Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget ved du om privatøkonomi?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa folkens,

Jeg går engang imellem og spekulerer på hvor meget folk egentlig ved omkring deres privatøkonomi, samt styringen af den.

Jeg tænker mest på folk fra 18-35 år, hvis du er i målgruppen - hvad kunne så godt tænke dig at lære mere om?

Hvis du nu skal være helt ærlig - hvad er du så en smule pinligt berørt over ikke at vide? :-)

 

Privatøkonomi består jo af rigtig mange ting, så der er mange ting man kan tage fat på.

Håber i er med på at give mig en større indsigt i disse ting :)

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg to folk meget firkantet sagt ikke ved ret meget. - Problemet er bare at det heller ikke interesserer dem, så du vil få rigtig svært ved at "råbe" dem op.

Jeg overvejede for en del år siden at stifte firma, med det formål at hjælpe folk med individuel rådgivning - og vel og mærke uden at være begrænset af at skulle sælge dem bestemte produkter - som er jo er i bankerne.

Der er bare to store udfordringer:

1. Kundegruppen er svær at få fat i - netop pga. manglende interesse.

2. De fleste tror fortsat at at de kan få denne rådgivning gratis - f.eks i banken . og glemmer at de der selvfølgelig ikke får optimal rådgivning. ( læs partiske sælgere ).

mvh

Jesper

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper Jepsen

Nu er der mange unge, som er vokset op med et overforbrug fra deres forældres side, samt en konstant støtte fra deres side. Hvorfor mange mangler den mest basale viden.

Nu har jeg tit arbejdet sammen med forskellige i 20'erne, ikke at jeg sætter dette som referance, men her er jeg tit blevet rystet over, at de kan blive total børne fornærmet over at banken, ikke ville give dem et overtræk, når der kun stod minus 50K. Eller at banken kaldte dem ind, for at få en afvikling af deres overtræk.

Skal man gå ind og lave en uvildig vejledning, så kommer man på hårdt arbejde, ikke at jeg siger at det ikke kan lade sig gøre, men det man skal tænke på, er at mange unge tænker ikke på at få afviklet deres gæld, men mere at de kan få et større rådighedsbeløb, sådan at de kan bibeholde et livsniveau som de ikke har økonomisk mulighed for.

Og tit når jeg læser lidt her på siden, så ser jeg også tit at nogle unge mennesker(Og også ældre) ikke helt er klar over, hvad det er de spørger til, og det pris niveau som tingene ligger i. Og tit virker mere overrasket, eller ikke kan tage priser seriøst. Ligeså hvordan man skal prissætte ting. Og det er lidt rystende, da det jo netop er et tegn på at der mangler en grundlæggende forståelse af hvordan penge fungerer, og hvad man egentlig kan overkomme, og hvordan man får overskud i et firma, da det ikke kun drejer sig om omsætning.

/Kenneth

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror i har helt ret i jeres antagelser omkring uvidenheden blandt befolkningen. Jeg må tilstå at jeg blev stærkt chokeret igår aftes da jeg så "luksusfælden", den enlige mor som var deltager i programmet vidste absolut ikke hvad renter var! Hun troede at når hun betalte 3.000 kroner i måneden på sit lån, så var det direkte afdrag.

 

Jeg håber virkelig, at krisen har fået øjnene op hos de fleste mennesker, ellers bliver fremtiden godt nok noget af en overlevelseskamp for en stor del af befolkningen.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:
Jeg må tilstå at jeg blev stærkt chokeret igår aftes da jeg så "luksusfælden", den enlige mor som var deltager i programmet vidste absolut ikke hvad renter var! Hun troede at når hun betalte 3.000 kroner i måneden på sit lån, så var det direkte afdrag.

Hun betalte 800/md på hendes 8 lån, da de var gået til inkasso hos GE Money Bank. 22.000 kroner udbetalt på dagpenge inkl. børnepenge og underholdningsbidrag, går jeg ud fra. For at sige noget positivt var det godt hun vågnede op til sidst, men det er jo stadig grotesk. De 3.000 gik, så vidt jeg husker, til posten "fornøjelser" der bestod af tøj til hende selv og døtrene.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er sikkert - folk ved ikke nok! Hvordan kan Leasy og diverse kviklåns butikker ellers køre rundt...

Hvis man vil have et sundt input i grundlæggende privatøkonomi, skrevet på et let læseligt og underholdende sprog kan jeg anbefale "Din Økonomi" af Michael Møller og Niels Chr. Nielsen - begge professorer i finansiering ved CBS.

Problemet ved iværksætteri på dette område er at folk på trods af finanskrisen stadig stoler på deres banksælgere...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper Jepsen

Det der nok kommer til at ske, er at mange under 30-35 år endnu ikke har prøvet en reel krise, hvor det er svært at låne penge, få arbejde, skal på overførselsindkomst o.s.v..

De skal nu lære det, på den hårde måde.

Nu har jeg prøvet flere kriser, og kan godt huske min første ejerlejlighed med et pantebrev på 17% p.a., hvor andre havde pensionskasselån i sin ejendom på 22-24% p.a.

Nu har jeg også set luksusfælden, hvor jeg oplever, at det faktisk virker for let at få aftaler i stand med diverse pengekreditorer (det skyldes nu nok TV), men det er da muligt at få sådanne aftaler i stand.

Men du vil blive overrasket over befolkningens generelle uvidenhed på det økonomiske område.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror også realiteterne kommer bag på mange i fremtiden. Jeg synes det er utroligt, hvor mange der slet ikke har prøvet at sidde og arbejde med budgettering for den privat økonomi - selvom det går godt, kan det jo være ufatteligt lærerigt at se hvor pengene faktisk bruges ;-)

Men det er da positivt (eller hvordan man nu skal sige det), at i er enige med mig omkring situationen for den yngre del af  befolkningen her i landet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)