På den måde burde man ikke hæfte personligt hvis noget går galt eller hvordan?
Ikke fordi jeg er ude på noget, jvf. DR's Kontant i går.. :)
Men blot fordi jeg og min partner har overvejet at stifte et SMBA, men grundet al den kritik i medierne og på nettet omkring SMBA, havde vi tænkt på at lave et I/S med hver vores SMBA.
Og hvordan med hensyn til beskatning? Hvordan foregår dette? Kan vi flytte overskud / udbytte over i vores SMBA uden at beskattes sindsyg højt?
På forhånd tak for svarene, og lad venligst være med at starte en debat om jeres egne meninger omkring SMBA selskaber. Den skal vi nok selv klare. Tak. :)
Og hvordan med hensyn til beskatning? Hvordan foregår dette? Kan vi flytte overskud / udbytte over i vores SMBA uden at beskattes sindsyg højt?
Et I//S udgør ikke et selvstændigt skattesubjekt hvorfor beskatningen skal finde sted hos den enkelte interessent med den del af underskud/overskud som vedkommende ejer af I/S.
Et I//S udgør ikke et selvstændigt skattesubjekt hvorfor beskatningen skal finde sted hos den enkelte interessent med den del af underskud/overskud som vedkommende ejer af I/S.
Jeg er helt enig med Henrik, under forudsætning af at de pågældende SMBA'er er reelle SMBA'er.
Interessenternes retlige organisationsform er uden betydning for, om der foreligger et interessentskab.
Kapitalselskaber kan således være interessenter i et interessentskab.
Såfremt alle interessenter er kapitalselskaber, er interessentskabet reg.pligtig jf. erhvervsvirksomhedslovens § 3 stk 3, 2. pkt. Interessentskaber med fysisk interessenter omfattes ikke af lovens regler om registrerings- og regnskabspligt, jf. stk 3.
Hvis de enkelte interessenter er organiseret som virksomheder med begrænset ansvar, er disse omfattet af reg.pligten. Dette gælder, uanset om erhvervsdrift alene udøves i interessentskabet, jf. § 1.
Interessentskaber og kommanditselskaber, hvori alle interessenterne henholdsvis komplementarerne er aktieselskaber, partnerselskaber (kommanditaktieselskaber), anpartsselskaber eller selskaber med en tilsvarende retsform, skal dog anmeldes til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, idet erhvervsvirksomhedslovens §§ 10-17 finder tilsvarende anvendelse på disse virksomheder.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal registreres om disse virksomheder.