Jeg er kommet i den kedelige situation, at en af mine kunder (faktisk en herinde fra) ikke har kunnet betale sin faktura. Der er tale om et antal daglige artikler på et online-medie, som jeg stadigvæk skriver (jeg vil så nødig gøre sagen større end den er)..
I første omgang lyder fakturaen ikke på mere end omkring 3.000 kroner, men det løber hurtigt op, idet at jeg skriver mere hver dag.
Mit egentlige spørgsmål er, hvornår og hvordan jeg kan tillade mig at rykke for den faktura, som skulle være betalt for nu ti dage siden. Jeg har været i kontakt med min kunde, som giver sin bogfører skylden indtil videre, men det kan jeg desværre ikke rigtig bruge til noget.
Så synes jeg du skal sende en rykker. Du må opkræve 100 kr pr. rykker og det kan du gøre op til 3 gange. Der skal gå mindst 10 dage imellem hver rykker.
Udover gebyret kan du pålægge morarenter. Du kan se satsen her: http://www.regnskabsportal.dk/V-menu/morarente.shtml
Og så vil jeg da også anbefale dig at stoppe med at skrive på personens medie... Det er jo spild af tid hvis kunden ikke betaler.
Ja - Hvis han med vilje har undladt at betale ! :)
Hvis han, derimod, har glemt det eller et kommet i problemer, så er det kun god kotyme at blive ved, i hvert fald lidt endnu. Hans medie dør på få dage, hvis der ikke kommer nyt indhold dagligt, og derfor ville jeg være en kæmpe røv, hvis jeg bare forlod ham uden videre notits.
Mange tak for hjælpen indtil videre. Især til svar #1
Bliver der stadig ikke betalt, ville jeg sende en rykker efter 10 dage, hvor jeg lagde rykkergebyr på og gjorde opmærksom på at jeg ikke udførte mere arbejde før jeg modtog betalingen for allerede udført arbejde.
Du ved jo ikke reelt om du får pengene og så sjovt er det jo heller ikke at lave gratis arbejde.
Hvis han, derimod, har glemt det eller et kommet i problemer, så er det kun god kotyme at blive ved,
God kutyme giver ikke smør på brødet.
En bankoverførsel kan i Danmark ske fra dag til dag. Selv ville jeg stoppe mine skriverier efter 5 dage. Den pågældende har da haft rigelig tid til at bringe forholdene i orden. Derefter er det ikke dig der er en "kæmpe røv" men den pågældende persons eget ansvar.
Jo længere snor du giver desto større hul giver du ham lov til at grave.