Jeg vil ikke have en Facebook-profil. Derfor følger mit indlæg her. Nedenstående mailede jeg til Lene Espersen den 6. januar 2009. Jeg fik intet svar, og bankerne blev ikke stillet over for noget krav om en retvisende titel i forbindelse med bankpakke 2:
Kære økonomi- & erhvervsminister Lene Espersen,
hvis og når det danske samfund skal hjælpe bankerne med endnu en pakke, og den skal ledsages af betingelser, vil jeg hermed kraftigt anbefale, at en af disse betingelser bliver, at bankerne ikke mere må bruge den vildledende betegnelse ”bankrådgiver” om deres kundemedarbejdere, men at de skal kalde dem det, de er, nemlig ”sælgere”.
For mange fremstår bankerne fremdeles som neutrale institutioner og ikke som erhvervsvirksomheder, og de fleste bankkunder tror stadigvæk, at deres bankkontakt hjælper dem til at træffe det for dem bedste valg på grundlag af objektiv markeds- og produktviden.
Imidlertid er bankernes kundekontaktmedarbejdere jo ansat til at sælge bankernes produkter, og de af- og belønnes i overensstemmelse hermed. Det er i sig selv helt legitimt, men det er forbrugervildledning at kalde dem for noget andet, som hjælper bankerne til et nemmere salg, men som til gengæld fører til, at kunderne træffer beslutninger på et meget ufuldstændigt (og ikke sjældent forkert) grundlag.
Eksemplerne er legio, men lad mig blot nævne Roskilde Banks salg af egne aktier, også kombineret med gearing via låneoptagning i udenlandsk valuta, eller Finn Nørbygaards opkøb af IT Factory aktier, ligeledes baseret på valutalån.
Min personlige og mangeårige erfaring er, at jeg - i det omfang, jeg har rådspurgt bankmedarbejdere -udelukkende er blevet informeret om alternativer, som den pågældende bank selv kunne tjene på. Beder man f.eks. om råd i forbindelse med køb af aktier eller investeringsbeviser, bliver man praktisk taget altid anbefalet aktier i virksomheder, som er kunder i banken., og investeringsbeviser fra deres egne investeringsforeninger (som er guldgruber for bankerne), skønt der for det meste er bedre alternativer i markedet.
Det vil interessere mig at modtage dine synspunkter på ovenstående snarest belejligt.
Venlige hilsener, Claus Amann