Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min første medarbejder - hvad skal jeg gøre?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

På trods af finansgrisen osv., er jeg i den heldige situation at jeg pr. 1/4 får min første medarbejder :)

Inden jeg læser side op og side ned hos skat osv. om hvad jeg skal gøre mm. håbede jeg at der var nogle herinde der kunne hjælpe mig med at få styr på hvad jeg skal og ikke skal?

Hvilke krav er der? (tænker på arbejdsforsikring mm.)

Hvordan med pension, feriepenge osv?

Hvordan udbetaler jeg lønnen - tænker mere ifht. skat osv. - skal jeg bruge et lønsystem eller lign?

Hvis det er relevant, så er det en enkeltmandsvirksomhed. Og hvis der evt. er nogen der har nogle super links til information omkring alt dette modtages de også meget gerne :)

Håber der er nogen som vil hjælpe en "rookie-chef" ;)

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:03

Hej Kenneth

Langt det letteste for dig vil være at oprette dig selv som arbejdsgiver i danløn og din medarbejder som lønmodtager, så kører alt omkring feriepenge, ATP, AUD osv. helt af sig selv. Du bliver guidet igennem alle de oplysninger du skal afgive til systemet. Og beløbe trækkes aut. på din bankkonto til den rette tid.

Du kan også anvende f.eks. multi-Data/Dataløn men det er et lidt tungere system.

Du kan hos Danløn køre en fiktiv oprettelse så du kan se hvordan det fungerer inden du beslutter dig.

Med hensyn til forsikringer skal du have en erhvervsansvarforsikring, hvis du ikke allerede har det.

derudover skal du (det er lovpligtigt) have en arbejdsskadesforsikring der dækker din medarb. hvis han/hun kommer til skade under arbejdet.

Derudover vil det både for dig selv og din ansatte være klogt at have tegnet en sygedagpenge forsikring.

Din virksomhed bør også have en løsøre forsikring som dækker brand, tyveri mm.

Hvis du sælger produkter bør du også overveje en produktansvars forsikring

hvis du rådgiver bør du overveje en professionel rådgivningsansvarsforsikring.

Har du spørgsmål hertil kan du ringe til mig eller maile på. Tlf. 20848737

eller am@Nr1-okonomikontoret.dk

hav en super god dag.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:13

Gælder alle de forsikringskrav også for en virksomhed, der ansætter freelancere, som arbejder hjemme?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej........det er freelancerens eget ansvar.

Lige en bemærkning.....ATP kører ikke automatisk hos Danløn mere, idet ATP opkræver manualt.

/peter

Fra Skælskør
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:28

Tak for svar!

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Skrevet kl. 11:32

Hej

Til Peter: Det har du fuldkommen ret i. Vi er helt enige.Smile

Til Marianne.

hvis din freelancer sender en regning til dig på sit arbejde, skal der ikke tegnes arbejdsskadesforsikring.

hvis han/hun derimod er aflønnet med løn skal du tegfne en lovpligtig arbejdssladesforsikring.

For dit ejet vedkommende som virksomhedsejer, skal du tegne en erhvervsansvarsforsikring.

De andre forsikringer: Løsøre, Sygedagpengeforsikring, produktanasvar, Rådgivningsansvar er

op til dig. Jeg vil anbefale at du får en snak med enten en erhvervsassurandør fra et forsikringsselskab eller en forsikringsmægler, som kan rådgive dig om dit aktuelle behov.

Alternativt kan du også spørge mig, idet jeg har været forsikringsmægler i 15 år indtil år 2000

Hav en super dag.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 16:23

Mange tak for svarene indtil videre :)

Mht. forsikring, så er vi dækket ind på alt det "almindelige" dvs. Forsikring af lokaler og lager med brand,vand, tyveri osv. Dertil kommer retshjælp, løsøre, produktansvar og erhvervsansvar. Så der er vi rigeligt dækket ind.

Så kan forstå det "eneste" man skal have ifht. medarbejderen er den lovpligtige arbejdsskade forsikring. Så der ringer jeg jo bare til min assurandør og forhører mig :) ...

Hvad bruger man sygedagpenge forsikring til?

Mht. Lønnen så siger jeg tak for tippet ! Jeg vil prøve at tjekke Danløn ud :)

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 16:27

Men hvis vi lige leger at jeg har helt styr på lønnen inkl. feriepenge, atp osv osv., samt på forsikringerne.

Er der andre ting man skal tænke over / være opmærksom på? Jeg tænker ifht indberetning til skat, eller andet?

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Skrevet kl. 16:37

En sygedagpenge forsikring bruger du hvis du bliver syg. Som selvstændig får du jo ikke sygedagpenge af en arbejdsgiver, men ved at forsikre dig selv kan du hver gang du er forkølet, har influenza eller lign. sygdom få sygedagpenge fra forsikringen.Big Smile

hvis du har en medarbejder lønansat er du pligtig at betale sygedagpenge under sygdom i helt op til 120 dage inden du kan opsige arbejdsforholdet. Disse sygedagpenge kan du så hæve hos forsikringsselskabet hvis du tegner  en sygedagpenge forsikring. Du tegner sygedagpengeforsikringen hos det off. ikke hos de traditionelle forsikringsselskaber.

Så vidt jeg husker har sygedagpenge forsikringen til huse samme sted som ATP.

Men den kan du sikkert finde på nettet. Ellers skal jeg finde stedet til dig.

Ring tlf. 2084 8486

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:13

Anders Mikkelsen, Nr1:

hvis du har en medarbejder lønansat er du pligtig at betale sygedagpenge under sygdom i helt op til 120 dage inden du kan opsige arbejdsforholdet.

120-dages reglen gælder for funktionærer - og det forudsætter, at det er nævnt i ansættelsesaftalen.

Der skal betales fuld løn under sygdom til funktionærer.

Efter 15-dages sygdom kan der opnås sygedagepengerefusion fra medarbejderens kommune.

Ved at tegne den nævnte forsikring, kan du modtage refusion fra 2. sygedag.

Den frivillige forsikring betyder således, at du kan få refusion fra 2.-15. sygedag. Uden forsikringen må du vente til den 16. sygedag.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)