En cd-butik kan tilbyde tyske schlagere og hornmusik, selvom ejeren bor i en by med 500 mennesker.
Ja - det er der heller intet galt med. Så bevarer man jo netop fokus: kun relevante og komplementære produkter.
Men sælger man samtidig køkkenknive og bordskånere - så er det jeg mener, at der er gået lidt for meget "kræmmermarked" i det.
Vi skal helt sikkert have flere produkter. Vi har ikke udvalg nok endnu, til at vi kan tilbyde alt i tilbehør til hunde og katte, og så længe vi ikke dækker hele spektret, tror jeg vi mister en mulig omsætning. Er det så noget der ikke sælger, så kan man tage det af shoppen, og prøve noget nyt og spændende istedet.
Det er her, vi måske er en kende uenige... men så længe du er tro mod konceptet (kun produkter til hunde og katte), og målgruppen desuden forventer det store udvalg, så er din strategi muligvis okay.
Det kunne jo også være, du ville være en eksklusivbutik, der kun solgte ekstra god kattegrus (eksempel - jeg aner ikke noget om dyretilbehør :o) ).
Du skal huske på, at paretos lov (80/20-regel) også gælder på dit varelager. Det skulle i hvert fald være mærkeligt, hvis ikke ca. 20 % af dine varenumre står for ca. 80% af din omsætning... og set fra et økonomisk synspunkt, så er det synd at bruge en masse kræfter på at opdatere, lagerføre og vedligeholde så mange varenumre som muligt - når de ikke gavner økonomien. "Småt, men godt"...
Men man skal naturligvis overveje, hvorvidt et indskrænket sortiment sender forkerte signaler til sin målgruppe... jeg har selv de 80% "for mange" produkter på min shop - men lagerfører dem ikke - og bruger så lidt tid på dem som muligt. De er der kun, fordi min strategi indtil videre har været, at have samme udvalg som mine nærmeste konkurrenter.
Men det kunne jo være, jeg skulle prøve at fjerne dem - og se, om det påvirker salget af bestsellerne... egentlig et sjovt lille eksperiment...