Hej Alle, Jeg er ved at lave min årsrapport, og har "lånt" lidt fra en årsrapport fra et lignende selskab. I den forbindelse er jeg lidt usikker på begrebet "udskudt skat". I afsnittet "regnskabspraksis" er anført: Selskabsskat og udskudt skat Er det korrekt at udskudt skat kun opstår, hvis der er forskel i den skattemæssige og den regnskabsmæssige "behandling" af f.eks. afskrivninger, eller kan det også opstå på andre måder? Mvh Ole |
Jo, det er korrekt forstået f.s.v. angår materielle og immaterielle anlægsaktiver, herudover kan der være udskudt skat på værdipapirer, igangværende arbejder, hensættelser m.v., men det kommer du nok ikke til at bruge.
Udskudt skat er forskellen mellem den regnskabsmæssige værdi (levetids afskrivning) og den skattemæssige værdi (saldo afskrivning), hvor forskellen udgør en fortjeneste eller tab på opgørelsestidspunktet. Denne forskel beregnes så med den gældende skattesats pt. 25 % og afsættes i årsregnskabet.
Hvis den skattemæssige værdi overstigen den regnskabsmæssige værdi, vil der blive tale om et skatteaktiv, som man så kan vælge at afsætte i regnskabet eller alternativt optage til kr. 0.
Håber dette giver lidt mening.
Hilsen