Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andre kopierer mine varetekster...hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har en udfordig med at flere webshops kopierer de varetekster, som jeg bruger oceaner af tid på at forfatte og sætte sammen for at have unikke varebeskrivelser i forhold til søgemaskineoptimering og for at guide folk på bedste vis. Hvad gør jeg bedst for at få dem til at slette mine tekster fra deres webshop, hvordan er mine rettigheder og hvordan garderer jeg mig i forhold til fremtiden?

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:03

Jeg ville indsamle dokumentation fra de steder hvor du med sikkerhed kan se, at det er dine tekster - også ville jeg enten kontakte en god advokat, eller simpelthen blot sende dem en regning på xx.xxx kr. for uretmæssig brug af tekster.

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 22:08

Det er specielt to forskellige webshops der kopierer mig, og der er ingen tvivl, da det er ordret og med tegnsætninger mv som mine tekster. Jeg har nemlig ikke tget udgangspunkt i de tekster som leverandøren stiller til rådighed, men købt produktet hjem og lavet helt mine egne varebeskrivelser for at skille mig ud fra de andre og undgå dublicate content...

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:10

Du må hellere tage printscreens af deres websider, så du har dokumentationen liggende - så er dit på det rene :)

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 22:26

Hej Jesper,

Dine tekster er omfattet af ophavsretsloven, og bare fordi de er lagt ud på nettet, så er det altså ikke tilladt at kopiere dem uden din godkendelse. Der hersker en udbredt misforståelse om, at alt hvad man finder på nettet må man frit bruge. Det kan sagtens være, at de to webshops ikke direkte handler i ond tro, men blot er uvidende om reglerne - det er desværre set masser af gange.

Indenfor foto-verdenen takseres uretsmæssig brug typisk til 3 gange prisen for billedet eller for at få lavet et tilsvarende billede. Og det er for den brug, som allerede har fundet sted. Det er altså ikke nok at "forbryderen" blot fjerner billet fra sin webshop - erstatningskravet kan stadig gøres gældende. Typisk fremsendes en regning første henvendelse. Der har været adskillige tråde på Amino med regninger på 6000-9000 kr. pr. billede.

Sørg for at få dokumentation i form af screendumps (som allerede anført). Find dernæst ud af, hvad du vil kræve i erstatning. Personligt ville jeg kontakte en tekstforfatter og få et bud på, hvad det koster. Vedkommende kan sikkert også oplyse om praksis ved misbrug. Der er adskillige aktive tekstforfattere her på Amino. Så er det "bare" at forfatte et brev og en faktura.

Den normale reaktion (igen indenfor foto) er, at tingene bliver fjernet, og så tror webshoppens ejer, at det ikke længere er nødvendigt at betale erstatning. Der hersker også en udbredt misforståelse, at den forurettede skal kunne påvise tab ved den uretsmæssige anvendelse for at kunne kræve erstatning. Dette er heller ikke korrekt.

Vær rar at lade os høre, hvad der sker. Det er utrolig lærerigt og nok også præventivt....

Med venlig hilsen

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)