Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan man tage betaling for tilbuds givning?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Lige et hurtigt kort spørgsmål.

Har en kunde der har fået et par tilbud, men de er ikke rigtig tilfredse med prisen eller behøver denne billigere - derfor er de bgyndt og spørge på 3-4 forskellige løsninger, hvis man nu undlader X eller tilføjer Y, for at se hvordan de rammer deres prispunkt bedst muligt.

Det der er min udfordring er at dette drejer sig om et stort samlet koncept, dvs. det er ikke blot en enkelt vare - der er tale om mere komplekse udregninger, hvor priser varierer hele tiden på baggrund af antal og tillægsydelser, og det tager mig kiste lang tid hver gang der skal ændres i dette.

Derfor er mit spørgsmål, kan man på et tidspunkt gå ind og sige at man nu tager betaling for tidsforbruget ved tilbudsgivning?

Håber og høre fra jer.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Bendtsen:

Derfor er mit spørgsmål, kan man på et tidspunkt gå ind og sige at man nu tager betaling for tidsforbruget ved tilbudsgivning?

Lad os vende problemstillingende lidt om :

Hvordan ville du have det med at dit lokale supermarked tog entré?

Hvis du skulle betale for at gå ind og kigge på ny bil hos bilforhandleren?

Hvis du skulle betale for at kigge på møbler i bolighuset?

Det jeg vil frem til er at man ikke kan tillade sig at tage penge for at give kunden et tilbud, hvis det er for dyrt / bøvlet / træls at give en kunde et tilbud, står det dig jo frit for at lade være med at handle med kunden.

Det er skam tilladt at undlade at tilbyde at løse opgaven.

Den tid du bruger på at skrive tilbud skal jo blot lægges til i dine generelle priser, så du holder din avance.

Hvis du skal til at hjælpe kunden med at designe en større løsning er det naturligvis helt i orden at aftale at det arbejde foregår til timepris. Men det skal selvfølgelig være aftalt INDEN i starter med at lave det i så fald.

En leverendør der sender et tilbud sammen med en faktura for udarbejdelsen af dette lever næppe længe i markedet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 09:13

Bendtsen,

Du skriver ikke hvilken branche/vare, men spørg om deres budget i stedet og sammensæt så efter det.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:14

Hej Bendtsen

Jeg mener du er nødt til at se på hvad der er tradition for i din branche. Hvis der er tradition for at man frit udregner i din branche, så mener jeg du skræmmer kunder væk, hvis du differentierer dig på dette punkt.

Der skal selvfølgelig være en sammenhæng mellem tidsforbrug og mulig salgspris/avance. Man skal ikke sidde og kalkulere i flere dage for at kunne tjene 500 kr, så skal man nok overveje at sige nej tak til kunden eller dække udgiften ind under en betalingspligtig tillægsydelse.

Jeg blev selv meget irriteret da jeg skulle have repareret et fjernsyn og blev mødt med kravet om en betaling af 600 kr for at give et tilbud på reparationen. Jeg fandt et andet sted og fik det repareret for 450 kr.

Jeg har arbejdet mange år i byggebranchen og her sidder man mange dage og udregner tilbud, som ofte ikke bliver til noget, og det er ganske gratis for dem, som spørger efter tilbud.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:21

Bendtsen:

Selvfølgelig kan man det, men det afhænger af den givne situation, og hvad der er aftalt osv. Men det er da et punkt hvor der skal trædes meget varsomt. Du risikerer jo at kunden går et andet sted hen.

Jeg har brugt det i situationer, hvor kunder har forespurgt på >meget< dyre og komplekse løsninger. Der har jeg i første tilbud skrevet noget i stil med:

Rettelser til ovenstående tilbud, som kræver store ændringer osv. bla. bla. bla. vil blive faktureret med kr. XXX pr. påbegyndt time.

Jeg har en enkelt gang sent en faktura til en kunde. Det viste sig at denne skulle bruge mit tilbud, til at presse prisen hos en anden leverandør, så der var den fin nok. I andre situationer, der har jeg f.eks. efterfølgende aftalt en mindre rabatsats end der først var lagt op til...

Men det er et område, hvor man er ude på tynd is. Jeg ville nok ikke gøre det til helt nye kunder, kun ved kunder jeg kender godt og ved at der typisk skal laves en del ændringer, før de er tilfredse med tilbuddet.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 09:33

Hej Bendtsen

Du bliver nødt til adskille selve tilbuds delen og projekt oplægget.

Tilbuds delen skal være noget hvor du kan overordnet beskrive havde de får, hvor lang tids estimat det tager hvad time prisen er ..

Projekt oplægget kan du sagtens tillade dig at tage penge for, da de oftest render ud til en der hersens indie programmør udbydere for at få et tilbud bagefter og efterlader dig med håret i postkassen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42

Hej

Det er lidt ligesom den branche, jeg arbejder indenfor (revision hvis du er i tvivl), hvor jeg netop har valgt at tilbyde de første 2 timers møde/rådgivning uden beregning, netop for at indikere, at "taxameteret" ikke er startet.

I forbindelse med al tilbudsgivning er det essentielt, at denne ikke koster noget for opgave udbyderen. Det er derfor ligeså vigtigt for en tilbudsgiver at kunne sige "Nej tak" til at afgive et tilbud.

Det må derfor også være nødvendigt at få en indikation fra udbyderen, hvor han er henne med krav og pris, så man ikke bare skal blive ved med tilrette sine tilbud.

Hilsen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 10:42

Bendtsen:

Hej Amino

Lige et hurtigt kort spørgsmål.

Har en kunde der har fået et par tilbud, men de er ikke rigtig tilfredse med prisen eller behøver denne billigere - derfor er de bgyndt og spørge på 3-4 forskellige løsninger, hvis man nu undlader X eller tilføjer Y, for at se hvordan de rammer deres prispunkt bedst muligt.

Det der er min udfordring er at dette drejer sig om et stort samlet koncept, dvs. det er ikke blot en enkelt vare - der er tale om mere komplekse udregninger, hvor priser varierer hele tiden på baggrund af antal og tillægsydelser, og det tager mig kiste lang tid hver gang der skal ændres i dette.

Håber og høre fra jer.

Nu vil jeg lige provokere dig lidt ;o)

Har du kastet terninger for at finde prisen på projektet? Du burde jo have givet ham et tilbud med tilhørende udspecificering og så er det vel ikke så svært at trække x eller y fra, vel? ;o)

Det er et stort koncept? Aha.....altså ca. 20 kvadratmeter?

Det tager kistelang tid?  Aha....altså omkring 34 år?

Nå, men spøg til side. Du skriver det på en måde, så man ikke aner hvad du snakker om imo. Skal der en foranalyse til, så er det ikke unormalt at tage penge for det, men har han beskrevet hvad han vil have, så er der nok ikke så mange der tager penge for det. Kort sagt, du må selv fornemme kunden i denne situation og så tage en beslutning ud fra det imo.

Hav en god dag ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 14:13

Hej Alle

Tak for jeres svar, det er fint nok i provokerer mv, og kommer med jeres synspunkter - det var ligesom det jeg søgte - jeg kan af gode grunde ikke gå for meget i detaljer, men jeg vil dog prøve og gå lidt mere i detaljer - så i måske har en bedre baggrund for at vurderer den pågældende problemstilling.

Kunden køber nok 75 forskellige varenumrer af os, som vi i dag allerede leverer til dem i gaveæsker.

Så spørger kunden først på et koncept 1, hvor de gerne vil lave om på gaveæske konstruktioner, foldere mv. Vi giver tilbud mv. og starter hele maskineriet med og få alle vores samarbejdspartnere til at give os tilbud på flere forskellige løsninger samt antal.

Da vi kommer tilbage med tilbud på koncept 1, siger kunden nej tak ellers tak, det er for dyrt - og har imellemtiden også arbejdet med koncept 2.

Vi starter forfra, og laver tilbud mv. på koncept 2.

Det skal siges at vi flere gange har oplyst kunden om et estimat fra day one begge gange, så kunden vidste reelt godt at både koncept 1 og 2 ville være dyrere end deres eksisterende løsning.

Nu er jeg så blevet bedt om at lave oplæg på koncept 3, hmmmm - og det er så her jeg begynder og tænke, hvordan jeg lige vinkler denne - man kan sige at vi allerede sælger produktet til kunden, så for os er der ikke mersalg eller højere priser generelt i sigte, omvendt bruger vi selv mange timer hver gang, samt vi bruger vores goodwill hos vores samarbejdspartnere igen og igen.

Hvad nu hvis de kommer og spørger om koncept 4???

Håber det giver mere mening nu, og jeg vil skynde mig og sige at vi normalt som en selvfølge laver tilbud med glæde gratis, men dette er meget mere kompleks, og tager rigtig lang tid, hvor vi så har det mindre tid til at sælge til andre kunder, dog vil vi som altid gerne fremstå som en virksomhed med høj service.

Va siger i? :)

Da

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 14:52

Hej Bendtsen,

Jeg har 2 forslag til dig: Foranalyse og Closing Deal.

Foranalyse
Kald tilbudsprocessen for foranalyse og deltag og bidrag i processen med at finde det rigtige produkt for kunden. Hopper kunden fra, kan du fakturere din tid. Det er klart, at det skal være aftalt på forhånd, og at dit bidrag skal generere værdi for kunden.

Closing Deal
Det du oplever gider man kun at stå model til én gang. Næste gang laver man en såkaldt closing deal, dvs. en aftale, hvor du committer kunden til struktureret proces, som - når processen er gennemført - resulterer i en ordre.

Dbh. Aleksander

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)