Hej Alle, På trods af finansgrisen osv., er jeg i den heldige situation at jeg pr. 1/4 får min første medarbejder :) Inden jeg læser side op og side ned hos skat osv. om hvad jeg skal gøre mm. håbede jeg at der var nogle herinde der kunne hjælpe mig med at få styr på hvad jeg skal og ikke skal? Hvilke krav er der? (tænker på arbejdsforsikring mm.) Hvordan med pension, feriepenge osv? Hvordan udbetaler jeg lønnen - tænker mere ifht. skat osv. - skal jeg bruge et lønsystem eller lign? Hvis det er relevant, så er det en enkeltmandsvirksomhed. Og hvis der evt. er nogen der har nogle super links til information omkring alt dette modtages de også meget gerne :) Håber der er nogen som vil hjælpe en "rookie-chef" ;) |
Hej Kenneth
Langt det letteste for dig vil være at oprette dig selv som arbejdsgiver i danløn og din medarbejder som lønmodtager, så kører alt omkring feriepenge, ATP, AUD osv. helt af sig selv. Du bliver guidet igennem alle de oplysninger du skal afgive til systemet. Og beløbe trækkes aut. på din bankkonto til den rette tid.
Du kan også anvende f.eks. multi-Data/Dataløn men det er et lidt tungere system.
Du kan hos Danløn køre en fiktiv oprettelse så du kan se hvordan det fungerer inden du beslutter dig.
Med hensyn til forsikringer skal du have en erhvervsansvarforsikring, hvis du ikke allerede har det.
derudover skal du (det er lovpligtigt) have en arbejdsskadesforsikring der dækker din medarb. hvis han/hun kommer til skade under arbejdet.
Derudover vil det både for dig selv og din ansatte være klogt at have tegnet en sygedagpenge forsikring.
Din virksomhed bør også have en løsøre forsikring som dækker brand, tyveri mm.
Hvis du sælger produkter bør du også overveje en produktansvars forsikring
hvis du rådgiver bør du overveje en professionel rådgivningsansvarsforsikring.
Har du spørgsmål hertil kan du ringe til mig eller maile på. Tlf. 20848737
eller am@Nr1-okonomikontoret.dk
hav en super god dag.
De bedste hilsner
Anders Mikkelsen
Nr1