Gammel nyt - men det gør det selvfølgelig ikke mindre rigtigt
Jeg blev selv udlært i bank ( for mange år siden), og kan tydeligt huske alle kampagnerne - f.eks op mod Nytår, hvor alle kunder skulle prakkes en selvpension/kapitalpension/boligopsparing mv. på.
Så der var ikke tale om et behov hos kunden vi skulle dække, men derimod et behov hos banken.
Ofte gjorde vi et lån betinget af at kunden samtidig oprettede div. andre opsparingskonti.
Så kunden manglede penge - men vi solgte dem en opsparing
I al beskedenhed var jeg pissegod til dette , så jeg kan ikke forestille mig at der bor mange i Brønshøj og omegn uden en halvtom opsparingskonto
Har altid kaldt dem sælgere og har aldrig haft nogen speciel tilknytning til en enkelt bank.
For at få bedre muligheder fremover, (det er når du ikke har behov for, at du skal oprette en konto i en ny bank) opretter jeg konti i 4 banker, så jeg er en "gammel" solid kunde, når jeg får et behov.
Super initiativ. Det er jo også helt forkert alt det de kan slippe af sted med at forklæde i titler og formuleringer.
Men værst syns jeg nu nok ordet bankrådgiver er. Største delen af dem vi nye iværksættere møder har vel højst deres 2 års grunduddannelse og måske et par års erfaring i at tømme sparegrise ved disken. Man bliver let narret af til at tro at der står ekspert over hovedet af "sparegris-tømme-assistenterne".
Bankerne har åbenbart formået at narre folk til at tro at deres prioritet nr. 1 er at vi skal få mest mulig ud af det, men det det er højst nr 2 på listen. Øverst står at de selv skal få mest ud af det.
Hvis de hænger sig for meget i titler til at "sparegris tømme assistent" er godkendt, syns jeg de burde overveje finanssælger eller banksælger. Måske skulle de søge rådgivning hos Mc Donald der jo er fremragende til at finde på fremragende titler heraf kan blandt andet nævnes pomfrit manager:)