Hej Thomas, Udfra at du ikke har et CVR nr. så må vi gå ud fra at du ikke forventer at din omsætning som freelancer kommer over 50000 kr. i år, fordi hvis den gør, så SKAL du momregisteres. Så får du et CVRnr og fremover tilføje moms på din faktura. Simpelt! Da jeg startede op som selvstændig i 1999, var det også min plan blot at starte med faktura med CPRnr den første måned. Men jeg oplevede faktisk at min kunde nægtede at modtage den, hvis der ikke var moms og CVR nr. på! Og med hensyn til debatten om du kan være freelance eller ej. Så må vi igen gå ud fra at du, siden du ikke er momsregisteret (også selvom det skyldes din unge alder) at dit freelance job ikke er fuldtid, men noget du laver ved siden af skolen. Ja men så er der jo normalt ingen problemer alligevel. Men hvorfor aflevere du ikke bare dit frikort til virksomheden? |
En anden ting, der også kan være med til at afgøre, om der er tale om et ansættelsesforhold, er hvis personen udgiver sig for være ansat/angiver en stilling i det pågældende firma.
Dvs. som freelancer er man ikke salgs- /marketingschef i virksomheden.
Man balancerer samtidig på kanten af markedsføringslovgivningen, hvor det er ulovligt at angive ukorrekte/falske oplysninger i forbindelse med markedsføring af virksomhedens varer og/eller ydelser.
aftaler, indgået som følge af forkerte/fejlagtige oplysninger er som udgangspunkt ikke gældende.
Og CVR til CVR er ikke nødvendigvis godt nok - idet der er faktorer, der definerer en selvstændig hhv. en lønmodtager.
JH