Jeg håber at nogle af jer har en idé til nedenstående.
Jeg købte sidste år en webshop. Der blev brugt en skabelon her fra Amino i forbindelse med overtagelsen. Mit store spørgsmål, er hvordan dette køb skal registreres i regnskabet? Der er underskreven kontrakt, penge er overført og webshop er fuldt aktiv hos mig. Forretningsoverdragelsen er egentlig sket uden moms opkrævning. Der stod i skabelonen, at overdragelsen var momsfri.
Men igen. Hvordan skal denne overtagelse registreres i regnskabet?
Er prisen under 12.600kr vil jeg dog vælge at straks afskrive den.
Hvis overdragelsen var mellem 2 momsregisteret firmaer skal der påligges moms? Overtog du webshoppen i forbindelse med det andet firma lukkede eller solgte de bare en forretningsdel fra?
Goodwill? Der er ikke tale om en bestående kundekreds. Men webshoppen er selvfølgelig blevet markedsført vha. linkbuilding, men det er så det. Hvordan vil man regne goodwill ud?
Så kan jeg ikke lige se, hvordan du kan købe shoppen uden moms?
Tror lige i skal have lavet en ny overdragelse, hvor priserne er + moms. I sidste ende går det lige op. Du betaler mere, men får det tilbage i moms og sælger skal afregne momsen og står tilbage med det han har nu, men så er der styr på det.
Hvis i har indsat goodwill i overdragelsen, så er der goodwill ellers er der ikke. Men det er lige meget, da begge dele er immaterielle aktiver og skal afskrives skattemæssigt over 7 år.
Ellers kan goodwill være det man betaler mere for en virksomhed end den faktisk er værd på papireret.