Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stjæler han fra mig?? :-(

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.....

Sagen er som følger.....

Jeg bliver kontaktet af en flink mand der skal have lavet noget webarbejde af mig..... Det hele kører fint, det bliver færdigt og manden er glad og tilfreds..... Også da fakturaen sendes, på det aftalte beløb, er der heller ikke nogen problemer så det hele glider jo bare.....

Men der kommer ingen penge..... Ingen..... Og manden er som sunket  i jorden..... Men han er ikke død fordi det webarbejde jeg har lavet begynder at dukke op forskellige steder..... Men han vil åbenbart ikke betale.....

Så mit spørgsmål lyder lidt: Hvilken "forbrydelse" begår han her? Er han en dårlig betaler, stjæler han, eller har han brudt min copyright på webarbejdet og kan man sagsøge ham for det for et højere beløb end det han i første omgang skulle have betalt......?

Jeg ved at Thomas Rosenstand på sin hjemmeside har skrevet noget om folk der stjæler hans tekster..... Han sender dem et erstatningskrav på et pænt beløb.. Kan man bruge samme metode her??? http://www.thomas-rosenstand.dk/tyveri-pa-internettet

På forhånd tak..... Jeg håber at I har nogle forslag til hvad jeg kan gøre!

PS: Beløbet er stort nok til at jeg desværre ikke bare kan glemme det og komme videre i livet....

Mvh

Fritz

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:13

Det er vel det man kalder dårlig betaler..

Han stjæler ikke da det er frit leveret til ham.

Var han i RKI inden i påbegyndte arbejdet ?

Jeg tager ikke opgaver fra folk i RKI... Der er desværre flere og flere der bestiller men ikke kan betale.

vi har taget forholdsregler, men stadig udstående beløb folk ikke vil betale.

Vi sender 3 rykker og derefter RKI uden tøven

Mikkel

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:13

Umiddelbart er han en dårlig betaler. Hvis beløbet han skylder dig er stort nok og du har en klar og skriftlig kontrakt (og det har du jo, ikk'?) så er det vel et spørgsmål om at følge den normale procedure for den slags. Der har været en del indlæg her på Amino omkring hvad man gør i slige sager.

Hvorvist han så overtræder din copyright kommer vel helt an på hvordan jeres kontrakt ser ud. Hvis udgangspunktet er at han har hyret dig til at udvikle noget til ham, så er han vel i sin gode ret til at bruge det som han lyster, med mindre du har betinget dig noget andet i kontrakten.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:20

Tak for de hurtige svar Mikkel og Mikkel....

Har desværre ikke fået tjekket om han var i RKI... normalt stoler jeg på folk, men det gør jeg nok ik rigtig mere...

Kan godt se at han nok ikke har stjålet det hvert fald for jeg har jo frivilligt sendt det til ham..... Jeg har rigelig dokumentation for at han har bestilt arbejdet...... vi har ingen kontrakt, men vi har en aftale mundtligt, og så har vi snakket side op og side ned over det på email så jeg har tonsvis af emails hvor han bestiller ting og sager hos mig så det burde ikke være noget problem for har været gennem møllen engang før hvor email korrenspondance var nok......

Men... mht. copyrigh.... altså arbejdet er jo hans når han har betalt...... Men når han ikke har betalt har han jo ikke ret til at bruge det uden jeg giver ham lov....? Så har han vel brudt reglen???

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:24

fritzmond:
Men... mht. copyrigh.... altså arbejdet er jo hans når han har betalt......

Gør det ikke mere kompliceret end det er, Kør en inkassosag - få dine penge - og kom videre til en positiv oplevelse.....

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 09:25

Henrik Krogh:
Kør en inkassosag - få dine penge - og kom videre til en positiv oplevelse.....

Det kan være svært hvis ikke han kan finde manden :)

/allan

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 09:26

For nogle år siden designede jeg et logo til Diamanten, samt en hjemmeside. De påstod at ville have begge dele, selv da det var færdigt, men efter at have sendt dem filerne, trak de sig ud. Nu kører alle Diamantens biler rundt med det logo jeg lavede. De tog dog ikke hjemmesiden, men siden da har jeg altid sørget for at stille en del krav i kontrakterne, så lignende situationer ikke opstår.

Dengang gjorde jeg ikke så meget ved det, fordi beløbet for logoet ikke var så stort, og jeg synes egentlig det er ret cool at se et logo jeg har lavet på bilerne i Århus. ;)

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 09:27

Der må jo være en mail ?

Der må være adresse oplysninger til faktura ?

Der må være ftp oplysninger til det hotel det skulle leveres til ?

Mikkel

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:28

DesignYOU:
Det kan være svært hvis ikke han kan finde manden :)

Folkeregistret har vel hans adresse. Hvis ikke så er han vist i større problemer end som så.....

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:36

Han har ganske rigtigt ikke lov til at bruge en vare som han ikke har betalt for (og ikke har tænkt sig at betale for), men det er bare ikke en "copyright-violation", medmindre du har copyright på det. Og det har du jo ikke.

Husk på at "copyright" rent faktisk betyder "retten til at kopiere". Det du vil påstå er at så længe han ikke betaler så har han ikke *brugsret*.

Men er det ikke lidt ligegyldigt? Jeg vil da tro at det er nemmere og simplere at køre en sag om manglende betaling end at rode sig ud i noget snask med copyright-violation.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)