Hej Maya,
3000 er bestemt en billig pris. Som med alt andet hænger pris og kvalitet sammen. Og som med alt andet, kan du være heldig at finde et scoop til en billig penge ligesom du kan være uheldig at betale dyrt for noget snask. Men at tro at det at tage et billede *klik* og så er den hjemme, er meget forkert. Der er en masse faktorer der spiller ind, for om oplevelsen af billedet er god - der er allerede et par fotografer her, der nævner lidt om teknik som jeg kun kan være enig i. Noget af det værste du kan komme ud for, i en webshop, er billeder der bærer tydeligt præg af manglende professionalisme og indsigt i fotografering. Her tænker jeg især at billederne typisk ikke er konsekvente. Der er ikke styr på farve balancer, ensartede lyssætninger, størrelses- og perspektivforhold i billedet osv. Det skinner især tydeligt igennem på en webshop, hvor du jo gerne får præsenteret 20 billeder én side, der alle viser billeder af produkter fra samme kategori. Hvis de billeder alle differentierer i lysstyrke, farven på baggrunden, lyssætning, mærkelige skygger o.lign. så virker det bare ikke særligt indbydende. Fotograf eller ej, så får den slags mig til at klikke videre til en anden forhandler lige med det samme.
Du kan godt gøre det selv - men du kommer til at vælge - enten kommer du til at bruge oceaner af tid på det, tid som du kunne bruge på andre ting i din forretning, eller også får du et dårligt resultat. Med øvelse og investering i det rette udstyr, kan du sagtens blive rigtig dygtig - men det kræver mere end blot at gøre det 100 gange i træk. Hvis ikke din interesse ligger for at fotografere og du har lysten til at investere en masse tid i det, bliver du aldrig en dygtig fotograf. Det gælder for alle fag.
Du kan sagtens være heldig at finde en fotograf der ikke lever af det, og derfor kan underbyde - og det er helt fint. Men pris hænger også sammen med service, og du skal være ret heldig for at finde een der kan levere konsistent og til tiden hver gang til den pris. Jeg tager nogen gange produktfoto opgaver ind, og kan en sjælden gang finde på at gøre det for 100,- eks. moms per produkt hvis det er helt simple webshop fotos. Men det er altså liiiiige under smertegrænsen, og er fra min side en investering for at vise en potentiel kunde den kvalitet der leveres og med understregning om at det kun er en introduktionspris. Ellers ligger den slags på typisk mellem 150-500,- eks. moms inklusive redigering alt efter hvilken type produkter og hvor mange der er tale om.
Mit råd til dig er: Hvis du p.t. får 30 billeder til 3.000,- og du ellers er tilfreds med kvaliteten af de billeder, og syntes de hjælper dit salg - så bliv endelig hos den fotograf du har nu. Du kan komme ud i en masse arbejde og / eller ærgelse hvis du forsøger selv :) Hvis du derimod ikke syntes at kvaliteten lever op til dine krav bør du kigge dig om, efter en anden fotograf - men du skal ikke regne med du finder det meget billigere. |
Med mindre man er en rigtig dygtig importør og sagtens kan klare udgifterne med kun at lave det, ja så vil jeg mene, at man skal finde på noget andet før ens private konto går i så meget minus at man ikke kan overskue konsekvenserne. Det er (for det meste) ikke nogen guldgruppe at være ny iværksætter. Men hvis man er villig til at sætte sig ind i flere store computerprogrammer ved siden af sin hovedbeskæftigelse som importør så tager jeg hatten af. Men det kræver en kæmpe indsats, også på familiefronten.
Hvis alt ting er så let, hvorfor findes der så revisorer, webdesignere og fotografer? Allan Hansen og Rune Espensen har en god pointe. Man får jo nogle grundlæggende færdigheder på en uddannelse som er svære at lære sig selv, og den viden koster.
Så mit budskab er bare: Hvis du vil sælge dårligt til middelmådigt så prøv selv. Hvis du vil op i superligaen så alier dig med andre fagfolk som kan programmere en velfungerende og flot hjemmeside og en fotograf som tager billeder der gør kunden nysgerrig for at se mere.
Op med humøret Maya. Du er i stor konkurrence på børnetøjsmarkedet med andre mødre, så du skal ”bare” brænde bedre/anderledes igennem end alle de andre.
Ulrik M. Eriksen
Fotograf