Hej Amino Lige et hurtigt kort spørgsmål. Har en kunde der har fået et par tilbud, men de er ikke rigtig tilfredse med prisen eller behøver denne billigere - derfor er de bgyndt og spørge på 3-4 forskellige løsninger, hvis man nu undlader X eller tilføjer Y, for at se hvordan de rammer deres prispunkt bedst muligt. Det der er min udfordring er at dette drejer sig om et stort samlet koncept, dvs. det er ikke blot en enkelt vare - der er tale om mere komplekse udregninger, hvor priser varierer hele tiden på baggrund af antal og tillægsydelser, og det tager mig kiste lang tid hver gang der skal ændres i dette. Derfor er mit spørgsmål, kan man på et tidspunkt gå ind og sige at man nu tager betaling for tidsforbruget ved tilbudsgivning? Håber og høre fra jer.
|
Bendtsen:Derfor er mit spørgsmål, kan man på et tidspunkt gå ind og sige at man nu tager betaling for tidsforbruget ved tilbudsgivning?
Lad os vende problemstillingende lidt om :
Hvordan ville du have det med at dit lokale supermarked tog entré?
Hvis du skulle betale for at gå ind og kigge på ny bil hos bilforhandleren?
Hvis du skulle betale for at kigge på møbler i bolighuset?
Det jeg vil frem til er at man ikke kan tillade sig at tage penge for at give kunden et tilbud, hvis det er for dyrt / bøvlet / træls at give en kunde et tilbud, står det dig jo frit for at lade være med at handle med kunden.
Det er skam tilladt at undlade at tilbyde at løse opgaven.
Den tid du bruger på at skrive tilbud skal jo blot lægges til i dine generelle priser, så du holder din avance.
Hvis du skal til at hjælpe kunden med at designe en større løsning er det naturligvis helt i orden at aftale at det arbejde foregår til timepris. Men det skal selvfølgelig være aftalt INDEN i starter med at lave det i så fald.
En leverendør der sender et tilbud sammen med en faktura for udarbejdelsen af dette lever næppe længe i markedet.