FeedStylesheets/rss.xsl" media="screen"?><rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:slash="http://purl.org/rss/1.0/modules/slash/" xmlns:wfw="http://wellformedweb.org/CommentAPI/"><channel><title>Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m.</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/2869.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><description>&lt;p&gt;Jura, kontrakter og alt det med sm&amp;aring; er til diskussion her. Mange iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere er superdygtige forretningsfolk, men n&amp;aring;r det kommer til administration, dokumentering og myndighedernes krav g&amp;aring;r det nogle gange galt. Derfor hj&amp;aelig;lper vi her hinanden med at strikke korrekte kontrakter og aftaler sammen, som sikrer dig og din virksomhed. Ofte diskuterer vi ogs&amp;aring;, hvordan man b&amp;oslash;r forholde, n&amp;aring;r skaden er sket, og eksempelvis ens ophavsret er kr&amp;aelig;nket, eller hvis man har lagt sig ud med myndigheder, samarbejdspartnere eller medarbejdere. Forummet handler ogs&amp;aring; om det stigende antal p&amp;aring;bud og regler, som myndighederne p&amp;aring;l&amp;aelig;gger virksomheder og iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere.&lt;/p&gt;</description><dc:language>da</dc:language><generator>CommunityServer 2008.5 SP2 (Debug Build: 40407.4157)</generator><item><title>Svar: Juridiske dokumenter, International handel med digitale produkter</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/571591.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Wed, 28 Apr 2010 10:37:56 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:571591</guid><dc:creator>Kristian Holte</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/571591.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2869&amp;PostID=571591&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Hej Lykke&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Dit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l er interessant og relevant for alle danske iv&amp;aelig;rks&amp;aelig;ttere og
sm&amp;aring; virksomheder, der driver virksomhed med handel udover Danmarks gr&amp;aelig;nser,
hvad enten der er tale om fysiske eller digitale produkter.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Svaret er kompliceret og afh&amp;aelig;nger af en r&amp;aelig;kke faktorer, herunder faktiske
forhold om din forretning, som du ikke beskriver. Jeg starter med konklusionen
f&amp;oslash;rst:&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;ul&gt;
&lt;li&gt;F&amp;aring;
udarbejdet dine juridiske dokumenter i overensstemmelse med dansk lov&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;&lt;span&gt;Inklud&amp;eacute;r
en lovvalgsbestemmelse, der peger p&amp;aring; dansk ret og en v&amp;aelig;rnetingsbestemmelse, der
peger p&amp;aring; en dansk domstol eller dansk eller international voldgift&lt;/span&gt;&lt;/li&gt;
&lt;li&gt;&lt;span&gt;Suppl&amp;eacute;r
eventuelt &amp;ndash; og kun hvis st&amp;oslash;rrelsen af din forretning kan b&amp;aelig;re det - med
juridisk r&amp;aring;dgivning fra &amp;rdquo;high-risk&amp;rdquo;-jurisdiktioner, hvorfra du har et
overvejende antal kunder (fx USA), som kan t&amp;aelig;nkes at have et andet forhold til serviceudbyderes ansvar for brugernes kr&amp;aelig;nkelser eksempelvis&lt;/span&gt;&lt;/li&gt;
&lt;/ul&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Det er et grundl&amp;aelig;ggende tr&amp;aelig;k i de fleste lande verden over, at landenes
lovgivning respekterer to parters valg af en bestemt lovgivning. Det vil sige,
at hvis du inkluderer dansk ret i dine juridiske dokumenter, s&amp;aring; vil et fremmed
lands ret domstol i de fleste tilf&amp;aelig;lde acceptere det. P&amp;aring; samme m&amp;aring;de som en
dansk domstol vil acceptere din og din handelspartners aftale om indisk ret. &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Der kan dog v&amp;aelig;re undtagelser, s&amp;aelig;rligt indenfor EU, n&amp;aring;r der er tale om
forbrugere, s&amp;aelig;rlige produkter eller retsomr&amp;aring;der. Eksempelvis er det normalt
ikke muligt at aftale, at ansvaret for potentielle immaterialretskr&amp;aelig;nkelser (fx
ophavsretskr&amp;aelig;nkelser) skal f&amp;oslash;lge et bestemt lands lovgivning, fordi aftalen ogs&amp;aring; ville binde rettighedshaveren. Dog har fx EU-landene
ens regler p&amp;aring; netop det omr&amp;aring;de, hvilket ogs&amp;aring; vil v&amp;aelig;re tilf&amp;aelig;ldet i st&amp;oslash;rstedelen af
de vestlige lande.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;De fleste landes domstole vil ogs&amp;aring; acceptere en v&amp;aelig;rnetingsklausul, dvs. en
aftale om, at en eventuel tvist skal l&amp;oslash;ses ved danske domstole eller ved
voldgift, og dermed afvise sagen. Der kan dog ogs&amp;aring; her v&amp;aelig;re undtagelser,
s&amp;aelig;rligt ved forbrugeraftaler, visse produkter og retsomr&amp;aring;der.&lt;span&gt;&amp;nbsp; &lt;/span&gt;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Hvis du ved eller kan forudsige, at du kommer til at have s&amp;aelig;rligt mange
kunder fra et s&amp;aelig;rligt land, kunne du overveje at indhente juridisk r&amp;aring;dgivning
om dette lands lovgivning. Det vil dog formentlig blive dyrt og skal
underkastes en cost-benefit-analyse, der som oftest viser, at det ikke kan
betale sig. Hvis en tvist skulle opst&amp;aring; har du altid muligheden for at indg&amp;aring;
forlig og selv hvis en kunde skulle f&amp;aring; en dom over dig fra et fremmed land er
der ingen garanti for, at en s&amp;aring;dan dom kan eksekveres i Danmark.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Konklusion er, at det er en umulig opgave at gardere sig imod enhver lands
lovgivning. Derfor er du bedst stillet med at fokusere p&amp;aring; dansk ret kombineret
med sund fornuft n&amp;aring;r dokumenterne udformes. Dog kan det spille en rolle hvem dine kunder er, hvor de kommer fra og hvilket produkt, du s&amp;aelig;lger.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Der er langt flere detaljer i ovenst&amp;aring;ende end jeg n&amp;aelig;vner og du skal v&amp;aelig;re
velkommen til at stille sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;&amp;nbsp;&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Mvh.&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p class="MsoNormal"&gt;&lt;span&gt;Simply Law&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;
&lt;span&gt;V. / Kristian Holte&lt;/span&gt;&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item><item><title>Juridiske dokumenter, International handel med digitale produkter</title><link>https://www.amino.dk:443/forums/thread/570843.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</link><pubDate>Tue, 27 Apr 2010 12:53:23 GMT</pubDate><guid isPermaLink="false">426ea658-be4c-49d4-a865-b6f342788162:570843</guid><dc:creator>Freewebsite</dc:creator><slash:comments>0</slash:comments><comments>https://www.amino.dk:443/forums/thread/570843.aspx?utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</comments><wfw:commentRss>https://www.amino.dk:443/forums/commentrss.aspx?SectionID=2869&amp;PostID=570843&amp;utm_source=rss&amp;utm_medium=rss&amp;utm_campaign=rss-feed</wfw:commentRss><description>&lt;p&gt;Hejsa :-)&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har fors&amp;oslash;gt at finde viden om dette ved forskellige lejligheder, prim&amp;aelig;rt forskellige former for advokat r&amp;aring;dgivning ogs&amp;aring; ved v&amp;aelig;ksthusets arrangement, men jeg har ikke kommet n&amp;aelig;rmere en afklaring af hvordan jeg b&amp;oslash;r g&amp;aring; frem. &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg fors&amp;oslash;ger at fremstille det s&amp;aring; enkelt som muligt, &lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg har en gratis hjemmesideservice som er under internationalisering, samtidig er jeg ved at f&amp;aring; udviklet en lang r&amp;aelig;kke digitale produkter der skal s&amp;aelig;lges med, det betyder at jeg om kort tid har en Shop med international betalingsgodkendelse fra PBS og produkter der kan k&amp;oslash;bes fra hele verden, da alene overs&amp;aelig;ttelsen til engelsk g&amp;oslash;r produkterne tilg&amp;aelig;ngelige for rigtigt mange lande.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg skal naturligvis have udviklet brugsbetingelser, abonnementsbetingelser og handelsbetingelser i Danmark, som sikrer mig herhjemme og hvad s&amp;aring;, skal jeg have dokumenterne behandlet juridisk i samtlige lande for at en bruger og/eller en kunde ikke kan komme efter mig?&lt;br /&gt;Jeg kan godt logge hvorfra produkterne bliver k&amp;oslash;bt, men jeg kan ikke styre det... jeg t&amp;aelig;nker bare at der m&amp;aring; v&amp;aelig;re en m&amp;aring;de at h&amp;aring;ndtere det p&amp;aring;,&lt;br /&gt;Kan man sige at en service og nogle produkter udbydes p&amp;aring; baggrund af et lands eller europ&amp;aelig;isk lovgivning og at det er de betingelser man indg&amp;aring;r under?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Min kontrakt med den Indiske virksomhed jeg har outsourcet en stor del af min produktudvikling til, den siger at aftalen er baseret p&amp;aring; Indisk lovgivning, selvom jeg som kunde sidder i DK, s&amp;aring; jeg spekulerer p&amp;aring; om det er m&amp;aring;den..&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;MEN, forskellen p&amp;aring; denne og en anden slags webshop er indholdet, brugere overalt i verden kan uploade til hjemmesiderne og&amp;nbsp; have internt indhold i hemmelige/l&amp;aring;ste sociale netv&amp;aelig;rk. &lt;br /&gt;Det betyder at folk overalt i verden kan bryde lovgivningen f.eks. ulovlige fotos, temaer eller bryde copyrightlovgivning, og p&amp;aring; det omr&amp;aring;de er jeg i tvivl om det vil v&amp;aelig;re tilstr&amp;aelig;kkeligt at d&amp;aelig;kke det under EU lovgivning, kunne man ikke forestille sig at hvis man tillader noget som i et andet land er groft brud p&amp;aring; nogens rettigheder, at de s&amp;aring; kan g&amp;oslash;re et eller andet?&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg ved ikke om mit sp&amp;oslash;rgsm&amp;aring;l er indlysende dumt eller noget i den boldgade, jeg kan ikke f&amp;aring; overblik over det.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Jeg h&amp;aring;ber at der er nogen derude der har enten styr p&amp;aring; deres internationale Lov, eller som har erfaring med salg af digitale produkter internationalt og gerne ogs&amp;aring; nogen der har erfaring med udbydelse af services som muligg&amp;oslash;r brugeres tilf&amp;oslash;jelse af ulovligt indhold.&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Mange venlige hilsner&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;Lykke&lt;/p&gt;
&lt;p&gt;&amp;nbsp;&lt;/p&gt;&lt;div class="clearBoth"&gt;&lt;/div&gt;</description></item></channel></rss>