Vi har fået tilbudt et rigtig godt lejemål - og er samtidig ved at vokse ud af vores nuværende lager og kontor.
Nu finder jeg så lejekontrakten frem for at se hvor lang opsigelse der er. Der er 6 måneders opsigelse hvilket er fint. MEN - så læser jeg også at lejemålet er uopsigeligt indtil 01.01.2013.
Betyder det at jeg er stavnsbundet til dette lejemål til denne dato?
Hvis dit nuværende lejemål er rimeligt nemt at genudleje, burde det være muligt at købe sig fri i en dialog med udlejer.
Du kan evt. tilbyde udlejer at finde en ny lejer, så har du selv styr på processen.
En anden mulighed er måske at lave en fremleje på lejemålet indtil kontrakten kan opsiges traditionelt. Men du skal nærlæse kontrakten og se om du har en fremlejeret, ellers kan du måske får denne ret, men udlejer skal acceptere.
I bund og grund binder kontrakten, men ovenstående er de muligheder der anvendes normalt mellem seriøse udlejere og lejere.
Ja, jeg har været opmærksom på det dengang - men åbenbart ikke nok... Det virkede så gigantisk for os for et par år siden - men vi er vokset en del hurtigere end forventet - og nu fanger bordet så - øv...
Jeg må se om jeg kan tale mig frem til et fornuftig aftale - men tror ikke lige det bliver så nemt.
Hvis nogen ved om der er særlige regler om 6 og 12 mdr må de gerne give lyd.
Erhvervslejeloven blev ændret i 2000 således at der blev aftalefrihed, og derfor er der vide rammer for aftaler, herunder binding eller uopsigelighed i en årrække.
Hvis der ikke er aftalt noget specielt der taler imod fremleje er det erhvervslejelovens §55 der er gældende, og her må du fremleje på samme vilkår du selv lejer, og udlejer skal have vægtige grunde for at nægte dette.