Jeg er ikke særlig skarp mht skat. (for ikke at sige komplet blank) Derfor håber jeg at der er nogle kyndige folk der kan hjælpe mig lidt på vej.
Hvis jeg i mit nystartede firma ønsker beholde hele alle penge i virksomheden ikke ønsker at hæve noget til mig selv privat i løbet af året, udover kørselsgodtgørelse, hvad skal jeg så gøre mht SKAT?
Jeg er ikke særlig skarp mht skat. (for ikke at sige komplet blank) Derfor håber jeg at der er nogle kyndige folk der kan hjælpe mig lidt på vej.
Hvis jeg i mit nystartede firma ønsker beholde hele alle penge i virksomheden ikke ønsker at hæve noget til mig selv privat i løbet af året, udover kørselsgodtgørelse, hvad skal jeg så gøre mht SKAT?
Pft
Rasmus
Du skal indberette hele overskudet af virksomheden, idet hævninger eller ej ikke har noget med virksomhedens overskud at gøre.
Herudover er der muligheder i form af Virksomhedsskatteordninge, hvor der betales en acontoskat på 25% af det opsparede overskud (den del af overskudet, du ikke har hævet), men kan som oftest først betale sig, hvis din personlige indkomst overtiger grænsen for topskat eller der er store renteudgifter i virksomheden.
Endvidere Kapitalafkastordningen hvis der er en stor formue i virksomheden, hvorved der kan "flyttes" indkomst fra personlig indkomst til laveres beskatning som kapitalindkomst.
Men hvad med de penge som jeg har skudt ind i virksomheden, kan jeg få fradrag for dem??
Og hvis jeg ikke indbetaler løbende til skat så får jeg et smæk på skatten af de 100.000 som jeg har i overskud - svarende til ca. 50.000 eller hvad??, jeg rammer ikke topskattegrænsen.
De penge, du har skudt ind i virksomheden har du allerede fået fradrag for i det omfang, pengene er blevet brugt til at afholde fradragsberettigede udgifter med. Hvis pengene er blevet brugt til f.eks. depositum, som ikke er en fradragsberettiget udgift, er der ikke noget yderligere at trække fra. (Man kan sige, at SKAT er ligeglad med, om du har finansieret dine aktiver ved selv at skyde penge ind eller ved at låne dem.)
Hvis du har et overskud i din virksomhed, som du ikke har betalt løbende B-skat af - ja, så står du til betaling ved kasse 1, når selvangivelsen afleveres. Ud over restksatten, skal du også betale renter.
Selv om det ikke er optimalt, så kan du udskyde skatten over 25% ved at anvende Virksomhedsskatteordningen.
Men med mindre du er inde i denne ordning, så må du påregne lidt ekstra omkostninger til en korrekt opgørelse af de opgørelser/konti, som skal bruges i Virksomhedsskatteordningen.
Har lige et sidste lille spg ang de penge jeg har skudt ind.
Kan jeg udbetale de indbetalte penge til mig selv i løbet af året uden at blive beskattet, pengene er brugt til køb af varelager, hvis det skulle have relevans??
Skal jeg registrere nogen steder ud over i min virksomheds regnskab hvad jeg har indskudt i virksomheden, evt på selvangivelsen ved årsafslutning??