Hej, Det her er sikkert et enormt dumt spørgsmål, men jeg er meget grøn i firma regi, så tænkte jeg hellere ville spørge jer. Jeg skal til at indberette min selvangivelse snarest. Jeg startede min virksomhed i September 2009, og har indtil årets udgang tjent 38000 i min virksomhed. Jeg har samtidig fra start oplyst til skat (forskudsopgørelsen) at jeg satser på at tjene 30000 selvsamme år, så det er en difference på 8000. Jeg har dog også haft en del udgifter i forbindelse med opstart af virksomheden, som bærbar til 17000, telefon osv osv. Når jeg skal til at indberette her omlidt, så skal jeg vel kun indberette mit overskud, som i dette tilfælde (efter bærbar osv er trukket fra), ca 18000 (rundt regnet) ud af de 38000. Er det så de 18000 jeg skal opgive til skat? Og hvordan bliver det modregnet det skat jeg allerede har betalt f.eks ? Og skal skat ikke vide hvad jeg har købt til mit firma ? Jeg har et deltidsjob ved siden af, hvor jeg arbejder 3x om ugen, og får en lille løn udbetalt. Der har skat trukket næsten hele mit fradrag (var normalt 4000), men det gør vel bare at jeg betaler det mindre i skat i virksomheden, men det tæller vel også i det store billede. De penge jeg har tjent i min nye virksomhed, udover alle de udgifter jeg har haft, har jeg brugt til at leve for. Der har ikke været penge nok til at lade dem være i firmaet, endnu. J Håber meget en af jer kan hjælpe mig da jeg har lidt svært ved det. Skal have en revisor på et tidspunkt, men lige nu har jeg ikke råd til det, da jeg næsten lige er startet. Som sagt har jeg desuden et deltidsarbejde ved siden af, hvor jeg jo også betaler skat. Skat har dog næsten spist hele mit fradrag der, men det gør jo så at det månedelige skat jeg betaler i virksomheden så er mindre. Er det en korrekt måde at gøre det på, eller er det fuldstændig forrykt ifølge jer? (Skat har selv gjort det sådan). Tusind tak hvis der er en af jer der vil give jer tid til at svare mig, jeg føler jeg er ved at knække halsen på det hele :) Danni |
Hej Danni
Du er velkommen til at kontakte mig pr. telefon i morgen - 87 25 53 07, så kan vi tage en snak om det.
Mvh'
Per Tange, Dansk Revision Viborg
87 25 53 07