Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har bare lige et ganske simpelt spørgsmål.

Skal man betale multimedie skat, hvis du køber en printer i dit firmas navn? Altså trækker beløbet for printeren fra i dit regnskab osv.?

Jeg betaler internet, telefon, computer osv. privat.

Jeg håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål :-)

På forhånd tak for hjælpen!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders,

Multimedieskat har ikke noget at gøre med, om du køber det i firmaets navn, men udelukkende om du også anvender det privat.

Umiddelbart lyder det dog for mig som at du kunne tjene en masse penge ved at betale multimedieskat, og så lade dit firma betale din computer, telefon, privat printer, internet, mv.

I sidste ende vil din skattebelastning af multimedieskatten overstige det du trækker fra i firmaet, herunder både moms og den sparede firmabesskatning.

Så spørgsmålet er nok, om ikke du burde ændre hele dit setup i stedet, og så spare mange flere penge...?

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Skrevet kl. 14:38

Jamen det kan da godt være jeg burde gøre det så...? Jeg har bare ikke helt forstået det med multimedieskat osv...

Hvorfor vil det være en fordel at køre alting over firmaet, og så betale multimediaskat?

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:46

Hej Anders,

Om det kan betale sig eller ej afhænger af hvor store dine udgifter er, og personlige skatteforhold spiller også ind. (jeg tror at tommelfingerreglen er at hvis du har udgifter for mere end 250 kroner om måneden kan det betale sig at tage skatten)

Generelt kan man sige at jo større dine telefon og IT udgifter er og jo mere du betaler i skat des større er fordelen ved at betale multimedieskat.

Her er et par regneeksempler : (for nemheds skyld har jeg regnet med 50% skat - så tallene herunder er ikke præcise - de tjener bare som eksempel)

Scenarie 1 :

Lad os antage at du har 20000 kroner i overskud i dit firma. Du har udgifter for 2400 kroner om året (eks. moms).

Uden multimedieskat :
Du skal betale 50% i skat af 20000.

Der er nu 10000 kroner tilbage.

Heraf skal du bruge 3000 kroner til at betale dine IT udgifter med  (2400 + moms).

Resultat : 7000

Med multimedieskat :
Du lader firmaet tage regningen på 2400.

Tilbage er der nu 17600 som du skal betale skat af.

Det giver 8800 kroner.

Du skal nu betale multimedieskat af 3000 kroner = 1500 kroner.

Resultat : 7300

-------------------------------

Scenarie 2 :
Lad os nu antage at du stadig har 20000 kroner i overskud i dit firma, men udgifter for 4800 kroner om året (eks. moms).

Uden multimedieskat :
Du skal betale 50% i skat af 20000.

Der er nu 10000 kroner tilbage.

Heraf skal du bruge 6000 kroner til at betale dine IT udgifter med  (4800 + moms).

Resultat : 4000 kroner.

Med multimedieskat :

Du lader firmaet tage regningen på 4800.

Tilbage er der nu 15200 som du skal betale skat af.

Det giver 7600 kroner.

Du skal nu betale multimedieskat af 3000 kroner = 1500 kroner.

Resultat : 6100

-----------------------

Som du kan se har du flere penge i hånden med multimedieskatten end uden - dvs. ved den høje IT udgift har du 2100 mere i hånden med end uden.

mvh

Jan

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Skrevet kl. 10:36

TUSIND TAK for det SUPER gode svar!!! :-) 

Det eneste jeg stadig er lidt i tvivl om, det er om multimedieskatten skal indgå som del af dit firmas regnskab, eller som del af dit personlige regnskab?

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:04

Anders:

TUSIND TAK for det SUPER gode svar!!! :-) 

Det eneste jeg stadig er lidt i tvivl om, det er om multimedieskatten skal indgå som del af dit firmas regnskab, eller som del af dit personlige regnskab?

Det skal fremgå af din selvangivelse.

mvh

Jan

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:08

Multimedieskatten angives på din private selvangivelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16

Hej

Det skal du i princippet ikke, da en printer normalt har et tilhørsforhold til en PC, og da PC'en er betalt af private midler, er det min opfattelse, at dette ikke udløser Multimediebeskatning.

Hilsen

Tonny

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 36
Fra  KM Learning Skrevet kl. 01:59

Så vidt jeg har forstået skal man fortolke reglerne om multimediebeskatning indskrænkende, således at tilbehør til computer ikke er omfattet af lovgivningen. Heri indgår printer, og selv hvis du køber printeren over firmaet vil det ikke være afgørende for multimediebeskatningen.

Præcis som Tonny skriver

Jeg har startet http://excelkursus.com så alle kan blive bedre til Excel. Klik og lær mere nu!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:26

Enig med både Tonny og Kasper i det angivne spørgsmål. Isoleret set vil køb af printeren i virksomheden ikke stille krav om multimediebeskatning. Det var godt det blev præciceret. Tak Tonny og Kasper.

Jeg vil dog stadig mene, at du stadig vil kunne spare penge på at lade din virksomhed afholde samtlige udgifter til computer, telefon, mv., og så betale multimedieskatten privat.

Det er kun, hvis du anvender en meget gammel eller billig computer, og sjældent skifter telefon, og taler meget lidt i telefonen, at det ikke ville kunne betale sig.

Det skal dog komme an på en konkret beregning om det kan betale sig. Mit gæt er, at det kan det i næsten alle tilfælde for iværksættere.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)