Hej Aminoer! Jeg er startet som selvstændig keramiker (enkeltmandsfirma med primært unikaproduktion) pr. 1-9-2009. Jeg har administration og salg fra min danske adresse, men har min produktion på min svenske adresse (fritidshus). Fordi det er her jeg har roen til den kreative proces, men også fordi jeg her umiddelbart havde pladsen til både værksted og ovnrum uden fordyrende tilbygninger. Nu har jeg imidlertid opnået en for mig ikke ubetydelig transportudgift mellem de to adresser, da jeg kører arbejdsrelateret i min private bil mellem adresserne ca. en gang ugentligt = 650 km pr uge. Da jeg er nystartet, kan jeg endnu ikke præstere overskud i virksomheden, men jeg har begyndende omsætning og også anden personlig indkomst, som befordring kan fradrages i. Nu til mine spørgsmål: 1) Er jeg berettiget til erhvervsmæssigt befordringsfradrag for denne kørsel mellem mine to arbejdssteder? 2) I bekræftende fald til hvilken sats? 3) Hvilken dokumentation skal jeg kunne forevise? (Er færgebilletter eller brobizz-transaktioner på netbankudskrift f.eks. dokumentation nok?) Håber at der er nogen af jer, der kan opklare dette før SKAT, som jeg også har sendt spørgsmålet til. Men de har p.t. lange svartider. Venlig hilsen Susanne Enøe Hansen
|
Det forudsætter at du kan godtgøre at der er tale om erhvervsmæssig kørsel, jf. at du oplyser at der er tale om et fritidshus i Sverige. Hvis kørslen en gang ugentligt ligger fredag-søndag vil man angiveligt sige at der er tale om ferie/weekend i fritidshus. Men ellers er det satsen for erhvervsmæssig kørsel (statens takster) du skal bruge. Dvs. de høje satser. Udover det du selv nævner bør du som sagt også kunne sandsynliggøre at kørslen har været erhvervsmæssig, herunder at fritidshuset er indrettet som værksted/lager.