Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste filformater til tøjtryk?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper - tusind tak for den længere forklaring. Det hjælper jo på en del af de spørgsmål jeg sidder med.

Vil lige prøve at rode videre med det og så hvad jeg kan finde ud af.

Har også skrevet til personen der har bestilt logoet for at høre ad hvad vedkommende mener om det.

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:22

Hej Rose

Min erfaring er, at mange kunder ikke ved, hvad der er bedst for dem, og hvordan et logo skal laves for at det kan trykkes på mange forskellige medier. Det er grafikerens opgave at informere om dette.

Det er helt klart bedst at designe et logo i simple farver (Pantonefarver) og undgå farveforløb og fotografiske elementer. Men når logoet nu er designet som det er, bør du måske tage en snak med kundens trykkeri og høre, om det på nogen måde kan lade sig gøre at lave et transfertryk ud fra et CMYK-billede. Men det bliver nok væsentligt dyrere.

Eller også kan du lægge logoet ud på nettet, så vi kan se og vurdere, om der findes bedre løsninger.

Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 15:49

Ok ja det kan jo selvfølgelig være rigtigt nok ;)

Ikke længer enoget problem, da personen ønsker at det til tryk skal være ensfarvet ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

Hej Den grafiske designer

Den grafiske designer:
Det er helt klart bedst at designe et logo i simple farver (Pantonefarver)

Du kan ikke lide serigrafi branchen vel????

Nu skriver du pantone. Og pantone er et farvesystem, ligesom RAL HKS og NCS, problemet med Pantone er at de ikke er særlig gode til serigrafi eller til at lave noget som helst andet end offset tryk med, og så også kun på en hvid baggrund. Da deres glød, er meget afhængig af at man kan komme en klar base i. Og det gør dem meget mindre dækkende.

RAL og videre udviklingne HKS er til gengæld mere egnet, da de er defineret udfra at være dækkende.

Når man snakker rene farver, så snakker man absolut ikke kun pantone, men at det ikke er rasterfarver, ligesom en printer, eller en skærm. Men ligesom når du maler med en pensel. Så dækker du hele fladen.

Og pantone er absolut ikke et simpelt system, men er det mest udbredte, men tilgengæld også det mest uegnede af dem alle. Dog indeholder det så også rigtig mange farver.

/Kenneth

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 22:49

@ jesper - mediamouse... TOTAL GOD FORKLARING! Yes

:-) Dorthe

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 22:57

Rose:
Dorthe - jamen det er jo også et vector program jeg gemmer i når jeg laver den om til .eps?

Det er netop disse ord LAVER OM TIL .EPS der bekymrer mig. For man kan godt lave et "billed" om til eps. Men det er noget man bruger, hvis man skal lave kurver til fx fritlægning på et billed. Så jeg kan godt forstå du er ved at være forvirret Wink

Hvis jeg henter et billed ind i et vektorprogram (fx illustrator eller corel draw), så bliver billedet ikke automatisk til vektorgrafik og streg, når jeg gemmer det ned som .eps. Det skal tegnes som streg fra starten, teksterne skal outlines, så det bliver til streg osv. Det kan man ikke med noget, der ligger som et billed.

Rose:
Jeg laver blot de skygger osv jeg får besked på af den der har bestilt det. Eftersom personen har fået trykt logo før, så regner jeg med at de ved hvad de vil have på det område, og ikke beder om noget der ikke kan lade sig gøre?

Hmmm nogengange kan der bare være misforståelser... Skygger osv kan ihvertfald ikke bruges til tøjtryk eller brodering. Forestil dig at en broderi maskine skal brodere skygge. Der er ikke noget der hedder "lav en tråd der ligner skygge og fader ud". Eller ved transfers, hvor man faktisk maler farven på, her er det farve eller ingen farve.

Håber du er blevet klogere på alle vores tekniske svar Smile

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 22:59

Digitalt tryk FTW :)

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 14:04

Dorthe - ok, så kan jeg se jeg har misforstået det med vector lidt ;) Det er heller ikke nemt når man aldrig har rodet med det før..

For mig regnede jeg bare med at når jeg havde kørt mit logo igennem vectormagic og gemt det ned som feks pdf eller et af de andre vector formater så var den blevet vectoriseret.

Man kan da ihvertfald tydeligt se en forskel på logoet før og efter (dette er så bare mit eget logo som jeg bruger på min hjemmeside):

ikke vector, alm billedfil:

Og efter at det har været i vectormagic og er gemt som pdf:

0652.logo.pdf

Troede sådan set at det så var blevet en vector fil når nu forskellen er så stor i kvalitet og måden stregen er på? pixels osv er da forsvundet?

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 14:11

Ja den her ser rigtig ud Smile Den kan åbnes som kurver.

Så hvis bare det er samme måde du har gjort det på, og så ellers kun benyttet rene farver som omtalt og ingen skygger og sådan. Ja så er du godt på vej.

Ellers er du velkommen til at sende mig filen, så kan jeg lige kigge på den... dk (a) kornerupdesign (dot) dk

Tilmeldt 11. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:21

Hey Kenneth

Jeg ELSKER serigrafibranchen :-)
Har da også leveret en del logoer til forskellige serigrafitrykkere de senere år – defineret i Pantonefarver, som serigrafitrykkerne har ønsket.

Jeg har også bemærket, at mange af de store virksomheder inddrager RAL-farvekoder m.m. i deres designmanualer, men for de fleste designere er det ikke i første omgang RAL-farvekortet der tages frem, når logoet udvikles. Pantone er der, de fleste starter.

Men ellers er vi da enige – RENE farver havde selvfølgelig været en bedre beskrivelse end simple farver :-)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)