Hej. Jeg er lige startet op som selvstændig, og er ved at lave regnskab osv. for første gang :-) Jeg har faktisk flere spørgsmål, så jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig med noget af det.
Spørgsmål 1: Jeg har købt forskelligt udstyr osv. i forbindelse med opstart af min virksomhed. Jeg har købt tingene i mit eget navn i butikker rundt omkring, så jeg har jo derfor betalt moms af varerne. Spørgsmål 2: Jeg har bestilt internet til min bopæl, som jeg bruger til at komme i kontakt med kunder, osv. Internettet er jo en uundværlig ting når man er selvstændig. Spørgsmål 3: Jeg er først lige startet op her i starten af marts, og har derfor ikke tjent nogen penge endnu, eller udstedt nogen kvitteringer. Hvad skal jeg så indberette til Skat her i slutningen af marts?
Jeg håber i kan hjælpe mig! :-)
Anders |
Anders:Spørgsmål 1: Jeg har købt forskelligt udstyr osv. i forbindelse med opstart af min virksomhed. Jeg har købt tingene i mit eget navn i butikker rundt omkring, så jeg har jo derfor betalt moms af varerne.
Hvordan får jeg den moms tilbage igen?Spørgsmål 2: Jeg har bestilt internet til min bopæl, som jeg bruger til at komme i kontakt med kunder, osv. Internettet er jo en uundværlig ting når man er selvstændig.
Kan jeg trække udgiften fra i mit regnskab? Kan jeg få momsen tilbage som jeg har betalt for internettet?Spørgsmål 3: Jeg er først lige startet op her i starten af marts, og har derfor ikke tjent nogen penge endnu, eller udstedt nogen kvitteringer. Hvad skal jeg så indberette til Skat her i slutningen af marts?
Hej Anders,
1) Hvis dine køb er erhvervs relateret kan du naturligvis refundere moms heraf. Du har lavet et udlæg for firmaet og det skal naturligvis indgå i regnskabet.
2) Hvis du bruger internettet til privat brug også plejer man ofte at dele regningen i 2. 50% til privat og 50% til erhverv. Så derfor også kun 50% momsref.
3) Du skal indberette 0 i salgsmoms og xxx i købsmoms. Så får du xxx retur fra SKAT.