Hej Jakub
Brand-ærgeligt! Men som de andre skriver er det eneste fornuftige at gøre, ikke at give op :)
Nu er jeg bestemt ikke bank-ekspert. Men det der får mig til at studse lidt over dit økonomiske grundlag er at stort set hele din sikkerhed ligger i noget relativt usikkert - en bil. Det kan godt være du tror du kan få 200.000,- for din bil.... Men har banken grund til at tro det? Dvs. har du fået den vurderet af en forhandler f.eks.? Eller er det bare fordi du "har set lign. biler blive solgt for 200k"? Derudover er den jo kun 200k værd indtil du kører den i Køge Havn i en kæmpe brandert, så er den lige præcis 0,- værd - ja den er vel nærmere minus x kroner værd. Det tror jeg betyder en del og jeg tror også det betyder en del, at du kører rundt i en bil til 200k men "kun" har 40k til uforudsete udgifter - kan en ødelagt gearkasse eller afbrændt motor ikke hurtigt æde en stor del af de 40k? Så mit råd til dig vil være at skille dig af med bilen. Hvis du helt kan undvære en bil kan du jo, såfremt din vurdering holder, finansiere din virksomhed 100% uafhængigt af lån :) Kan du imidlertid ikke undvære bil kan du i det mindste købe en billigere bil og gøre dit økonomiske grundlag langt mere sikkert...hvilket uden tvivl vil gøre dig mere interessant for en bank. |
Alternativt til at undvære bilen - men stadig få frigivet de ca. 200.000 kr.
Der køres i øjeblikket masive tilbud på privatleasing på biler. Du kan f.eks for en 1. gangsydelse på ca. 10.000 få en mellemklasse Renault etc. og med en månedlig ydelse på 2500-3000. Det kan godt være det på den lange bane ikke er så god en forretning - Men du får frigivet en slat penge (ved at sælge bilen til den forhanlder hvor du leaser - han vil nok ikke give 200.000 - men måske 175-185.000). Så er du da godt på vej til dine 210.000 kr.
Ganske vist har du så pådraget dig en ekstra månedlig udgift til bilen. Men med et banklån skulle du jo også betale af. så...?
Blot et forslag
Birger