Hej Sune.
Overordnet: Glimrende ide. Jeg kan se du selv har anmeldt noget, og opfordrer brugerne til at gøre det samme. Bare tag kampen op mod de allerede etablerede filmmagasiner og anmeldersites. Den slags kan vi ikke få for meget at. Jeg synes dog selve navnet “bionyheder” er lidt skævt i forhold til formålet. Jeg fandt titler med premieredato tilbage i 2005, hvilket gør at “nyheder” vel nok skal tolkes i meget bred forstand. Der er masser af aktuelle nyheder, men sitet er jo mere end det.
For hver film er der et “køb den på dvd”-link. Det er ikke lige det jeg forventer hvis jeg er på jagt efter en god biooplevelse. Dermed ikke sagt at linket ikke bør være der, især for de “lidt ældre nyheder”, som næppe alle sammen er bioaktuelle nu, er det glimrende. Men hvor er det lige jeg kan se hvor de aktuelle film vises? Evt. link til online billet-booking?
Forside og Aktuelle Premiere Film er ikke ens, men indholdsmæssigt minder de meget om hinanden, og Forsiden har de også et “Se flere aktuelle premiere film”-link. Underforstået at det faktisk allerede er det vi kigger på. (Min forventning til et “se flere…”-link, er at jeg bliver præsenteret for andre emner end dem jeg allerede har set. Jeg ønsker ikke at se de samme igen).
Jeg ville overveje to muligheder. Enten drop Forside som selvstændig side, og lad brugeren ankomme direkte til Aktuelle etc., eller skab en ny Forside hvor du kort ridser op hvad du vil med sitet, hvad din rolle er (holde det ajour mht. titler, hvor de vises, anmeldelser, rating), samt inviterer brugeren til at deltage anmeldelser + rating.
Min personlige holdning er - og det vil mange sikkert være uenig i, eftersom den type af udvælgelseskriterium går igen på rigtig, rigtig mange sites - min holdning er, at jeg kan ikke bruge “De mest viste film” til noget som helst. Ikke når det står alene. Hvis jeg kan se at 877 brugere har rated en film til 12 stjerner, og kan supplere med deres anmeldelser / kommentarer, så begynder det at ligne noget. Så er der en chance for at jeg får øje på en Bruce Willis klassiker, et Ken Loach mesterværk, eller en super Sidse Babett preformance, jeg ellers havde overset.
My point being: Fint nok at SEO-optimere sit site, at blive fundet og få noget trafik. Men det, det handler om, er jo at give de besøgende den rigtige oplevelse. At sitet har værdi for den besøgende, kan bruges til noget, at hjælpe med at træffe beslutningen om at investere både tid og penge i den rigtige film. Jeg kan kun tilslutte mig at du lægger “Stjernerne” ud på oversigtssiderne (Aktuelle, Mest viste) så man ikke skal ind på hver films detailinfo først. Overvej også at gøre det samme med hvor mange anmeldelser / kommentarer den enkelte film har fået.
Efter at have bladret lidt rundt fandt jeg Stardust. Og hvad ser jeg? Robert DeNiro er med? Ikke nok med det, hans navn er understreget, og ligner noget linkvæsen jeg kan klikke på. Det kan jeg, og der sker lige præcis det jeg havde drømt om. Jeg roder lidt rundt i DeNiro samlingen og ser at han står som instruktør på en af de andre film. Jeg prøver at klikke igen. Og…Yes! Sune, du har gjort dig umage her . Det burde ikke være noget særligt, men hvis du anede hvor mange sites jeg har besøgt hvor den slags mangler. Hatten af for din løsning. Nej, sgu, jeg tager hatten HELT af! Din database er designet til det, så hvad men en søgeside hvor “the moviebuffs” kan specificere søgning til at ramme lige deres interesse? (Skriv Niro i søgelinien, og den finder intet, hvilket betyder at jeg skal lede efter en titel med skuespilleren først før disse herligheder kommer i spil). Giv mig flere indgange, instruktør, år, land, genre, rating, whatever.
Især når dit site har været på banen i et par år og du runder mange hundrede titler, bliver det vigtigt at kunne snævre sin søgning ind, ingen orker at bladre seriøst gennem 376 sider med 18 titler på hver. Overvej også muligheden for at sortere listerne (Alfabetisk, Rating, Premieredato, etc.).
På siden med anmeldelser ville jeg selv overveje at lade første afsnit (Skriv din anmeldelse) bytte plads med selve anmeldelserne.
I min browser klarer de danske bogstaver sig ikke så godt, hvad angår selve anmeldelserne. Alt andet kører fint med æøå, men lige netop ikke anmeldelserne Det kan sikkert skyldes et eller andet i min opsætning, det skal jeg ikke kloge mig på, men det kan muligvis være noget du kan tage højde for, ved at vælge et andet tegnsæt i databasen. Det er i hvert fald møgærgerligt hvis andre oplever det samme, og af den grund opgiver fordi anmeldelserne ligner glyffer.
Er teksten “Plakat for filmen “ ikke overflødig ved mouseover på billederne?
Sort tekst / hvid baggrund. Pænt. Neutralt. Lidt standart-defaultagtigt. Sobert, men set så mange steder, at det alene af den grund nemt kan forekomme lidt kedeligt. Smag er ikke sådan at diskutere, og i sidste ende er man nok bedst tjent med at vælge det man selv har det bedst med.
Håber du kan bruge noget at ovenstående. If not - then don’t!
Jeg synes der er meget godt ved dit site, og at du har et godt fundament at videreudvikle på. Rigtig god fornøjelse og arbejdslyst videre frem.
Med venlig hilsen
t-gaard