Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

C5, hjælp til åbningsbalance

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har for nyligt skiftet regnskabsprogram til C5 (fra SummaSummarum), og føler jeg har ret godt styr på det efter at have læst noget litteratur omkring det.

Jeg har dog et problem. I det materiale jeg har læst, er det ufattelig dårligt beskrevet hvordan det anbefales at overføre resultatet fra sidste år. Jeg har oprettet 2009 og 2010 i C5, spærret alle perioder i 2009 undtagen december måned. Så laver jeg en postering i kassekladden d. 31/12-09, hvor jeg debiterer Bank men hvad skal jeg kreditere? Er det kontoen "Kapital primo" (jeg bruger en standard kontoplan: konsulent)?

Et andet problem er, at jeg skal have overført nogle ubetalte fakturaer. Kan I forklare mig hvordan jeg gør dette? Jeg har oprettet debitorerne i C5, så det burde være klar.

Vil være meget taknemmelig for al hjælp. Tak!

Med venlig hilsen

Tommy Holm Jakobsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 18:58

Tommy Jakobsen:

Hej Aminoer

Jeg har for nyligt skiftet regnskabsprogram til C5 (fra SummaSummarum), og føler jeg har ret godt styr på det efter at have læst noget litteratur omkring det.

Jeg har dog et problem. I det materiale jeg har læst, er det ufattelig dårligt beskrevet hvordan det anbefales at overføre resultatet fra sidste år. Jeg har oprettet 2009 og 2010 i C5, spærret alle perioder i 2009 undtagen december måned. Så laver jeg en postering i kassekladden d. 31/12-09, hvor jeg debiterer Bank men hvad skal jeg kreditere? Er det kontoen "Kapital primo" (jeg bruger en standard kontoplan: konsulent)?

Et andet problem er, at jeg skal have overført nogle ubetalte fakturaer. Kan I forklare mig hvordan jeg gør dette? Jeg har oprettet debitorerne i C5, så det burde være klar.

Vil være meget taknemmelig for al hjælp. Tak!

Med venlig hilsen

Tommy Holm Jakobsen

Hej Tommy

Jeg tror det meste af det du sprøger om at regnskabsteknisk. 

Jeg vil mene at de fleste revisorer vil anbefale dig at starte med en afstemt balance fra dit tidligere system. Denne åbningsbalance bogføres pr. 31/12 efterfulgt af "dan primoposter" i C5'en.
Skulle du efterfølgende  opdage ændinger, så kan de igen bogføres pr. 31/12 og derefter kan der ligeledes igen dannes nye primoposter - så ungår du dato spring i dine bilag og du ved at alt stemmer pr 1/1.

En afstemt balance giver ikke så mange mulighed for fejl herunder egenkabitales regulering af resultat m.v. Det lyder lidt som om du er ude i noget som kræver lidt regnskabshjælp fra en kyndig person og mon ikke du kan finde lidt hjælp blandt dem som er her på Amino.

Med hensyn til registreringen af tidligere fakturaer er dette ikke noget problem, hvis du har lagt din åbningsbalance korrekt ind og sat dine debitorgrupper korrekt.

Du vælger bare type D i kladden, vælger debitor, posteringstypen faktura, dato (fakturadato) samt fakturanummer. I modkonto vælger du din debitorsamle konto i balancen (samme som debitorgruppen er sat til) Dette vil give en post på debitoren (fakturaen) samt både en debet og en kredit post på samlekontoen som udligner hinanden.

Denne metode kan anvendes til små mængder faktuarer ellers vil jeg nok vælge at få dem lagt ind i din åbningsbalance :-)

Håber det gav mening fra en gammel C5 koder som ikke stærk i regnskabskunsten finere nuancer :-)

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 19:36

Hej Tommy,

Hvis det var mig så ville jeg bogføre balancen ind pr. 31/12 og så danne primoposteringer som også anført ovenfor.

Med hensyn til de åbne debitor faktura ville jeg bogføre dem ind enkeltvis i forbindelse i forbindelse med bogføring af balancen. Det samme ville jeg gøre med kreditorerne. Så sku de være lige til at udligne i det nye år.

Hvis du har problemer med det, er du velkommen til at kontakte mig.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 19:44

Mange tak for jeres to svar.

Men når jeg indtaster åbningsbalancen i kassekladen (før jeg danner primo poster), hvilken konto ville I så kreditere?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:50

Tommy Jakobsen:

Mange tak for jeres to svar.

Men når jeg indtaster åbningsbalancen i kassekladen (før jeg danner primo poster), hvilken konto ville I så kreditere?

Den kommer du lige til at uddybe lidt evt. med et eksempel?

En balance har jo både en kredit og debet side, som sjovt nok er i balance...

/S

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 19:56

Når jeg indtaster sidste års resultat i kassekladden, så skal jeg have en konto samt en modkonto. Som modkonto bruger jeg 18200 (Bank), og så krediterer jeg konto. Men jeg er i tvivl om hvilken konto jeg skal kreditere.

I den kontoplan jeg bruger pt. (dette er et test regnskab jeg bruger indtil jeg har helt styr på c5), har jeg en konto der hedder "Kapital primo" (under Egenkapital). Ville det være mest korrekt at have kreditere denne?

Altså: kreditere kontoen "Kapital primo", debitere kontoen "Bank", bogfør kassekladden, og til sidst dan primoposteringer.

Er dette korrekt?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Skrevet kl. 20:02

Du skal bogføre alle posterne i balancen inklusiv resultatdelen. Det vil sige kreditere alle indtægterne og debitere alle udgifterne og debitere alle aktiverne og kreditere alle passiverne - så burde det hele give 0. Og når du så danner primoposteringer så "0" stiller systemmet selv resultatet og fører det over i balancen. Altså bogføre balancen ind som den ser ud pr. 31/12.

Men det kræver at du har styr på opsætningen af systemkonti mv?

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 20:14

Aha. Det var lidt mere kompliceret end jeg først havde troet. Jeg bliver nødt til lige at kigge nærmere på det og så vender jeg tilbage.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Skrevet kl. 20:22

Så slemt er det heller ikke. Husk det er kun summen af de enkelte konti du skal føre ind og ikke alle de enkelte posteringer. det eneste sted jeg vil anbefale at bogføre enkelte posteringer ind er ved de åbne debitorer og åbne kreditorer. Det vil gøre det lidt nemmere i det nye år. Alternativt kan du bogføre saldoen ind på en særskilt konto og så holde styr på denne saldo manuelt i det nye år. De skulle jo begge helst gå i nul relativt hurtigt og så bruge debitor og kreditor delen til de nye posteringer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Skrevet kl. 20:29

Jeg har lidt svært ved, at gennemskue præcis hvilke resultater det er jeg skal overføre til det nye år i C5. Det skal siges, at det primært er min revisor der har styret mit regnskab sidste år, hvilket jeg nu gerne vil gøre selv. Så min viden er lidt begrænset.

Jeg sidder og kigger på min resultatopgørelse i SummaSummarum for 2009. Er det alle disse resultater jeg skal overføre, eller er det kun dem under STATUS (aktiver og passiver)? Kender du evt. et sted på nettet hvor jeg kan læse mere om dette?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)