Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform skal man vælge

Side 4 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelFriis:

umidlbart står der intet om privat hæftelse vs. selskashæftelse..

Du vil med 100% sikkerhed komme til at hæfte privat for evt lån osv... Men selskabet tager skraldet, hvis det går ned... Men overvej om det er den rette måde, da det i ligeså høj grad handler om signalværdi osv overfor samarbejdspartnere osv...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg tænker med et evt. selskab frem for mit nuværende enkeltmandsvirksomhed er at skulle jeg nu en dag stå med 1-2 ansatte og ordrene (telemarketing) en dag bare stoppede, så har jeg stadig ansatte der skal have løn og et lille kontor med en lang opsigelse.

Jeg tænker her på jeg stadig vil mine ansatte det bedste og så jeg er garanteret at de ville få sin løn i sidste ende, hvilket ville være et problem hvis jeg hæfter personligt.

Jeg vil kun mine evt ansatte det bedste.

jeg skal ikke bruge selskab til store lån eller andet..

 

Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Diana Hardington:

Hej Tonny!

 

Begge de to herre har jeg et løst forretningsforhold til, og det i forbindelse med skattesager.

Jeg har dog set på SmbA i forhold til ApS, som jeg selv har et af :-) og fundet, at SmbA er en mere fleksibel form for selskab. Og det er typisk en fordel for begyndende iværksættere og/eller nye forretningsdrivende, der ikke har kapital til rådighed, men drivkraft til eget produkt/service de gerne vil sætte i gang.

Det er med SmbA, som med andre firmaopsætninger, at der er fordele og ulemper, så man skal ikke absolut tage et SmbA, hvis det er mere konstruktivt med ApS.

Hilsen

Diana

 

 

Hej Dina

Tak for svaret Yes

Klar udmelding og stillingtagen til en problemstilling, det kan jeg kun acceptereYes

Jeg kan så være enig eller uenig i din opfattelse/tolkning, men det er uvæsentligt her.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 17. Dec 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Diana,

Mange tak for din besvarelse... det lyder meget interessant, dog er det besynderligt at EogS.dk ikke fortæller /bekendtgøre smbA. Jeg forstå udfra de skrivelser der er på www.smba.dk at de prøver på at stramme selskabsformen op således ikke lige har adgang til at stifte denne slags selskab.

Jeg mangler svar følgende; hvis det skal være to personer som skal stifte smba. hvis (håber det selvf. ikke) går konkurs hvor meget er det så mange % af gælden hæfter man personligt.

Ved smba. kan man godt være mand og kone som stifter? pga. kravet til mindst to personer.

Kan en enkeltmandvirksomhed godt skifte over til en smba? synes bare min mand enkeltmansvirksomhed hele tiden går galt med indberetningerne til SKAT, nogen gange er deres system nede ellers tager den ikke indberetningerne vi laver, tjaa det ender hurtigt med foreløbige fastsættelser, hvilket er tåbelige penge udaf døren.

Jeg tror næppe EUs tiltag omkring SPE - selskaber bare sådan uden lige kan implementeres i DK. Det plejer og være en lang proces.

Jeg har også tænkt  over selvejende institutioner, dog er konsekvensen at kommunen kan opløse institutionen ved egen beslutning, eller opløse bestyrelsen og finde en nye leder.

Det her er min drøm og jeg vil meget gerne lede min institutionen (selvf. skal vi have en forældrebestyrelse osv.) men det begrænser bare mine muligheder. :(

Mange tak for hjælpen og besvarelsen

Mange hilsner

 

jamal

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamal-cph:
Hej Diana,

Mange tak for din besvarelse... det lyder meget interessant, dog er det besynderligt at EogS.dk ikke fortæller /bekendtgøre smbA. Jeg forstå udfra de skrivelser der er på www.smba.dk at de prøver på at stramme selskabsformen op således ikke lige har adgang til at stifte denne slags selskab.

Hej Jamal!

uden at komme nærmere ind på sagen, så er det ret tydeligt, ud fra hvad jeg hidtil har erfaret, at EogS er meget lidt glade for SmbA selskabet, da de ikke har nogen kontrol eller regnskabsklarhed. Så de har mange forskellige "sociale" grunde til ikke at fremme den type selskab.

Man hæfter kun personligt på et SmbA, hvis man har underskrevet en selvskyldnerkaution med en bank. Hvis du eks. får en kassekredit (kan ikke anbefales) og du selv personlig kautionerer på gælden, så er det dig personligt der betaler den del af gildet. Ellers er det selskabet der har ansvaret. Men det er naturligvis ikke det man skal planlægge ud fra.

Du kan sagtens være mand & kone til et SmbA. Der skal bare være to. Det kan også være et andet firma (selskab) og en person. Kravet er to juridiske enheder, der stifter.

Man kan ikke sælge eller overdrage et enkeltmandsfirma direkte til et SmbA eller andet selskab. Du kan enten sælge dine aktiver til SmbA´et og derefter lukke enkeltmandsfirmaet eller lave en "skattefri virksomhedsomdannelse". Men så skal du have haft enkeltmandsvirksomheden i min. 3 år, og det er en kompleks og ikke altid den bedste løsning. Du skal i hvert til fælde have en revisor indover for at få det gjort. Nogle gange er det bedst bare at starte SmbA´et eller ApS´et op og så købe aktiverne over i det nye selskab. Det kommer an på hvad der er mest fordelagtigt, hvad man gør.

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jamal

Det kan godt være, at Diana mener det godt med sin anbefaling, men det er ikke nogen god idé at drive en institution i form af et SmbA.

Jeg kan kun anbefale dig at lytte til eks. advokat Jacob Rue og Thor Mønsted, som svarede i starten af tråden.

Der er netop en grund til, at du ikke kan finde noget hos EogS om SmbA, idet disse selskaber tager udgangspunkt i loven om erhvervsdrivende virksomheder og ikke selskabsloven.

Ydermere vil du også rende ind i problemer med denne virksomhedsform overfor såvel det offentlige som andre interessegrupper eks. banker og leverandører.

Et SmbA kan ikke dannes på grundlag af et enkeltmandsfirma uden skattemæssige konsekvenser ligesom et SmbA senere ikke kan omdannes til andre selskabsformer, måske et AmbA eller lignende.

Der er simpelthen for megen usikkerhed omkring selskabsformen ligesom SKAT pt. er i gang med undersøge denne slags selskaber for overholdelse af kravet om kooperative forhold i vedtægterne og ikke mindst i selskaberne forhold. Hvis dette ikke er tilfældet, så vil der være overvejende sandsynlighed for at selskabet omklassificeres til et enkeltmandsfirma, hvor du som indehaver vil stå med hele hæftelsen og en personlig beskatning.

Herudover skal du også være klar over, at de virksomheder som anbefaler denne konstruktion af selskaber, ikke har nogen  forsikring eller lignende, der dækker, hvis rådgivninger omkring selskabsformen viser sig at være forkert eller direkte ulovlig eller lignende.

Du skal hellere tage fat i en advokat, som har et indgående kendskab til området, og som kan rådgive dig optimalt i denne situation. Det står du dig helt klart bedst med på sigt.

Jeg kan i denne forbindelse anbefale advokat Jacob Rue, som jeg mange gange har haft et godt samarbejde med.

Håber du undersøger sagen nærmere, inden du træffer den endelige beslutning.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
ligesom et SmbA senere ikke kan omdannes til andre selskabsformer, måske et AmbA eller lignende.

I det store og hele er jeg enig med dig i dine konklusioner. Dog skal det bemærkes, at et SMBA kan omdannes via nogle mellemtrin til eksempelvis ApS/A/S.

Side 4 ud af 4 (37 indlæg)