Jeg er fastslået på at lære et open sourceCMS system at kende. Men jeg ved ikke hvilket.. Der er så mange at vælge imellem og jeg ved ikke hvilket ville være det bedste og smarteste at sætte sig ind i hvis man havde muligheden imellem det hele? Joomla, Magento, WordPress, Drupal osv?
Men først vil jeg anbefale dig at vælge om det er til blogging, webshops eller almindelige CMS sider.
Til blogging er Wordpress meget populært.
Til webshops er Magento nok at foretrække.
Til almindelige CMS sider er der mange muligheder. Her kan Wordpress også bruges. Drupal og TYPO3 er nok bedre og mere skalerbare og fleksible. (Det er bare min mening).
Jeg arbejder til daglig med TYPO3, så det er min personlige favorit til CMS hjemmesider :-) (TYPO3 er dog også kendt for at have en ret stejl indlæringskurve)
Jeg ville helt klart sige Wordpress. Så brugervenligt at man på knibe sig i armen. Desuden bruges Wordpress også til større website løsninger, det er meget fleksibelt og tilpasningsdueligt. Wordpress er blevet kendt på at have den mest brugervenlige blog, men det kan meget mere end det. Fx benytter online huset Deducta, wordpress til flere af deres store kunder, og selve deducta.dk er også lavet i wordpress.
Som de andre siger, kan du også prøve dig frem. De fleste CMS systemer fungerer nogenlunde på samme måde. Derfor kan du skifte lidt imellem de forskellige og finde det der passer dig bedst.
Okay. Jeg tænker bare lidt mere på hvad jeg skal kunne tilbyde folk, når jeg engang laver min virksomhed hvor jeg vil lave hjemmesider for folk. Jeg kan kode i ASP.NET, men tænkte at det kunne være lidt lækkert hvis de også kan vælge at få et open source CMS system, hvilket i sidste ende vel også giver flere kunder, hvis der er mere at vælge imellem?
Hvad har du interesse i? Hvis du ikke allerede er i gang, ville jeg anbefale at du starter med at oprette en blog. Det kan du gøre med wordpress. Wordpress er en god måde at starte CMS læringen på. Du har uanede muligheder og er samtidig meget brugervenlig.