Det er måske værd at tage med i overvejelserne at iværksættere sjældent har ret mange penge at gøre godt med på budgettet og ofte er de virksomheder der lukker med konkurs til følge.
Dermed ikke sagt at man skal holde sig fra at sælge ting til iværksættere men efter selv at have været en tur igennem møllen omkring salg til iværksættere da vi startede for 6 år siden og med venner og bekendte med virksomheder målrettet iværksættere, så har jeg i hvert tilfælde lært at man ikke skal lægge hele sin satsning i iværksætter-kurven. :-)
Det er sjovt at sælge til iværksættere, at give gode priser til innovative folk der starter nye og provokerende firmaer op, men hvis hele jeres indtjening kommer fra det segment så risikerer i (efter egen personlig erfaring) at få flere nætter hvor i sover uroligt end nætter hvor i sover roligt ;-)
Så for jeres egen skyld vil jeg anbefale at i sørger for at fokusere på at få et par "malkekøer" (som en kammerat kaldte dem) som I ved kan understøtte en del af forretningen. Ofte betaler etablerede, store virksomheder bedre priser for det samme arbejde og med mindre "brok" fordi det de køber en en 10% af deres budget, hvorimod mange iværksættere har hele budgettet og økonomien på spild.
Det er vigtigt at forstå at det ikke skal opfattes som at man bare skal malke store firmaer og at iværksættere er besværlige, men i skal også huske på at i skal overleve hver måned og nogen gange er det bare nemmere at samarbejde med virksomheder der allerede ved at kvalificeret arbejde koster penge og har forståelse for det i stedet for at skulle argumentere hvorfor man lige har brugt 30 min mere på et logo som jo koster kunden et par 100kr mere, hvilket nogengange vælter hele iværksætterens budget og dermed skaber en konflikt der i sidste ende kan ende med en ubetalt regning og en masse spildtid for jeres vedkommende.
Ligeledes er det værd at huske på at referencer sælger og referencer kunderne kende sælger endnu bedre. De færeste kunder kender iværksætterfirmaer, så i får brug for et par gode kendte navne af en hvis størrelse.
Mit forslag er derfor at i stedet for at satse på et bredt segment uden penge som iværksættere, så sats hellere på et mere fagligt defineret segment, som f.eks. restauranter, advokater, eller lignende. I de faglige segmenter har i mulighed for både at få kendte navne og mindre kendte navne i portefølgen og dermed skabe indtjening over en bred kam og på den måde have en mindre risikofyldt virksomhed. :-)
Held og lykket med foretagendet uanset hvordan i griber det an :-)