Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankgaranti?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino bruger,

Nu sidder jeg igen fast med en problemstilling, nemlig bankgaranti.

Både udlejer ønsker 6 mdr. bankgaranti (depositium) beløb 225.000 kr.

Kommunen ønsker 3 mdr. driftgaranti det vil gi sådan ca. 1.500.000 kr.

Er her nogen som har fået en bankgaranti før eller kender til denne? Når jeg googler kan jeg se indlæg vedr. bankgaranti hvor folk har fået det ifbm. familiesammenføring. 

Hvordan skal jeg forholde mig i denne situation. Det kan siges at vi er 4 personer i bestyrelsen og har fuldtidsjob alle sammen.

I må meget gerne fortælle uddybene og komme med råd og vejledning.

 

På forhånd tak :)

 

Jamal

 

 

 

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamal-cph:
Kommunen ønsker 3 mdr. driftgaranti det vil gi sådan ca. 1.500.000 kr.

Du er nok nødt til at fortælle noget mere om hvad det er du/I skal. Men det er ikke ualmindeligt at der kræves 6 måneders depositum på erhvervslejemål.

Er der tale om et projekt hvor I skal have penge af kommunen til noget drift en klub eller lignende?

 

Køb ren argan olie her

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Bankgaranti er et dokument du får fra banken hvor der står at hvis det kræves er du garanteret et lån på det givne beløb. Det er ligesom at låne penge i banken, men de får bare ikke pengene medmindre der er brug for dem.

Det er den forklaring jeg har fået engang

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra Vadum
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jamal....

Ja, informationerne er jo ikke just overvældende ;)

Men hvis du f.eks. skal leje et erhvervslejemål, kræver udlejer normalt 6 måneder depositum. Her kan du med fordel (med udgangspunktet at du ikke har til udbetalingen - kontant, altså ikke et lån) give udlejer en bank garanti på beløbet. Dvs. han er sikker på pengene såfremt du går nedenom og hjem. Du skal dog være opmærksom på at en bank garanti koster penge! Banken tager en såkaldt garanti provision.

Bank garantier kan også være påkrævet i forbindelse med byggeriet - hvor man taler om en såkaldt AB92 garanti. Her kræver bygherre en bank garanti på 15% af entreprisens størrelse. Således er denne sikret mod en konkurs og kan få pengene ud til at finde en nye entreprenør til opgaven.

Men giv noget mere info - så skal jeg nok blive mere konkret :)

God aften

/Jesper

Tilmeldt 17. Dec 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Projektet går ud på at vi er ved at stifte en ny privat ejet integreret institution. Vi vil få tilskud af kommunen pr. barn.

Jeg har googlet for at finde ud af hvor meget en bank garanti kan koste i stiftelse samt i provision pr. års basis. Kan se nogen skriver at det koster dem 1,5 % pr. år.

Jeg tænker er det rimeligt at denne bankgaranti hænger ud over vores hals i rigtigt mange år i fremtiden? Jeg forstår at der skal være en vis dækning kommunen ønsker, men selvf. vi må lige tale med dem om bankgarantien skal være der i løbet af alle de år vi ønsker inst.

Mht. dep. synes jeg også det lyder fornuftigt nok, at vi ikke lige skal ud med cash :)

Kender nogen til hvor meget årlig % er på  i diverse banker i 2010 priser,  jeg havde læst et sted at det gerne skulle være fradragsberettiget altså provisionsrenten pr. årsbasis.? er der hold i det?

Hvilken bank vælger man?  jeg ved at banker idag slet ikke er glade for at låne eller samarbejde med folk.

Håber vi kan finde en slags billig udvej :)

På forhånd tak til jeres svar.

 

Hilsen

 

Jamal

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamal-cph:

Håber vi kan finde en slags billig udvej :)

Held og lykke med projektet.

Der er dog næppe nogen "billig udvej" i forhold til en bankgaranti. Der er tale om, at banken i princippet reserverer kapital i fald jeres institution ikke kan betale kreditor(er) som i dette tilfælde er udlejer og kommunen, og det svarer lidt til at I låner pengene (på en driftskredit eller et reelt lån). Med andre ord er der ikke så meget at handle om.

I jeres tilfælde syntes jeg at lyder det meget almindeligt at udlejer kræver en bankgaranti på seks måneder når der nu ikke kræves et depositum. Driftsgarantien til kommunen kan jeg dog ikke se hvad dækker over?

Jeg har i en anden virksomhed end nedenstående tidligere både stillet og fået stillet bankgarantier både i Danmark og i udlandet. Jeg ser det som en væsentligt billigere finansieringsform en depositum/forudbetaling, men det afhænger naturligvis meget af pengeinstituttets vurdering (og dermed deres risiko) af det pågældende projekt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)