Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til ny foredragsholder?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg skal holde nogle foredrag i næste uge, bl.a. om iværksætteri, markedsføring og kommunikation, og skal blot høre jer erfarne foredragsholdere eller erfarne publikum, om der er nogle der kan give mig nogle gode råd med på vejen.

Emnerne og præsentationen har jeg fint styr på (selvom det selvfølgelig også er velkommen), men hvad virker for jer når I holder foredrag, og hvad skal jeg være opmærksom på? F.eks. dårlige begyndervaner, jokes der går til jorden eller andet.

På forhånd tak!

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 19:45

OK, det er jo et større emne, men her er en håndfuld dårlige vaner og/eller begynderfejl:

• Tale for hurtigt
  • Tale for lavt
  • Have for meget man vil sige på for kort tid
  • Ikke have en klar pointe/rød tråd med det man vil sige
  • Ikke kigge på sit publikum men ned i sit manuskript eller op på projektor-billedet
  • Stå helt stille og snakke uden antydning af kropssprog, alternativt fise rundt som et overenergisk kokain-vrag

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:50

Dejligt emne Yes

Brug et par dage på at træne og sæt gerne tider på din præsentation så du ikke løber ind i overskridelser.

Træn, træn, træn også jokes og andre tilsyneladende  påfald.

Når du syntes at være sikker i din fremlæggelse, vil tilskuerne også fornemme at du er sikker i stoffet.

PøjPøj med foredragene.

Jozima

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 19:52

Start med at fortælle hvem du er, meget kort.

Dernæst fortæl i korte træk, hvad du vil fortælle om (rækkefølge). Du kan evt. lægge en "Kinderüberraschung" ind til sidst, men du lægger denne godbid ud i din intro.

Afsæt tid til spørgsmål.

Træn dit foredrag derhjemme og gerne med en tilhører, så du kan få feed back inden dit foredrag.

Pøj, pøj.

/Holger

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Skrevet kl. 21:03

Tak for alle de gode råd.

Jeg læser ofte følgende i bøger: First, tell them what you're going to tell them. Secondly, tell them. Finally, tell them what you've just told them.

Gælder dette også i foredrag, eller kun undervisning og præsentationer?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 21:15

Hej Rune,

Tillykke med tjansen. Det er så fedt at holde foredrag :-)

Rune Jensen:
Jeg læser ofte følgende i bøger: First, tell them what you're going to tell them. Secondly, tell them. Last, tell them what you've just told them.

Ja, det passer. Som foredragsholder er det ens pligt hele tiden at holde publikum i hånden, så de er klar over, hvor du vil hen med det, du vil sige. Når vi selv forbereder os tror vi, at publikum kan forbinde prikkerne, så det danner en figur, men de skal bruge mellemregningerne og altså dispositioner og opsummeringer.

Et andet godt tip, som jeg har fra bogen "The presentation secrets of Steve Jobs"  er at have en klar skurk og en klar helt i dit oplæg. Hvad går imod alt, hvad du har tænkt at sige, og hvordan kan du vise dette - evt som en person. Og hvad er lige i øjet i forhold til dit budskab - det er helten.

Drop de lange powerpoints og hav max en eller to sætninger, som løbende opsummeringer det, du siger. Bullets som læses op en for en er bandlyst. Du kan ofte erstatte ord med billeder med stor fordel.

Det var lige nogle tips herfra. Det vigtigste er: sørg for at fortælle om noget, du brænder for. Hvis du ikke synes, at det er fedt, vil publikum heller aldrig synes det.

Rigtig god fornøjelse med det :-)

Hej med dig :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Skrevet kl. 14:51

Så fik jeg holdt de to foredrag om iværksætteri, og det gik rigtig godt. Jeg havde forberedt mig grundigt, og kendte selvfølgelig materialet 100 %.

En ting jeg lod mærke til, var at jeg havde flere komiske indslag end jeg egentlig regnede med. Hele foredraget var bygget op med lidt "frisk sprog og energi", så det ikke blev så kedeligt, men det forårsagede åbentbart også en del grin fra publikum. Hvilket var de gode af slagsen. :)

Så takket være de gode råd jeg har fået af jer, blev mine første foredrag successer, og jeg er nu blevet inviteret til at holde flere foredrag om samme emne, andre steder.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:53

Du skal bare snakke om dig selv lige som Hr. Thorborg! Hvis du er lige så selvfed så skal du nok klare dig Big Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Skrevet kl. 17:51

Remydk:

Du skal bare snakke om dig selv lige som Hr. Thorborg! Hvis du er lige så selvfed så skal du nok klare dig Big Smile

:) Folk vil jo som regel hellere høre en succeshistorie end en der brokker sig over hvor dårligt han har det. ;)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 18:34

Stort tillykke med succes'en. Godt gået. Yes

Hej med dig :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)