Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop - mange produkter eller eksklusivt udvalg?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg møder igen og igen webshop-ejere, der (uanset om de har succes eller ej) snakker om at lægge flere produkter på deres shop. Jo mere jo bedre, synes devisen at være...

Og jeg er ikke enig. Faktisk kan det være den visse død, hvis man ikke overholder nogle klare retningslinier.

• Så få produkter pr. kategori som muligt.
  • Hjælp kunden så meget som muligt med at finde det rigtige produkt.
  • Brug produktvariationer i dit shopsystem.
  • Bevar fokus: kun relevante og komplementære produkter.

Jeg håber dette inspirerer de danske shop-ejere til at gå i krig med noget seriøs markedsføring...

Læs evt. en længere artikel om det her.

Hvis der sidder nogle eksperter derude, som er uenige eller har kommentarer, så sig endelig til :)

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:30

Det kommer rigtig rigtig rigtig meget an på hvad du sælger :)

Http://gozmo.dk - kostumer & kostume tilbehør

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:35

Det afhænger i høj grad om branche og produkter...

Verden er altså ik så sort og hvid, som du stiller den op!

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 23:41

Hej Martin

Det er meget svært at have en entydig konklusion på den debat. Det handler meget om det produkt du sælger, men også et hav af andre faktorer.

Jeg kan både mod og med argumentere for dine punkter i din artikel du linker til, det hele handler om hvordan man vender den. Dette vil bare blive til en endeløs debat om hvis man bare lige gjorde sådan, så vil det virke. Eller hvis man ikke gjorde det sådan, så vil det virke.Selvom det i teorien holder og mange eksperter siger man bare lige skal gøre sådan, så vil der altid være faktorer man ikke lige har tænkt på  - som kan vende resultatet helt om.

Men der ligger da helt sikkert en masse forskellige fordele og ulemper til begge sider af sagen, som man så kan argumentere for i begge retninger i uendelighed.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Jan 10
Indlæg ialt: 481
Fra  Billigmagento.dk Skrevet kl. 23:48

Jeg vil mene at det hele kommer an på situationen. Antallet af produkter er som sådan ligegyldigt, hvis blot du kan markedsføre disse - som du også skriver i bloggen.

Det kan have sine fordele og ulemper ved at have x-antal produkter. Jeg er enig med netlazer - det handler i den grad om hvad du sælger, og ikke mindst hvor loyale dine kunder er.

Jeg mener også at man bør se på sine konkurrenter. Hvad gør de godt, hvad gør de skidt? Kopier det de gør godt og gør det bedre, og udlad det dårlige!

Tak for et interessant blogindlæg.

Mvh. Frederik Grønholdt Petersen

www.billigmagento.dk

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 00:08

I USA snakker man meget om at internet butikkerne kan have en fordel overfor de fysiske ved et long tail koncept. Man har mulighed for at tilbyde langt flere produkter i sin online-butik, evt. også via dropshippers. Så på nettet kan man have mange produkter der er nieche præget, fordi man har mulighed for at få fat i mennesker over hele landet. En cd-butik kan tilbyde tyske schlagere og hornmusik, selvom ejeren bor i en by med 500 mennesker.

Nu er det noget anderledes i USA, fordi der er mange flere mennesker, men princippet kan føres over på mange netbutikker her også. Vi skal helt sikkert have flere produkter. Vi har ikke udvalg nok endnu, til at vi kan tilbyde alt i tilbehør til hunde og katte, og så længe vi ikke dækker hele spektret, tror jeg vi mister en mulig omsætning. Er det så noget der ikke sælger, så kan man tage det af shoppen, og prøve noget nyt og spændende istedet.

Billigt Hundeudstyr Online

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Skrevet kl. 09:48

Frederik Grønholdt Petersen:
Jeg vil mene at det hele kommer an på situationen. Antallet af produkter er som sådan ligegyldigt, hvis blot du kan markedsføre disse - som du også skriver i bloggen.

Hej Frederik - ja, nemlig.

Faktisk roser jeg en webshop med 40.000 varenumre i artiklen... det er ikke fordi, at tingene er så sort/hvide som det desværre kan lyde i min opsummering (tak Trend). Jeg retter den til - så de helt rigtige argumenter kommer med.

Men jeg vil stadig fastholde, at uanset om man har 40.000 eller 1 varenummer i sin shop, så er det alpha og omega at man gør det overskueligt og nemt for kunden.

Og jeg mener også stadig, at man skal bevare fokus og være tro mod sit koncept... hvis man virkelig gerne vil sælge termosokkker, billigt elektronik og deslige på en shop, der er brandet som blækpatronbutik - så synes jeg, at man skal købe et nyt domæne der sender de rigtige signaler - fx. "rodebutikken.dk" eller "handelsbutikken.dk" osv...

Hvor er det dejligt med nogle konstruktive indlæg...

Tilmeldt 18. Jul 08
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 09:58

Nu er jeg virkelig spændt på hvordan min shop modtages om en mdr når den er pbs klar! For det må da siges at stemme op om få vare pr kategori.

Der er mange meninger om det....så nu må vi se  om du har ret Martin TychsenSkype-BigSmile

Det håber jeg du har eftersom det var også min oprindelige tanke bag siden.

Bedøm selv.

Iøvrigt er det Rasmus getashop.dk som har fixet design og systemet.

Siden hedder www.smoothgift.dk

Gode hilsner

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Skrevet kl. 10:01

langvang:
En cd-butik kan tilbyde tyske schlagere og hornmusik, selvom ejeren bor i en by med 500 mennesker.

Ja - det er der heller intet galt med. Så bevarer man jo netop fokus: kun relevante og komplementære produkter.

Men sælger man samtidig køkkenknive og bordskånere - så er det jeg mener, at der er gået lidt for meget "kræmmermarked" i det.

langvang:
Vi skal helt sikkert have flere produkter. Vi har ikke udvalg nok endnu, til at vi kan tilbyde alt i tilbehør til hunde og katte, og så længe vi ikke dækker hele spektret, tror jeg vi mister en mulig omsætning. Er det så noget der ikke sælger, så kan man tage det af shoppen, og prøve noget nyt og spændende istedet.

Det er her, vi måske er en kende uenige... men så længe du er tro mod konceptet (kun produkter til hunde og katte), og målgruppen desuden forventer det store udvalg, så er din strategi muligvis okay.

Det kunne jo også være, du ville være en eksklusivbutik, der kun solgte ekstra god kattegrus (eksempel - jeg aner ikke noget om dyretilbehør :o) ).

Du skal huske på, at paretos lov (80/20-regel) også gælder på dit varelager. Det skulle i hvert fald være mærkeligt, hvis ikke ca. 20 % af dine varenumre står for ca. 80% af din omsætning... og set fra et økonomisk synspunkt, så er det synd at bruge en masse kræfter på at opdatere, lagerføre og vedligeholde så mange varenumre som muligt - når de ikke gavner økonomien. "Småt, men godt"...

Men man skal naturligvis overveje, hvorvidt et indskrænket sortiment sender forkerte signaler til sin målgruppe... jeg har selv de 80% "for mange" produkter på min shop - men lagerfører dem ikke - og bruger så lidt tid på dem som muligt. De er der kun, fordi min strategi indtil videre har været, at have samme udvalg som mine nærmeste konkurrenter.

Men det kunne jo være, jeg skulle prøve at fjerne dem - og se, om det påvirker salget af bestsellerne... egentlig et sjovt lille eksperiment...

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Skrevet kl. 10:06

Hej hr. Heiss,

smoothgift er jo et strålende eksempel på en webshop, der bevidst kører efter konceptet "småt, men godt".

Det er netop sådan nogle dedikerede butikker jeg tror på i relation til fremtiden. Hvis du en dag vælger at lægge 30 produkter ind under hver kategori, så forsvinder hele følelsen af "dette her er noget enestående og eksklusivt". Og det mener jeg ikke er det rigtige i dit tilfælde...

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din shop, som i det store hele også ser rigtig fed ud! (der er lige lidt styling fejl osv).

Husk forøvrigt at den SEO-optimeret til max - du skal lade google gøre så meget salgsarbejde som muligt... inden du bruger penge på markedsføring generelt. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)