Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ren Provision?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Udfra at du ikke har et CVR nr. så må vi gå ud fra at du ikke forventer at din omsætning som freelancer kommer over 50000 kr. i år, fordi hvis den gør, så SKAL du momregisteres. Så får du et CVRnr og fremover tilføje moms på din faktura.

Simpelt! Da jeg startede op som selvstændig i 1999, var det også min plan blot at starte med faktura med CPRnr den første måned. Men jeg oplevede faktisk at min kunde nægtede at modtage den, hvis der ikke var moms og CVR nr. på!

Og med hensyn til debatten om du kan være freelance eller ej. Så må vi igen gå ud fra at du, siden du ikke er momsregisteret (også selvom det skyldes din unge alder) at dit freelance job ikke er fuldtid, men noget du laver ved siden af skolen. Ja men så er der jo normalt ingen problemer alligevel. Men hvorfor aflevere du ikke bare dit frikort til virksomheden?

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 23:59

En anden ting, der også kan være med til at afgøre, om der er tale om et ansættelsesforhold, er hvis personen udgiver sig for være ansat/angiver en stilling i det pågældende firma.

Dvs. som freelancer er man ikke salgs- /marketingschef i virksomheden.

Man balancerer samtidig på kanten af markedsføringslovgivningen, hvor det er ulovligt at angive ukorrekte/falske oplysninger i forbindelse med markedsføring af virksomhedens varer og/eller ydelser.

aftaler, indgået som følge af forkerte/fejlagtige oplysninger er som udgangspunkt ikke gældende.

Og CVR til CVR er ikke nødvendigvis godt nok - idet der er faktorer, der definerer en selvstændig hhv. en lønmodtager.

JH

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 00:01

Der er en helt anden side af sagen en som så...

Men tusind tak for jeres hjælpesomme indlæg.

Sov godt, og hav en god søndag Yes

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Skrevet kl. 00:08

Erik P. Ernst:

Hej Thomas,

Og med hensyn til debatten om du kan være freelance eller ej. Så må vi igen gå ud fra at du, siden du ikke er momsregisteret (også selvom det skyldes din unge alder) at dit freelance job ikke er fuldtid, men noget du laver ved siden af skolen. Ja men så er der jo normalt ingen problemer alligevel. Men hvorfor aflevere du ikke bare dit frikort til virksomheden?

Hej Erik,

Det svar findes i arbejdsmiljølovens §60 stk.2

"Unge, som er under 15 år, eller som er omfattet af undervisningspligten, må ikke beskæftiges ved arbejde."

Der er dog undtagelser.... Men man skal være meget vågen/vide hvad man gør når man ansætter personer under 15.

JH

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 00:47

En tredje løsning er Teknik og Design, hvor du er ansat hos dem og fakturere gennem dem, men ellers står du selv for opgaverne og kontakt til kunden.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:57

I SKATs vurdering af, om et givent forhold, ikke er at betragte som et lønmodtager forhold, tilægges det stor værdi at du har haft andre kunder i samme periode og at du har påtaget dig forpligtelser for at løse opgaven så som leje af kontorlokaler osv.

De bedste kaffe hilsner
Søren ikke skatteekspert

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:59

Ok Den tråd var blevet en hel del længere siden jeg åbnede den i min browser for nogle timer siden - Det er vist dækket ind :-D

Godnat

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Skrevet kl. 01:07

Men Teknik og Designs løsning er jo netop et ansættelsesforhold -  dog mangler der her et ledelses- og tilsynselement - men mon ikke de har styr på den del - de har jo en del år bag sig.

JH

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:39

Hvis nu jeg skal have en ung gut til at lave telemarketing for mig.

Jeg give ham feks. 1000 pr salg.

Skal jeg så betale pension og ferie oveni og sende en lønseddel med antal salg ?

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Skrevet kl. 09:50

Feriepenge slipper du nok ikke for - men pension er derimod overenskomst bestemt.

Så feriepenge Ja, Pension Nej

JH

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)