Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing med opståede produktfejl

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

En virksomhedskunde har en leasing-aftale med et større leasing firma på edbudstyr. Nu er en computer gået i stykker og skal skiftes ud.

Produktet har 1 års producentgaranti, den er udløbet.

Produkterne er leveret 22/12 2008.

Produktfejlen er ikke "pludselig opstået af udefrakommende årsager" og er derfor ikke dækket af leasingaftalens forsikring.

Nu mener leasingselskabet så, at det er min opgave at levere en erstatning for det defekte produkt, og at eventuelle tvister må være mellem leasingtager og leverandør - de vasker med andre ord deres hænder i den sag.

Kan det virkelig være rigtigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:14

Hej

Det er vist en opgave for en jurist.

Men som du beskriver det her, skal den defekte computer erstattes over for leasingselskabet, hvad der skal ske med den defekte er så spørgsmålet.

Hilsen

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 18:13

Hej Morten.

Jeg er næsten sikker på at du kan finde svaret i de betingelser der er fulgt med leasingaftalen og som du sikkert har skrevbet under på at du har læst. Der er som regel tillæg på et par sider med meget småt skrevet tekst hvori den slags plejer at være præciseret. hvis ikke du kan finde det deri, vil jeg mene at du skal spørge en jurist.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02

Anders Mikkelsen, Nr1:

Der er som regel tillæg på et par sider med meget småt skrevet tekst hvori den slags plejer at være præciseret......

Hej Anders

Hvad mener du? Jeg troede det var ulovligt!

Hilsen

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 09:14

Betingelserne siger bl.a.  (i afskrift, for pdf-filen er låst for klippe/klistre!!!):

"Kunden må ikke foretage dispositioner hvorved udlejers ejendomsret til lejeobjektet bringes i fare" - leasingfirmaet er altså ejer af produktet

"Kunden har pligt til at passe og vedligeholde lejeobjektet, således at det ikke gennemgår en forandring, der ikke skyldes normal slitage. Kunden betaler alle omkostninger, der er forbundet med lejeobjektets anvendelse og vedligeholdelse.

Kunden har pligt til på opfordring af udlejer at indgå og under lejeperiode opretholde en serviceaftale vedrørende lejeobjektet og betale for omkostningerne hermed"

Der er ikke fra udlejers side kommet opfordring om en serviceaftale.

"Udlejer tegner de forsikringer vedrørende produktet, som udlejer finder fornødne. Udlejer er berettiget til at opkræve kunden en afgift for den af udlejer tegnede forsikring"

Der ER tegnet en forsikring, men forsikringsselskabet mener ikke at den opståede fejl falder herind under. Og det er UDLEJER, der har vurderet og valgt  forsikringens indhold og dækning.

"Indgår der i aftalen service eller andre tjenester har udljere overtaget samtlige rettigheder til disse af leverandøren. Kunden skal derfor erlægge betaling for udført service og andre tjenester til udlejer. Leverandøren har dog uanset dette samtlige pligter overfor kunden"

Det er nok den jeg er mest bekymret for. Spørgsmålet er, hvad "samtlige pligter"  idette tilfælde kan indeholde. Vel ikke mere end de almindeligt gælden forpligtelser i forhold til købeloven.

Under alle omstændigheder er både jeg og lejer blevet meget klogere på indholdet af en leasingaftalen af denne slags. Det er udelukkende en finasieringsform, der er væsentligt dyrere end at låne i banken!

Og den erfaring vil jeg da hellere end gerne give videre til andre inden de træffer en beslutning i den retning.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)