Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen kan (og har lyst til) at svare på.
Er der noget i vejen for at man kan lade sig moms-registrere, købe en computer, få momsen refunderet og derudover ikke have nogen omsætning i virksomheden?
Jeg spørger fordi jeg overvejer at starte som selvstændig ved siden af mit fuldtidsarbejde, men er meget i tvivl om hvorvidt min idé/koncept holder. Rent økonomisk er det et lav-risiko projekt forstået således at der ikke vil være de store udgifter forbundet med at afprøve idéen, men jeg tænkte bare at hvis jeg alligevel skulle være selvstændig, hvorfor så ikke bare lade mig momsregistrere og nyde de fordele der er ved at være momsregistreret. Min bekymring går bare på hvor jeg står hvis min plan flopper og jeg ikke omsætter for en krone?
For at gøre mit eksempel konkret: Jeg beslutter mig for at skrive en bog og køber en computer til formålet. Min bog bliver så elendig at intet forlag vil udgive den, og nu har jeg så købt en computer uden moms, men ikke omsat for en krone. Kommer Skat efter mig? Og hvad sker der med computeren hvis jeg lukker virksomheden ned?
Det er yderst tvivlsomt, om du overhovedet kan blive momsregistreret. Iflg. momsloven er forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed fritaget for moms. Så den går nok ikke.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Er der regler for afskrivning i den forbindelse? Hvis jeg køber en computer nu til 10.000 uden moms og lukker firmaet efter 10 år, så skal jeg vel ikke betale 2.500 i moms? Til den tid vil computeren ikke engang være 2.500 værd..?
Handler det om du gerne vil have en Computer privat og så spare momsen ?
Så kan det bedre betale sig og købe i Tyskland eller Sverige :-)
Mikkel
Nej, det handler vel om at jeg overvejer at kaste mig halvhjertet ind i projektet og prøve en ide af. Mit nuværende lønmodtager job skal forblive min primære indtægtskilde indtil jeg har fundet ud af om min ide holder (livrem og seler)