Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit logo ligner ...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Håber i kan hjælpe ...

Jeg har her til morgen modtaget mit nye logo fra en "logo designer" i København - super flot lavet, fede farver og blev virkelig glad da lå i indbakken på mailen........ MEN ... efter noget tid syntes jeg det var noget der var set før!?!?!

Nu er jeg kommet frem til, at det ligner BMW's logo - bare med andre farver i de 4 midt felter (hvor bmw køre med hvid og blå), samt skrift hele vejen rundt i mit, i stedet for at der selvfølgelig står BMW.

BMW har hvid og blå - jeg har 4 forskellige farver.
BMW har BMW som skrift - jeg har skrift hele vejen rundt i anden skrifttype.

Mit spørgsmål er - Må man det? (Her tænker jeg på lovgivning og ikke på folks personlige holdning)

Tusinde tak

Novedas Mitas

Fra Langå
Tilmeldt 20. Sep 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:58

Du spørger om du må...Ja, selvfølgelig.  Men hvis du skal til at producere biler kan det godt være du løber ind i lidt problemer.

Prøv at få nogle mennesker du kender godt, og helst nogen der har lidt grafisk sans, til at give deres mening til kende.  Ligner det FOR meget?  Er størrelsesforholdet mellem farvene i midterringen og bredden af ringen omkring det samme i dit logo som hos BMW?  Er farvene eller skrifttypen for tæt på?  Kan lyden af dit firmanavn forveksles med udtalelsen af BMW?  (Husk andre sprog også)  Hvis svaret til alle disse spørgsmål er nej, har du efter min udmyge mening intet at være bekymret over.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 17:00

Kan du lægge logoet op til os, så vi kan se det? Så er det lidt nemmere at være med i snakken.

:-) Dorthe

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:52

Altså, jeg vil sige det meget enkelt;

Hvis du selv syntes dit nye logo ligner et andet mere kendt logo for meget - så er der nok andre som syntes at det ligner endnu mere. Hvis først dine kunder også begynder at komme og sige at dit logo ser bekendt ud, så har du for alvor et problem, da du så på det tidspunkt har taget logoet i officiel brug.

Hvis du skal lave en rundspørge, så skal det være med folk som ikke er familie, venner eller på anden måde har et "følelsesmæssigt forhold" til dig. Ellers er resultatet på ingen måde retvisende.

Men igen, hvis du selv mener at det ligner for meget, så gør det nok også. Husk på at du i denne sammenhæng jo er kunden. Og med mindre du har bestilt et logo som ligner BMW's, så vil jeg da mene at du også har lov til at sige til designeren, at du syntes det ligner det andet logo for meget.

Jeg kan fortælle dig en kort historie (så kort som jeg nu en gang kan finde ud af at føre den slags (ikke synderligt kort...):

Jeg har oplevet flere gange at en kunde har skulle have trykt et eller andet med en ny designlinie eller et logo - og så er kommet med noget hvor vi har siddet og kigget på hinanden over skrivebordene og ventet på hvornår den første kom med sætningen "Sig mig.... Har vi ikke set dét før?".

Men den grimmeste sag var for et IT-sikkerhedsfirma som vi skulle designe og trykke nogle brochure for. Firmaet havde fået lavet et ny designlinie fra et relativt nystartet reklamebureau. De havde fået designlinien til en billig pris, set i forhold til hvad en omfattende designlinie normalt plejer at koste for sådan en større virksomhedt Men nu var det et ret nyt bureau - og ikke nok med det, så havde de besluttet sig for at tjene nogle meget lette penge ved at kopiere en designlinie, som de tilsyneladdende havde "taget med" fra et andet bureau. De havde simpelthen genbrugt farver, placeringer, skrifttyper m.m. Det eneste de havde gjort var at skrive logoet med samme skrifttype, blot selvfølgelig med et andet navn, og så ellers replacet kundens navn igennem hele dokumentet (vi fandt endda det oprindelige bureau's navn i info-dataerne i PDF'en)
Hvis det ikke tilfældigvis var fordi at vi i forvejen havde lavet nogle opgaver for kunden med den "oprindelige" designlinie, så var det nok først meget senere blevet opdaget - hvis det overhovedet var blevet opdaget.

Hvad der skete imellem kunden og bureauet ved jeg ikke, men vi endte ihvertfald ret hurtigt med at få en ny designlinie - fra et nyt bureau.

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38

Jesper Norbøll:

Men igen, hvis du selv mener at det ligner for meget, så gør det nok også. Husk på at du i denne sammenhæng jo er kunden. Og med mindre du har bestilt et logo som ligner BMW's, så vil jeg da mene at du også har lov til at sige til designeren, at du syntes det ligner det andet logo for meget.

Tak for hjælpen - det var lige hvad der skulle til for at få rettet tankerne ind på plads!

Jeg får dem til at lave et "nyt" nyt ...

Fortsat god weekend

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)