Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsfradrag ved enkeltmandsfirma for kørsel mellem to firmaadresser

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg er startet som selvstændig keramiker (enkeltmandsfirma med primært unikaproduktion) pr. 1-9-2009. Jeg har administration og salg fra min danske adresse, men har min produktion på min svenske adresse (fritidshus). Fordi det er her jeg har roen til den kreative proces, men også fordi jeg her umiddelbart havde pladsen til både værksted og ovnrum uden fordyrende tilbygninger.

Nu har jeg imidlertid opnået en for mig ikke ubetydelig transportudgift mellem de to adresser, da jeg kører arbejdsrelateret i min private bil mellem adresserne ca. en gang ugentligt = 650 km pr uge.

Da jeg er nystartet, kan jeg endnu ikke præstere overskud i virksomheden, men jeg har begyndende omsætning og også anden personlig indkomst, som befordring kan fradrages i.

Nu til mine spørgsmål:

1) Er jeg berettiget til erhvervsmæssigt befordringsfradrag for denne kørsel mellem mine to arbejdssteder?

2) I bekræftende fald til hvilken sats?

3) Hvilken dokumentation skal jeg kunne forevise? (Er færgebilletter eller brobizz-transaktioner på netbankudskrift f.eks. dokumentation nok?)

Håber at der er nogen af jer, der kan opklare dette før SKAT, som jeg også har sendt spørgsmålet til. Men de har p.t. lange svartider.

Venlig hilsen

Susanne Enøe Hansen 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:41

Det forudsætter at du kan godtgøre at der er tale om erhvervsmæssig kørsel, jf. at du oplyser at der er tale om et fritidshus i Sverige. Hvis kørslen en gang ugentligt ligger fredag-søndag vil man angiveligt sige at der er tale om ferie/weekend i fritidshus. Men ellers er det satsen for erhvervsmæssig kørsel (statens takster) du skal bruge. Dvs. de høje satser. Udover det du selv nævner bør du som sagt også kunne sandsynliggøre at kørslen har været erhvervsmæssig, herunder at fritidshuset er indrettet som værksted/lager.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:52

Landegrænse, fast driftssted, flytte varer frem og tilbage..... der kan være mange små udfordringer i sådan et setup...... både i relation til moms og skat....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:59

Enig - Befordringsdelen er nok den mindste af det hele. Bare tænk på de sociale sikringsafgifter i Sverige

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:19

Tak for svar!

Der er tale om blandet kørsel. Dvs. at jeg både arbejder, men selvfølgelig også holder fri, når jeg er på min adresse i Sverige 2-8 dage ad gangen, nogle gange i weekends, men ligeså ofte udenfor. Jeg har både et indrettet værksted og et separat ovnrum på stedet og ingen af delene på min hjemadresse (pladsmangel). Så den del er vel i orden ift. befordringsfradrag?

Planen er at flytte permanent til huset i Sverige indenfor 3-4 år, når min mand går på efterløn. Hvilket er medvirkende årsag til dette set up.

Hvad skal jeg være opmærksom på ift. moms, skat og sociale sikringsafgifter i Sverige? Jeg sælger indtil videre kun i Danmark og er ved at etablere dansk hjemmeside. Der er kun mig selv i firmaet, og min omsætning vil blive begrænset i og med, at det jeg sælger er min egen produktion af keramisk unika. Min hovedindtægt er offentlig førtidspension og firmaet tænkt som supplement af ukendt men sandsynligvis begrænset omfang.

Der er særlige vilkår for kunstnerisk virksomhed (som min virx. henhører under) i Danmark. Det kan virke uoverskueligt nu, på så tidligt et tidspunkt, at skulle orientere sig om vilkårene for samme i Sverige. 

Er sociale sikringsafgifter i Sverige noget jeg skal orientere mig yderligere omkring ud fra det nævnte?

Kan jeg risikere ,at Skatteverket vil "blande sig", fordi jeg som dansker med dansk firma og handel i Danmark har min produktion på svensk adresse?

Er der andre vigtige ting jeg skal være opmærksom på?

Venlig hilsen

Susanne

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)