Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alexa ranking - hvordan virker det?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

umah:

Hvis du har oplysninger omkring at Alexa giver ukorrekte stats, så vil jeg meget gerne vide det. Mange mill. mennesker bruger Alexa´s data til køb/salg af hjemmesider ... inkluderet mig selv, så jeg håber da bestemt ikke at deres oplysninger skulle være forkerte.

Hej Umah.

Jeg påstår ikke at Alexa giver ukorrekte stats i dén forstand, forstå mig ret. Jeg er sikker på at de placeringer du ser er ganske korrekte - ud fra det grundlag de nu engang har at indsamle deres informationer på. 

Det jeg påstår er, helt konkret, at det grundlag dog er forholdsvis usikkert i det store hele, da de (som nævnt efter min overbevisning) indsamler majoriteten af deres data fra folk der bruger deres toolbar. Da de derfor automatisk misser en enorm mængde besøg fra folk der ikke har denne installeret, ja så giver det jo logisk nok ikke et helt realistisk resultat i sidste ende. 

Hvis du blot vil bruge det til eksempelvis at se hvilke sider der er mest populære blandt brugere med Alexa toolbar, ja så er jeg sikker på at resultatet er ganske validt. Ellers ville jeg som sagt tage det med et gran salt og aller højest bruge det som en vejledende rettesnor.

~ Amaris

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:11

Kasper:

Kære Umah!

En case, som måske ikke er repræsentativ, men som dog burde vise, at man skal passe på med at lægge for meget i Alexas vurdering.´:

For en måneds tid siden lancerede vi Modebevægelsen.

Et opslag på Alexa viser, at det skulle være Danmarks 298. største side pt.

Nr. 295 er proshop.dk. Jeg tvivler svært på, at vi efter en måned har lige så mange besøgende som dem. Jeg kan ikke umiddelbart få oplysninger om deres besøgsstatistik.

For at få en krydstabulering med offentligt tilgængelige og valide data, så prøvede jeg at finde det site, der var medlem af FDIM (Foreningen af Intearktive Medier), der lå tættes på. Det er, så vidt jegse, Pleasure.dk, som ligger på en 274. plads. De har omkring 100.000 unikke besøgende per måned. Dér så jeg gerne vi var, men det er vi altså ikke efter 4 unger online. Måske om et år.

Så stol ikke for meget på Alexa.

Hvis jeg handlede domæner, så ville jeg krydstabulere med Google Analytics-statistik el. Gemius-statistik for den webnode, jeg kunne få adgang til, der lå tættes på besøgsmæssigt og mediekontekstuelt. A la pleasure.dk vs. Modebevægelsen.dk

Alt godt,

Kasper

Hej Kasper,

Ud fra det eksempel du giver, tror jeg ikke du er helt med på hvordan Alexa fungerer. Hvis du læser deres "Country Rank" forklaring igennem vil du se, at deres beregning er baseret på besøg/sidevisninger fra det pågælende land for de sidste 3 mdr. Modebevægelsen som ny side kan godt have flere besøg fra Danmark de første 3 mdr.  end Proshop har de samme 3 mdr. , selvom Proshop har mange flere daglige besøg.

Kunne feks. give dig et eksempel fra mine egne sider  rapidog.com (over 100.000 besøg dagligt, rank 1800 worldwide - rank 40.000 DK) og xxxaction.net (10.000 besøg dagligt, rank 83.000 worldwide, rank 672 DK). Selvom xxxaction har langt færre besøg, så er den stadig bedre rank i DK end siden med mange flere besøg.

Om man vil lægge noget i Alex´s vurdering eller ej, er jo selvfølgelig helt op til en selv men deres oplyste tal er meget nøjagtige. Og du har selvfølgelig fuldstændig ret i, at det altid er en god ide at bruge flere kilder for at kunne sammenligne.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27

Kære Umah!

Du skriver:
"Modebevægelsen som ny side kan godt have flere besøg fra Danmark de første 3 mdr.  end Proshop har de samme 3 mdr. , selvom Proshop har mange flere daglige besøg.

Her går jeg ud fra, at du skelner mellem nationale (danske) og internationale (ikke-danske) besøg? Ellers er jeg ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener.

Hvad angår det andet eksempel -- pleasure.dk vs. modebevaegelsen.dk -- så kan jeg oplyse, at vi pt. ligger på en tiendedel af pleasure.dks unikke besøg per måned. Begge tjenester er dansksprogede, og jeg sammenligner dansk Alexa ranking for begge. Og sammenholder det resultat med FDIM's statistik, som er mål på sidevisningsniveau vha. javascript (a la Google Analytics).

Hvorfor er det, du mener, at det er udtryk for ikke at have forstået Alexas rankings-kriterier?

Alt godt,

Kasper

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:45

Jeg har tilbage i februar skrevet lidt om Alexa på min blog, om hvad det kan bruges til, hvorfor man kan bruge det, og om det overhoved er brugbart.

Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:47

Kasper:

Kære Umah!

Du skriver:
"Modebevægelsen som ny side kan godt have flere besøg fra Danmark de første 3 mdr.  end Proshop har de samme 3 mdr. , selvom Proshop har mange flere daglige besøg.

Her går jeg ud fra, at du skelner mellem nationale (danske) og internationale (ikke-danske) besøg? Ellers er jeg ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener.

Hvad angår det andet eksempel -- pleasure.dk vs. modebevaegelsen.dk -- så kan jeg oplyse, at vi pt. ligger på en tiendedel af pleasure.dks unikke besøg per måned. Begge tjenester er dansksprogede, og jeg sammenligner dansk Alexa ranking for begge. Og sammenholder det resultat med FDIM's statistik, som er mål på sidevisningsniveau vha. javascript (a la Google Analytics).

Hvorfor er det, du mener, at det er udtryk for ikke at have forstået Alexas rankings-kriterier?

Alt godt,

Kasper

Det er jo netop det med at skelne mellem nationale og internationale besøg jeg mener du ikke gør.  For de nævnte sider pleasure og modebevægelsen er det jo meget klart hvorfor modebevægelsen med færre besøg kan være bedre rangeret.  Gå ind på Alexa og slå siderne op, derefter ind på "Audience" , hvor du kan se at din side har 100% besøg fra DK , og pleasure.dk  har 77% ... altså har modebevægelsen rent faktisk flere besøg/sidevisninger fra DK end Pleasure.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57

Procentuelt -- fra Danmark, ja.

Men ifølge FDIM's tal har pleasure.dk 10 gange flere unikke besøgende per måned til trods for, at MB er højere rangeret.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)