Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback på aftale med provisions-sælger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoere.

Jeg har et online system hvor mine kunder køber adgang til systemet på abonnement-basis. Det vil sige at de køber adgang i f.eks. 6 eller 12 måneder, og når den periode udløber så forlænger de (forhåbentlig) igen med enten 6 eller 12 måneder. En forretningsmodel som er kendt fra mange typer produkter online efterhånden. (Se f.eks. http://www.zendesk.com/) Kunden vil betale ca. 200-500 kr. pr. måned.

Jeg er nu i dialog med en sælger som ønsker at sælge mit system via opsøgende salg (telefon, møder etc - altså intet online marketing), og det er jeg naturligvis glad for.

Vi skal så lave en aftale som gør os begge glade, og det er i den forbindelse jeg har et par spørgsmål, som jeg ville elske at få noget feedback på. Vores indledende snak går på at sælgeren skal have x antal procent af den omsætning som hans kunder bidrager med. Dette kunne f.eks. være efter en 50/50 fordeling. Det er planen at sælgeren skal have provision af kundens efterfølgende salg også - altså hvis de forlænger igen.

- Er det en for stor provision at give en sælger?
- Er det dumt at lave sådan en aftale, som giver sælgeren provision "for evigt"?
- Er det fair at sige at sælgeren får provision af kundens salg de første x år ?

Eftersom sælgeren skal være på ren provision er jeg klar over at der selvfølgelig skal være en gulerod for vedkommende.

Hvordan strikker I andre jeres aftaler sammen på dette punkt? - og er der andre ting jeg bør tænke på?

MVH
Ib 

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 11:52

Slet ingen der vil kommentere på dette? Der må da være en masse folk her som har brugt provisionslønnede sælgere?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:02

Hvorfor ikke give ham 40,-  - 50,- kr pr opkald ? Det er til at overkomme og så lave en test periode.

Du kan også vælge og have en "partner der skal have penge igen og igen..

Var det mig ville jeg satse lidt større og tage chancen med en sælger der for pr. opkald eller kun provision

Jeg har selv lavet aftale med en sælger om fast pris pr. opkald.

Mikkel

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:02

Hvis det er din nye sælger, der generer nye kunder - som så efterfølgende fornyer deres abonnement - er det vel egentlig kun ret og rimeligt, at sælgeren får provision af alt salg, også i fremtiden - indtil i stopper et samarbejde.

Bennie

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:04

Ib Leif:
Er det dumt at lave sådan en aftale, som giver sælgeren provision "for evigt"?

Ja, for hvis den løbende provision for den efterfølgende gentegning bliver stor nok, så bliver sælgeren "doven". Du bør begrænse det til 3 eller 6 måneder inde i gentegningen og kun ved 1. gentegning.

Ib Leif:
Er det en for stor provision at give en sælger?

Det kommer meget an på vedkommendes alder, kompetence og evner. Men lav kalkulationerne ud fra at han kan have en fornuftig månedsløn sat i forhold til hans/alder og kompetencer.

Du får ikke noget ud af at han skal "knokle" som en vanvittig for at tjene 20.000 og hvis han for nemt tjener 50.000 kan det også give udfordringer, da han så mentalt i perioder vil mene at han ikke behøver lave så meget.

Hvor mange enheder kan han realistisk sælge per måned?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:17

Jeg er selv ansat som professionel sælger indenfor avisbranchen, hvor jeg udelukkende er provisionslønnet. Der får vi kun provision for det ene salg og ikke hvis kunden efterfølgende vælger at fortsætte. Provisionen ligger lige omkring 55 % afhængig af hvilken avis vi sælger. Dette er en fin ordning, men her har man så også mulighed for at genkontakte kunder som vælger at stoppe, hvor man så skal prøve at overbevise dem om at starte igen. Her er provisionen ca 22 % afhængig af opgave og avis. Derfor synes jeg at det er udemærket at give sælgeren provision for en periode efterfølgende, men ikke uendeligt. 

Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 12:19

Hejsa

Jeg tror det smarte vil være at gøre det til en engangsfornøjelse for din sælger.. Altså sige at når han skaffer en ny kunde, så får han x % - hvor du så giver ham en del i provision, har hørt om nogen der fik 95% - men hvis kunden så forlænger abb., så får sælgeren ingenting..

For ved at give ham en masse procenter ved at skaffe en ny kunde gør du det attraktivt at udbrede kundekredsen, og undgår (som Jen nævner) for megen dovenskab, ved at blive ved med at give ham penge..

Det er i hvert fald nok det jeg ville gøre.. Men held og lykke med det.. (:

Mvh Uffe

Tilmeldt 7. Jun 06
Skrevet kl. 12:40

Tak for jeres svar. Godt der kom lidt liv i denne tråd. :-)

Jeg vil prøve at lave en aftale der giver sælgeren en god løn, men som også kræver, at han skal yde noget hver måned. Vil jo nødig have en sælger der bare læner sig tilbage når det begynder at gå godt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)