Hej Amino Folk! Efter utallige besøg her på siden fik jeg endelig selv taget mig sammen til at oprette en profil og den skal nu bruges! En kammerat og jeg har de sidste 4 års tid gået med tanker omkring at åbne noget inden festbranchen, enten i form af en mindre bar eller en natklub. Endnu er vi kun 21 år, så det er ikke noget vi skal i gang med nu, eller om et par måneder, men vi vil allerede nu til at søge oplysninger, information og evt. kontakter til senere brug og håber nogle kan være behjælpelige. Ingen af os har nogen yderligere erfaring indenfor branchen, andet end som bartendere, men har begge taget Hhx så vi kender en smule til forretning og handel. Med det siger jeg ikke at vi er hardcore buisness hajer, for der er selvfølgelig meget mere i det end bare det man har lært på handelsskolen, men vi kender begge lidt til markedsføring, erhvervsøkonomi og afsætning og det synes vi er et meget godt grundlag at starte fra. Som en start er vi klar over at vi skal udarbejde en masse analyser omkring markedet, målgruppen, lokalmiljøet og ikke mindst uddybe vores ide i en beskrivende forretningsplan. Et budget er selvfølgelig også vigtigt for at se om vores ide og koncept overhoved holder vand, og det er så her vi går lidt på grund og ikke rigtig kommer videre... Hvilke regler er der omkring bevillinger for åbningstider og alkohol? Hvad koster det at starte? (Vi har udarbejdet et budget som vi mener er meget realistisk, men beløbet virker bare ikke realistisk, så her ønskes gerne lidt hjælp) Hvad ligger lønningerne på? Er der nogle regler om hvilke lokaler man må bruge, hvis man starter sit sted helt fra bunden? Hvordan tager man lån? og hvad kræver dette? Det var bare en par af de ting vi går og undrer os over og vi håber på at nogle kan hjælpe os:) På Forhånd Tak. Rasmus&Andreas
|
Hejsa
Jeg er ikke indenfor jeres branche, men hotel og restauration.
Først og fremmest vil jeg sige til jer at i skal sørger for at holde jeres omkostninger nede fra starten. Det sig måske sig selv, men omkostninger er mange ting, og i min verden er det først og fremmeste jeres lønomkostninger. Tilslut jer ikke en overenskomst men meld jer ind i en arbejdsskiverforeninge, dog uden overenskomsten. Det kan virkelig skabe unødvendig problemer. Ikke fordi i skal behandle jeres ansatte dårligt eller ikke følge reglerne, men det giver jer mindre problemer i forbindelse med mange ting. Ups måske bliver jeg meget upopulær ved at skrive dette, men det er nu engang min holdning, selvom jeg selv har skrevet overnskomst.
Yderliger skal i huske at uanset forretningsplaner og fine analyser, kommer det ikke af sig selv. I skal selv knokle og arbejde mange timer, og det skal i være villige til at gøre. Sørg også for at jeres familier/kærester er med på at de ikke lige kommer i første række et stykke tid.
I har selv erfaringe som bartender, derfor ved i også hvor der kan snydes og hvor man skal være ekstra opmærksomme, brug jeres erfaring og sæt arbejdsgangen derefter. Jeg mener også det er en god ting for jer, den dag i skal ud i en bank og låne penge.
Når i skal fremlægge jeres projekt i en bank husk: I skal selv tror 100 % på det og virkelig udstråle det. Tal som jeg mener er vigtige er løn% og bruttoavancen. Arbejde med de tal og husk i kan selv påvirke det meget. Endelig vil det kun klar være det bedste hvis i på forhånd ingen lån har ren privat og at i bruger tiden inde i vil igang med projektet, til at spar op så i viser banken at det her er noget i gerne vil og tror på. Gerne 30 %.
Åbningstider: jeg mener det er jeres kommune i skal snakke med, eller den kommune i vil starte forretning i.
Bevillinger mm det vil jeg lige vende tilbage med.
Håber i kan bruge mine råd til noget og at i kommer igang med projektet.