Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktbilleder - hvad skal det koste?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maya,

 

3000 er bestemt en billig pris. Som med alt andet hænger pris og kvalitet sammen. Og som med alt andet, kan du være heldig at finde et scoop til en billig penge ligesom du kan være uheldig at betale dyrt for noget snask.

Men at tro at det at tage et billede *klik* og så er den hjemme, er meget forkert. Der er en masse faktorer der spiller ind, for om oplevelsen af billedet er god - der er allerede et par fotografer her, der nævner lidt om teknik som jeg kun kan være enig i.

Noget af det værste du kan komme ud for, i en webshop, er billeder der bærer tydeligt præg af manglende professionalisme og indsigt i fotografering. Her tænker jeg især at billederne typisk ikke er konsekvente. Der er ikke styr på farve balancer, ensartede lyssætninger, størrelses- og perspektivforhold i billedet osv. Det skinner især tydeligt igennem på en webshop, hvor du jo gerne får præsenteret 20 billeder én side, der alle viser billeder af produkter fra samme kategori. Hvis de billeder alle differentierer i lysstyrke, farven på baggrunden, lyssætning, mærkelige skygger o.lign. så virker det bare ikke særligt indbydende. Fotograf eller ej, så får den slags mig til at klikke videre til en anden forhandler lige med det samme.

 

Du kan godt gøre det selv - men du kommer til at vælge - enten kommer du til at bruge oceaner af tid på det, tid som du kunne bruge på andre ting i din forretning, eller også får du et dårligt resultat. Med øvelse og investering i det rette udstyr, kan du sagtens blive rigtig dygtig - men det kræver mere end blot at gøre det 100 gange i træk. Hvis ikke din interesse ligger for at fotografere og du har lysten til at investere en masse tid i det, bliver du aldrig en dygtig fotograf. Det gælder for alle fag.

 

Du kan sagtens være heldig at finde en fotograf der ikke lever af det, og derfor kan underbyde - og det er helt fint. Men pris hænger også sammen med service, og du skal være ret heldig for at finde een der kan levere konsistent og til tiden hver gang til den pris. 

Jeg tager nogen gange produktfoto opgaver ind, og kan en sjælden gang finde på at gøre det for 100,- eks. moms per produkt hvis det er helt simple webshop fotos. Men det er altså liiiiige under smertegrænsen, og er fra min side en investering for at vise en potentiel kunde den kvalitet der leveres og med understregning om at det kun er en introduktionspris. Ellers ligger den slags på typisk mellem 150-500,- eks. moms inklusive redigering alt efter hvilken type produkter og hvor mange der er tale om.

 

Mit råd til dig er: Hvis du p.t. får 30 billeder til 3.000,- og du ellers er tilfreds med kvaliteten af de billeder, og syntes de hjælper dit salg - så bliv endelig hos den fotograf du har nu. Du kan komme ud i en masse arbejde og / eller ærgelse hvis du forsøger selv :)

Hvis du derimod ikke syntes at kvaliteten lever op til dine krav bør du kigge dig om, efter en anden fotograf - men du skal ikke regne med du finder det meget billigere.

Rune Espensen - Freelance Fotograf / Nordsjælland

Pika Foto- & Medieservice - www.pika.dk

Fra Ballerup
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre man er en rigtig dygtig importør og sagtens kan klare udgifterne med kun at lave det, ja så vil jeg mene, at man skal finde på noget andet før ens private konto går i så meget minus at man ikke kan overskue konsekvenserne. Det er (for det meste) ikke nogen guldgruppe at være ny iværksætter. Men hvis man er villig til at sætte sig ind i flere store computerprogrammer ved siden af sin hovedbeskæftigelse som importør så tager jeg hatten af. Men det kræver en kæmpe indsats, også på familiefronten.

 

Hvis alt ting er så let, hvorfor findes der så revisorer, webdesignere og fotografer? Allan Hansen og Rune Espensen har en god pointe. Man får jo nogle grundlæggende færdigheder på en uddannelse som er svære at lære sig selv, og den viden koster.

 

Så mit budskab er bare: Hvis du vil sælge dårligt til middelmådigt så prøv selv. Hvis du vil op i superligaen så alier dig med andre fagfolk som kan programmere en velfungerende og flot hjemmeside og en fotograf som tager billeder der gør kunden nysgerrig for at se mere.

 

Op med humøret Maya. Du er i stor konkurrence på børnetøjsmarkedet med andre mødre, så du skal ”bare” brænde bedre/anderledes igennem end alle de andre.

 

Med venlig hilsen

 

Ulrik M. Eriksen

Fotograf

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er nogen herinde som kender en seriøs fotograf, som kan tage billeder af 30 produkter til 3000 kr., så send gerne kontaktoplysningerne til mig. Jeg vil meget gerne møde en sådan person.

Jeg har prøvet at sætte nogle simple tal ind i et regneark (se dem nedenfor). Jeg håber at Amino kan vise dem uden at der går alt for meget galt med de tal jeg har kopieret ind.

Jeg antager at fotografen skal have 450 kr. i timen, hvilket nok ikke er skudt helt ved siden af. Dernæst skal der sættes penge af til vedligeholdelse af studio, husleje, fotoudstyr, computer, software, mv. Det sætter jeg til 250 kr. i timen, som er et løst gæt. Det kan sagtens være meget højere.

Fotografen skal altså fakturere 700 kr. i timen ekskl. moms.

Lad os antage, at det tager ca. 20 min. pr. produkt at tage foto og redigere det eftergølgende. Så kan fotografen tage billeder af 3 produkter i timen. Det tager altså ca. 10 timer at håndtere en ordre på 30 billeder.

Det giver i alt 7000 kr. ekskl. moms, og 8750 kr. inkl. moms. Meget billigere kan en professionel fotograf nok ikke gøre det.

løn pr. time 450 kr
drift af studio, udstyr, mv. 250 kr
Total omkostning pr. time 700 kr
Redigering minutter pr. billede 20 min
antal billeder pr. time 3 stk.
antal billeder i alt 30 stk.
Total produktionstid 10 timer
Pris 7000 kr.
Pris inkl. Moms 8750 kr.

Fra Hillerød
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Fra  Pika Foto- & Medieservice Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit regnskab er ikke helt ved siden af Martin, men det kommer meget an på hvilken type produkter/billeder der er tale om.

 

De 3 billeder du vurderer, per time, er et godt gennemsnit. Skal du lave det lækre Cola Zero billede til en 3'x7' poster går der en del mere tid med det ene billede, hvorimod skal du lave en serie ens produkt billeder til en webshop, kan du lave en del flere, da du sætter lys korrekt ved første shot og holder post-arbejdet nede til et minimum (dvs. lav dit arbejde ordentligt første gang).

 

Men ja, det koster at få et godt stykke arbejde udført.

Rune Espensen - Freelance Fotograf / Nordsjælland

Pika Foto- & Medieservice - www.pika.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jeg er også enig - det er absolut et realistisk regnskab. Det er måske endda en anelse til den lave side, når vi taler om forskellige produkter i en serie, eller hvis der er flere produkter pr. billede.

For små simple og ens produkter uden at for mange skindende glas- og metal-dele kan det godt lade sig gøre at komme længere ned i tid. Det kræver at der kan køres med samme lys-opsætning til alle billeder (dette er ofte tilfældet ved produkt-serier). Og som Rune skriver: det kræver, at man laver sit forarbede (læs: lysopsætning) ordentligt, så der er minimal efterbehandling.

Som jeg skrev tidligere i denne tråd ville jeg ikke have en jordisk chance for at leve af at tage produktbilleder med de 300 kr. i timen, som jeg fakturerer. Jeg skulle op på minimum det dobbelte, men man kan jo ikke forvente at starte i superligaen Smile

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle de brugbare svar. Jeg ville rigtig gerne lære det selv, men som altid er tiden en knap faktor.

I kan måske sige mig om billederne er top klasse eller bare klasse så jeg ved om det er pengene værd en anden gang. Det er mærket Hjorth Cph der er taget billeder af:

http://www.lauraamalie.dk/Produktmenu/M%C3%86RKER/H.J.O.R.T.H+CPH.html 

Bemærk dog at jeg får dem i højere pixel en af de nærmeste dage.

Maya

www.lauraamalie.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maya,

Jeg må desværre sige, at jeg ikke er særlig imponeret. Det virker som om der er brugt lidt for fladt lys, og så mangler der efterbehandling/justering for at få mere liv i billederne. De bør selvfølgelig også fritlægges til helt hvid baggrund - det andet ser sjusket ud.

Prøv at tage et kig på Esprit's babytøj (www.esprit.dk -> kids -> baby). De har nogle flotte produktbilleder af børnetøj.

Nu er det generelt svært at få rigtig meget spræl i produktbilleder af børnetøj, da det ofte er meget blødt stof med afdæmpede farver.

Jeg var lige inde på Hjort's hjemmeside. De skulle tage sig sammen og få nogle ordentlige produktbilleder opSmile

I øvrigt bør det være producenten, der stiller produktbilleder til rådighed og ikke dig som webshop ejer, der skal sørge for det.

Jeg sender dig lige en privat besked i aften, når der er blevet ro i hytten.

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig i det med at leverandøren bør tage billederne. Jeg har også tænkt mig at presse dem lidt Wink

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig i det med at leverandøren bør tage billederne. Jeg har også tænkt mig at presse dem lidt Wink

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en produktfotograf skal bruge 20 min pr. Billede, på redigering, så har en kunde spildt sine penge godt og grundigt.

En kategori simpel fritlægning med billedbehandling kan klares for 20. kr. i østen, så hvis en fotograf skal bruge 20 minutter på en alm billedbehandling, så køre han sin egen forretning ned, redigeringen skulle gerne være færdigbehandlet gennem kameraet, ellers er pengene spildte. Det er jo derfor en kunde betaler 450 kr. pr . time fordi han jo kan trylle med sit kamera.

Hvis fotografen efterfølgende skal bruge så lang tid på efterbehandling, så kan en amatør jo lige så godt tag billederne selv, og sende dem til Asien for at får dem toptunet og gjort flotte.

Nu skal det ikke være en kritik af produktfotografer, da jeg selv syntes mange produkter fortjener et rigtig godt udgangspunkt for præsentation, men det lyder som om, det eneste der er den rigtige vej er brugen af en produktfotograf og prisen for det netop gør, at mange selv tager fotos af deres produkter.

Jeg så gerne en opstilling af tilbud, hvor fotografen giver sin vurdering hvilken produkter der kan være en fordel at have med som ”udstilling vare” og hvilken produkter der kan bære at blive taget som point and shoot.

En rutineret produktfotograf kan vel tage 25 billeder i time som point and short og udvælge hvilken produkter som skal have ”kæle” behandling.

Det jeg læser her, er at der er potentiale til et parallelt markedet, hvor naboen med et semiprof kamera, tilbyder sig til langt under halv pris, sender billederne til østen til færdigbehandling og markedet er erobrer udefra, da der kun er kunderne til at betale for de vare der handles i shoppen.

Vi ser en mere og mere hvordan producenterne begynder at have ”kæle” vare som udstillings billeder og hvor resten så er point and shoot. Som skal have fritlægning og billedbehandling. Derfor tror jeg produktfotografer skal sadle lidt om og tilbyde nogle flere varianten af ”service” valg.

Mvh
Juul

 

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)