Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Polyphasic sleep - Følg mit forsøg med 4 timers søvn om dagen! :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Har netop startet et forsøg på det såkaldte polyphasic sleep, hvor man blot sover 4 timer om dagen, og har altså omkring 4 ekstra vågen timer om dagen. Og det bliver jo hurtigt til en del!

Hvis der er andre der har erfaringer med dette? Så hører jeg meget gerne fra jer. Indtil videre går det godt, og jeg glæder mig til at komme nogle flere dage ind i projektet!

Jeg vil blogge løbende omkring hvordan det går på min nye blog, så hvis der er nogle af jer, der synes emnet er spændende og godt kunne tænke sig at følge med i hvordan det går, kan det gøres på min nye blog. :-) :

http://www.sebastianpetersen.dk/polyphasic-sleep/forsoeg-med-everyman-polyphasic-sleep.htm

Hvis du ikke ved hvad polyphasic sleep er for noget, har jeg også beskrevet det lidt nærmere på min blog, og givet et link til en lidt dybere forklaring. :-)

Jeg hører meget gerne fra nogen der har prøvet lignende, eller lever efter disse søvnvaner, og ellers håber jeg der er nogle der gider følge med, og evt. komme med lidt feedback.

Nu er det tid til en powernap. :-) Alle ønskes en god aften.

/Sebastian Petersen

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Tilmeldt 25. May 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:23

Hej Sebastian

Min søn vil eksperimentere med polyphasic sleep; så jeg er spændt på, hvordan du har haft det med denne afbrudte søvn? Gør du det stadig??

Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 23:56

Genvejen til en fantastisk blog

Tilmeldt 21. Dec 09
Indlæg ialt: 238
Skrevet kl. 08:02

Trods at de fleste fungerer fint kognitivt, trods den lave søvnmængde, så er det vist bevist at det påvirker en lang række endokrine faktorer knapt så hensigtmæssigt!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:28

Jeg har selv forsøgt mig med dette og fik det også - delvist - til at fungere.
Og det var fint set i lyset af kombinationen med et lille barn og en voksende virksomhed.

Det er dog ikke noget jeg bruger fast den dag i dag, men jeg bruger det faktisk som en nødløsning i perioder. Andre som har brug for virkelig at knokle igennem, f.eks. ved deadlines, eksamner, opgaver m.m. der vil man typisk køre en masse kaffe eller lignenede indenbords og så ellers forsøge at holde den gående til man nærmest falder om. Når det hele så er overstået forsøger man så at sove de næste par dage for at indhente søvnmanglen, hvilket er ensbetydende med at man nærmest har jetlag i en uge efterfølgende.

Så på det punkt smart for mig at jeg ved hvordan jeg skal gribe det an, hvis jeg har brug for nogle flere timer i døgnet en enkelt eller to dage. Men at praktisere det fast vil jeg ikke gøre igen, da der var et par punkter som var problematiske:

- Jeg har en kronisk sygdom og er konstant i avanceret medicinering for dette (læs min blog:  http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2011/09/23/jeg-er-syg.aspx ) og jeg er ikke sikker på at det er godt på længere sigt at rode med søvnen i forbindelse med dette.

- Hvis jeg blev afbrudt i den planlagte søvncyklus (den ene gang hang jeg i et møde en hel dag, hvilket var ensbetydende med at to søvnture røg) så vælter korthuset og jeg fik nogle rigtig grimme søvnforstyrrelser efterfølgende, som kunne tage op til 4 dage at få rettet op på igen.

- Jeg fik trænet mig selv til at kunne sidde, lukke øjnene og nærmest på kommando give mig selv en timeout og vække mig selv igen. Det var noget som tog et stykke tid at få trænet efter jeg havde læst om det, men det var praktisk hvis jeg havde brug for en ekstra søvntur. Ret enkelt minder det meget om det som de fleste af Jer nok kender, hvor det føles som om man falder lige før man falder i søvn - og det er der hvor man også for det meste vågner op igen og lige skal checke om man stadig ligger i sengen eller på gulvet. Så du er delvist vågen på det tidspunkt.
  Det som fik mig til at stoppe dette helt definitivt var, at jeg en dag oplevede dette - med hvad jeg selv mener var helt lysvågen og åbne øjne - imens jeg sad i bilen ved et rødt lyskryds... Så pludselig følte jeg at jeg havde mistet kontrollen over hvornår det skete. Og jeg var derfor også skræmt fra vid og sans for at det en dag skulle ske, f.eks. midt på motorvejen med min datter og kone i bilen... Og derfor var det fra da af helt slut med at praktisere denne del af søvnturene og jeg har heller ikke prøvet på det siden da.

Så i dag bruger jeg kun den del med at tage et par timede "lure" på 20 minutter et par gange op til så at tage 4 timer i sammenhæng. Og det er kun noget jeg gør hvis jeg har absolut behov for det.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)